F1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor is lyrisch over de prestaties van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Canada, maar vond het absoluut niet door de beugel kunnen dat Red Bull Racing Sergio Pérez verzocht om zijn half kapotte auto terug te rijden naar de pitstraat om geen safetycar te veroorzaken. Die safetycar kon er mogelijk voor zorgen dat Verstappen de leiding verloor.
Richting het einde van de race lag Verstappen aan de leiding in Canada, maar het werd nog spannend toen de safetycar nog een keer op de baan moest komen. Verstappen kon de RB20 makkelijker over de kerbs rijden in de regen, en naarmate het droger werd zou dat moeilijker worden. 'Ik vond Max ongelooflijk goed', zegt Windsor in een interview met The F1 Hour. 'Ik denk dat de laatste tien ronden de beste tien ronden uit zijn leven zijn geweest. Ik denk niet dat Red Bull op dat moment als totaalpakket zo goed was als de McLaren.'
De pace van de McLaren-bolide was zichtbaar toen het in het begin wat droger werd en Lando Norris snel dichterbij kwam op zijn intermediates. 'De McLaren had ook een DRS-voordeel. De banden van Lando waren twee ronden nieuwer. En we hadden al gezien hoe bestuurbaar en comfortabel die McLaren was op intermediates. Dus toen de safetycar, de bijna door Red Bull veroorzaakte safetycar, Max' voorsprong van vijf seconden volledig vernietigde, dacht ik, ja, Lando gaat hem zeker inhalen.'
'Verstappen was gewoon perfect'
Norris wist Verstappen dan ook in te halen in de beginfase, maar toen het tijd was voor een pitstop en er snel gereageerd moest worden op de wisselende omstandigheden, blonk Red Bull Racing uit. 'In de laatste twee, drie ronden. Max was gewoon geweldig, hij was perfect. Ik denk dat Lando op dat moment een paar foutjes maakte en misschien een tiende hier en daar verloor', gaat Windsor verder. 'En misschien oververhitte hij de banden een beetje in een poging dat goed te maken. En toen was Max weg', zegt de Brit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Maar ik zeg 'weg', hij had nooit meer dan een seconde of twee seconden voorsprong. Ik bedoel, Max hoefde maar één kleine fout te maken, één kerb verkeerd raken en het was voorbij. En dat deed hij niet. Hij reed gewoon die tien onberispelijke ronden', looft Windsor. De fout die Pérez maakte, vond hij echter heel erg slecht. 'Het zag er een beetje raar uit, ook die radioboodschap naar Pérez. Ze zeiden: rijd terug naar de pits, probeer een safetycar te voorkomen. Het is niet alleen fout, dat is ongelooflijk slecht', denkt Windsor.
Daarbij doelt hij erop dat het team Pérez verzocht om de auto terug te brengen naar de pitstraat en dus met een loshangende achtervleugel over de baan te rijden om geen safetycar te veroorzaken die Verstappens kans op de zege zou beïnvloeden. 'Ik vraag me af of dit eerder is gebeurd of dat de stewards het gewoon niet hebben opgemerkt, of dat het de eerste keer is dat een team dit ooit heeft gedaan. Ik hoop het laatste, want ik denk niet dat de straf die ze kregen zwaar genoeg was', is Windsor van mening. Pérez kreeg een gridstraf van drie plekken voor in Spanje.
'Laat ook zien dat de racementaliteit meedogenloos is'
Windsor denkt dat Pérez de auto langs de baan had moeten laten staan en dat de FIA dan had moeten beslissen of er een safetycar had moeten komen of niet. De Brit vindt het onacceptabel dat Red Bull op die manier de regels heeft verbroken. F1TV-analist Will Buxton vond het net zo erg als Singapore 2008, ook wel crashgate genoemd, al heeft hij het X-bericht waarin hij dat zei verwijderd.
'Je moet eigenlijk alle radioberichten horen om het goed te begrijpen, en we horen ze niet allemaal', zegt Windsor. 'Ik denk dat een commando gaven: breng de auto terug naar de pitstraat. Aan de ene kant laat het het niveau van de racementaliteit bij Red Bull zien, en die is absoluut meedogenloos. Maar tegelijkertijd moet zoiets aangepakt worden omdat die beslissing in de handen van de FIA en de stewards moet liggen. Pérez had de auto absoluut moeten parkeren', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties