Ten Voorde aan kop in drie kampioenschappen: 'Ik ga voor alles of niets en gas erop' Interviews
Interviews

Ten Voorde aan kop in drie kampioenschappen: 'Ik ga voor alles of niets en gas erop'

Ten Voorde aan kop in drie kampioenschappen: 'Ik ga voor alles of niets en gas erop'

Dit seizoen staat er geen maat op Larry ten Voorde, die het veld in maar liefst drie kampioenschappen tegelijkertijd aan gort rijdt. De meervoudig wereldkampioen heeft de leiding in handen van de Porsche Mobil 1 Supercup, de Porsche Carrera Cup Duitsland en de Porsche Carrera Cup Italië. Daarnaast rijdt hij 'gewoon' wat weekenden ergens anders, zoals tijdens de 24 uur van Le Mans. Het is niet onwaarschijnlijk dat hij de concurrentie tot waanzin drijft.

Het Porsche Supercup-seizoen kon voor de 27-jarige uit Enschede niet beter beginnen. Vier keer op rij won hij, en was geen enkele uitdaging te groot voor hem. Hoe Ten Voorde elke zondag weer de zege pakte, zag er bijna makkelijk uit, maar iedere atleet van zijn niveau weet dat hij er elk weekend keihard voor moet knokken om het voor elkaar te krijgen. De Porsche-keizer zwaait momenteel de scepter in de drie kampioenschappen waaraan hij deelneemt. Geloof het of niet, de batterij van Ten Voorde moet ook een keer opgeladen worden. 'Ik ben wel toe aan vakantie, moet ik zeggen!' lacht Ten Voorde in gesprek met F1Maximaal.nl op het TT Circuit in Assen.

'Daar kijk ik wel naar uit, lekker opladen voor de laatste sprint', gaat hij verder. Ten Voorde zou eigenlijk al vakantie hebben, maar besloot toch een extra raceweekend mee te pakken op Assen. Hij nam deel aan de Porsche Carrera Cup Benelux met JW Raceservice en won beide races. Op zondag moest hij vanaf P20 komen, en dat maakte de zege extra speciaal. 'Tot nu toe gaat het heel goed. Het gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, maar het doel is om drie kampioenschappen te behalen. Ik leid nu drie kampioenschappen', zegt de Tukker trots. Zijn voorsprong in de Supercup is de laatste twee weekenden echter gekrompen. Momenteel staat hij nog zeven punten voor, dus moet hij alles op alles zetten in Zandvoort en Monza, daarna is het seizoen alweer afgerond.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

larry ten voorde imola 2024 porsche supercup
Ten Voorde komt bijna elke week als eerste over de streep op een baan ergens in de wereld.

Ten Voorde vol lof: 'De auto is fantastisch'

Harry King, de tweede rijder in het kampioenschap, wist in Boedapest en op Spa in te lopen. Vorig jaar vocht Ten Voorde ook al eens met roze Porsches van BWT Lechner, dus de beelden van zijn gevechten met King kwamen velen ongetwijfeld bekend voor. 'In Boedapest had ik track limits (tijdens de kwalificatie, red.), dus dat was natuurlijk hartstikke dom, maar dan kijk ik wel naar hoe ik het op kan lossen', zegt Ten Voorde. 'Ik reed toch wel naar plek zeven (vanaf P11, red.) op een baan waarvan ze zeggen dat je niet in kunt halen. Dat klopt niet, want ik had vijf plekken gewonnen', zegt de Tukker met een grijns.

'In Spa kwam ik niet lekker door de eerste ronde. Als ik daarop terugkijk, hadden we gewoon niet de perfecte openingsronde', zegt Ten Voorde vervolgens kritisch. Hoe dan ook gaat het hem voor de wind. Aan het begin van het jaar stapte de meervoudig wereldkampioen over naar een nieuw team: Schumacher CLRT. Een nieuwe omgeving en een nieuwe racecultuur deden hem goed, zo gaf hij eerder al aan. Zijn resultaten laten dat zien. 'Ik moet zeggen, de auto is fantastisch in de Supercup. Daar ligt het echt niet aan. Het is mooi spannend, dat is zeker', vervolgt de Tukker. 'Dat is ook de Supercup. Ik denk dat een voorsprong van 21 punten überhaupt al veel was. Nu sta ik zeven punten voor. Ik kijk er enorm naar uit. Ik ga gewoon voor alles of niets, en gas erop.'

Drie races in een weekend was 'toch wel heel zwaar'

Naast de Supercup en de twee andere Porsche-kampioenschappen heeft Ten Voorde deelgenomen aan meerdere 24 uursraces. In januari pakte hij de 24 uur van Daytona mee, in juni reed hij de 24 uur van de Nürburgring in hetzelfde weekend als de races van de Porsche Carrera Cup Italië in Imola. Hij vloog letterlijk heen en weer tussen Duitsland en Italië om mee te doen aan alle drie de races. Dé definitie van racegek zijn. 'Het was fantastisch. Ik denk dat er nog nooit iemand is geweest die zo hoog in het kampioenschap rijdt en ook nog eens de 24 uur van de Nürburgring erbij doet', glimlacht Ten Voorde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

supercup silverstone ten voorde
Ten Voorde laat die roze Porsches liever ver achter zich.

'Om daar natuurlijk tweede te worden en in Italië twee keer te winnen, dat was een supermooi weekend, maar het was wel heel zwaar', moet hij toegeven. Ten Voorde en consorten werden uiteindelijk tweede in een vroegtijdig beëindigde race op The Green Hell. Later in juni nam Ten Voorde ook deel aan de 24 uur van Le Mans, maar daar vielen hij en zijn teamgenoten uit vanwege mechanische pech. Desondanks heeft hij er absoluut van genoten. 'Le Mans erbij was ook best wel veel. Je had natuurlijk die week ervoor, en daar moest ik ook vanuit Zandvoort direct naar het circuit. Dat was wel even een dingetje! Maar toch mooi om die race te doen. Vooral de beginfase was fantastisch.'

Heeft het endurancevirus Ten Voorde te pakken? 

Ten Voorde is in de unieke endurancewereld vanzelfsprekend geen onbekende naam. In 2023 kreeg hij een kans in het World Endurance Championship (WEC), maar daarvoor moest hij stoppen met het cupracen, en dat wilde hij toen nog niet. Misschien is de tijd nu wel rijp? 'Ik ben wel toe aan iets nieuws', zegt Ten Voorde. 'Als je dit om mijn niveau zeven jaar lang doet, heel veel records verbreekt... Het ziet er allemaal mooi en goed uit, maar mensen weten niet wat je ervoor moet doen en ervoor moet laten', legt hij uit. 'Je bent natuurlijk een van de grootste spelers van de Supercup, zo niet de grootste. Iedereen kijkt naar je, ook naar wat ik dit weekend (op Assen, red.) doe. Maar het is wel fantastisch, en toch weer iets extra's en een situatie waarvan ik kan leren.'

Door Ten Voordes onuitputtelijke persoonlijke batterij lijkt het allemaal in kannen en kruiken te zitten, maar hij weet als geen ander hoe hard hij moet werken om elk weekend alles te geven. Domineren is uiteindelijk net zo moeilijk, zo niet moeilijker, als door het veld heen moeten snijden. 'Als je aan de top staat, dan heb je natuurlijk meer te verliezen dan je kunt winnen', gaat de Tukker verder. 'En dat merk je ook wel in de fase waarin ik nu zit. Het is een mooi proces voor mij, om daar beter mee leren om te gaan. Je bent zo bekend als je laatste resultaat, dus je moet er elke keer weer staan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

m24 4129 fine
Wat er ook gebeurt, niemand pakt de big smile van Ten Voorde af.

Die Zandvoort-zege moet en zal er komen

Na de 'zomerstop', die voor Ten Voorde bestaat uit een korte vakantie, zet het seizoen van de Duitse cup zich voort op de Nürburgring. Een week later gaat hij door naar Zandvoort, dan racet de Supercup met de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Nederland. 'Die race staat op mijn bucketlist en dat is ook mijn baan', zegt Ten Voorde. 'Ik wil gewoon heel graag winnen en ik ga er alles aan doen. Natuurlijk moet het eerst nog gebeuren, want je weet nooit wat het weer doet en het weekend. Maar ik sta er toch wel heel lekker in, laat ik het zo zeggen!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws