F1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor raakt niet uitgepraat over de pole-ronde van Max Verstappen. Naar het idee van de Brit naderde de drievoudig wereldkampioen perfectie in die ronde. Windsor kan ook aanwijzen wat hem daar zo goed maakte. Volgens de Brit maakte die ronde opnieuw duidelijk dat Verstappen extreem getalenteerd is, en dat het gevoel dat hij heeft in de auto aangeboren is, zo natuurlijk reed hij.
Verstappen won de race in België afgelopen weekend niet, maar ontving van velen veel lof vanwege zijn fantastische kwalificatieronde. De Nederlander voelde zich als een vis in het water op het natte circuit in de Belgische Ardennen op zaterdag en klokte in Q3 twee rondes die goed genoeg waren voor de poleposition. Verstappen was zes tienden los van de concurrentie, een marge die Verstappen al een tijdje niet wist te pakken. Vanwege een motorstraf moest hij vanaf P11 starten, maar Windsor heeft weer genoten van wat de Nederlander heeft laten zien. 'Ik dacht dat hij geweldig was', begint Windsor in gesprek met CameronF1 op YouTube.
'Hij was fenomenaal. Je kan zijn onboard tien keer kijken, maar wat je niet kunt zien, is het gevoel dat Verstappen heeft. Wat Max zo goed deed in Pouhon, was zijn snelheid behouden. Hij liet de auto een miliseconde settelen tussen de twee delen van de bocht, de auto zat zo mooi recht, vierkant op de weg', looft Windsor. 'Als je kon voelen wat hij deed, met die vier banden vierkant op de weg, dan zou je helemaal zien dat het perfect was. Het heeft allemaal te maken met het vermogen om de auto absoluut vlak, vierkant, als je het zo wilt noemen, op de weg te kunnen plakken. Als je iets verandert van richting of je remt, dan verandert dat alles.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor ziet dat Lewis Hamilton dit gevoel ook altijd heeft, en Fernando Alonso ook. Hij denkt dat het niet vanzelfsprekend is dat een coureur een bocht zo mooi kan nemen en dat de wegligging dan vervolgens ook perfect is. 'Ik denk dat het een God-given ding is. Er zullen genoeg rijders zijn die veel tijd doorbrengen in de simulatie en dat gevoel nooit zullen krijgen', zegt Windsor. 'Ze zijn er gewoon niet mee geboren, zo simpel is. Ze zijn met veel andere dingen geboren, maar niet daarmee en niet op dat niveau.' Cameron stelt Windsor de vraag wat dan de X-factor is. 'Een interne gyroscoop is een goede beschrijving van waar ik het over heb', antwoordt Windsor.
Verschil Verstappen en Pérez
Windsor merkte nog iets anders op in Les Combes. Daar zag hij vooral het verschil tussen Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez. 'Vooral bovenaan de heuvel kon je het verschil zien. Pérez was dit weekend niet langzaam, hij was best goed', zegt de Brit. 'Ik heb het nu over de kwalificatie en toen het droog was. Je kunt gewoon zien dat Pérez, hij onmiddellijk de auto belast, als je het zo wilt noemen, zodat hij een beetje kan voelen wat hij doet. En dan gaat het allemaal over hoe snel hij op zijn gas kan gaan. Terwijl bij Max, als je naar hem kijkt, dan stuurt hij iets eerder in. Zijn gevoel om van richting te veranderen is op een iets andere plaats', kaart Windsor aan.
'Wat Verstappen doet', probeert de 71-jarige uit te leggen. 'Hij creëert een kleinere beweging, omdat het een chicane is. Als je van rechts naar links gaat, ga je: whoomp, whoomp', illustreert Windsor, inclusief sound-effects. 'En wat Pérez doet is: hij stuurt, maar gooit de auto er niet naartoe, hij beweegt de auto daarheen en wacht tot de auto 'belast' is. Maar Max wacht daar niet op. Dat is het verschil, dat is een klein stukje gevoel. Het is alsof hij de noten van de muziek kan voelen. Het is een gevoel van die ene halve toon die net een beetje meer kan toevoegen aan de juiste harmonie. Het lijkt een klein ding, maar het is enorm als je inzoomt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor was geschokt: 'Dat vond ik pas breaking news'
Windsor wees in zijn analyse op zijn eigen YouTube-kanaal aan dat hij het verbazingwekkend vond dat het zo moeilijk voor Verstappen was om in te halen. Dat lag niet per se aan Verstappen en de Red Bull Racing-bolide die niet meer dominant is, maar aan het feit dat alle auto's moeite hadden om voorgangers te volgen. 'Het was voor iedereen een verrassing', zegt Windsor. 'Ik vond het pas echt breaking news dat het zo ongelooflijk moeilijk was om een andere auto te volgen tijdens een ronde op Spa. Ik was eigenlijk geschokt hoe de auto's gehinderd werden door vuile lucht.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties