Erik van Haren heeft uitgelegd waarom de tijdstraf tot veel irritatie en verwarring leidde bij Max Verstappen en Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal had de straf namelijk niet verwacht vanwege de aanpak tijdens de Formule 2-race. Christijan Albers stoort zich vooral aan de onduidelijkheid rond het reglement. De voormalig Formule 1-coureur is van mening dat de FIA tijdens een race makkelijk met beelden kan uitleggen waarom een bepaalde straf gegeven wordt.
De straf die Verstappen kreeg na het incident met Oscar Piastri maakte een hoop tongen los na afloop van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. De algehele tendens is dat de straf van Verstappen terecht was, maar de coureur zelf kookte na afloop van de Grand Prix nog van woede. Christian Horner probeerde aan de aanwezige media ook uit te leggen waarom de straf voor Verstappen onterecht was. Desondanks zal Red Bull geen right to review aanvragen bij de FIA.
De straf heeft echter ook voor een hoop verwarring gezorgd. De regels van de FIA zijn nog altijd niet voor iedereen duidelijk en dat is volgens Albers vooral de schuld van het bestuursorgaan, dat de regels omtrent het inhalen voor dit seizoen aanpaste nadat coureur hierom vroegen. 'Voor mij is het gewoon een race-incident', stelt Albers bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Ik vind het altijd moeilijk en dat komt door het reglement - niemand weet waar hij aan toe is. Die regel slaat nergens op.'
Verstappen woedend na straf
Voorheen had de coureur die bij de apex voor zijn tegenstander zat de bocht. Nu moet de aanvallende partij de ruimte krijgen als deze grotendeels naast de verdedigde coureur rijdt, wat in Jeddah het geval was. Desondanks waren de regels in Jeddah niet glashelder. 'De sportief directeur van Red Bull heeft contact opgenomen met de FIA', weet Van Haren te melden. 'In de Formule 2-race waren er ook van dat soort incidenten die dag. Dat zijn wel andere stewards, maar je gaat dan wel kijken: geldt dat dan ook voor ons?'
Tijdens de hoofdrace van de opstapklasse grepen de stewards in de meeste gevallen niet in. Dat leidde tot verwarring bij het team van Red Bull, dat dezelfde aanpak had verwacht tijdens de Formule 1-race. Van Haren kan zich de woede bij Verstappen dan ook goed voorstellen. 'Verstappen is natuurlijk geen toneelspeler. Of de straf nou wel of niet terecht was, het verklaart natuurlijk wel zijn woede. Ze waren echt verrast door die straf, dat was geen spel.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers begrijpt wel dat Verstappen zijn boosheid niet kwijtraakte na afloop van de race. Dat leverde enkele bijzondere interviews op, waarbij de viervoudig wereldkampioen vooral het gesprek met David Coulthard zo kort mogelijk hield. 'Dat is typisch het karakter van Max en ik denk dat hij daar heel volwassen in is geworden. Hij blijft gewoon lachen, hij doet zijn ding en hij geeft een lekker kort antwoord. Ik vond het wel een fijn interview. Wat moet je dan nog meer zeggen? Daarna komen toch nog meer langdradige vragen.'
Albers pleit voor verandering
Albers is wel van mening dat de straf van Verstappen moet zorgen voor verandering binnen de FIA. De oud-coureur ziet dat het bestuursorgaan al zoveel dingen heeft veranderd, dat deze regel nu ook onder handen genomen moet worden, of in ieder geval duidelijker uitgelegd moet worden aan de kijker. 'Er gaat zoveel geld om in de sport. De FIA blijft continu maar geld pakken van coureurs die iets fout zeggen of schelden. Investeer dat nou in goede apparatuur die zulke dingen kan duiden op de televisie. Waar is voor jou de apex? Daar begint het eerste probleem al.'
Albers wil het duidelijker hebben welke coureur op een bepaald punt voor de ander zit. Dat zou de situatie helderder kunnen uitleggen. 'Daarna krijg je nog een situatie en komt de volgende vraag: kon Max de bocht wel halen? Piastri haalde de bocht wel, maar je zag dat hij ook op de limiet zat. Bestudeer dan de onboardcamera's of Max de bocht wel wilde halen en of hij dat wel kon met die snelheid. Analyseer dat en laat het dan ook zien aan de kijker. Het is nu alsof je naar het casino gaat, je geld op rood zet en niet weet waar het eindigt. Dat is nog meer een irritatie dan die hele situatie', aldus Albers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties