Racesimulaties van Ferrari en Red Bull vergeleken: 'Hij was een minuut sneller in totaal' Opinie
Opinie

Racesimulaties van Ferrari en Red Bull vergeleken: 'Hij was een minuut sneller in totaal'

Racesimulaties van Ferrari en Red Bull vergeleken: 'Hij was een minuut sneller in totaal'

Na de openingsdag van de wintertest in Bahrein vreesden veel neutrale fans al voor een herhaling van 2023. Max Verstappen was ruim een seconde sneller dan de rest, en het leek er dus op dat de Nederlander de lijn van vorig seizoen een vervolg zou gaan geven. Een dag later heeft ook Ferrari zich in het spel vooraan gemengd, waarbij het Italiaanse team vooral indruk maakte in de racesimulatie.

Mark Hughes, journalist bij The Race analyseerde de rondetijden van dag twee, waarop de eerste racesimulaties werden afgewerkt. Bij Ferrari nam Charles Leclerc de ochtendsessie voor zijn rekening, terwijl Carlos Sainz in de middag aan de slag mocht. Bij Red Bull Racing stond ook een coureurswissel op het programma tijdens het legen van de boterhammentrommel, maar een op hol geslagen putdeksel zorgde voor een verandering van het plan bij de constructeurskampioen, waar Verstappen nu pas op vrijdagmiddag weer in actie zal komen.

Vergelijking over één ronde

Eerst werden de snelste rondetijden van Sainz en Pérez nader bestudeerd. Hierbij was Sainz ruim zeven tienden sneller dan de Mexicaan, maar reed hij wel op een zachtere band. Daar staat tegenover dat Pérez zijn rondetijd later op de dag neerzette, nadat het daglicht verdwenen was, de baan was afgekoeld, en de rondetijden dus lager lagen. 'Bij de vergelijking van de rondetijden gaan we ervan uit dat beide coureurs een gelijke hoeveelheid brandstof gebruikten. Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zien, maar de recente geschiedenis heeft uitgewezen dat beide teams doorgaans vergelijkbare hoeveelheden brandstof gebruiken. De patronen van vorige seizoenen tonen aan dat Mercedes en McLaren meestal wat meer brandstof aan boord houden, en Aston Martin juist wat minder', opent Hughes.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz ferrari 2024 bahrein
Is Ferrari weer helemaal terug, zoals in het begin van 2022?

Hoeveel verschil maakt het gebruikte bandentype dan uit, vraagt de autosportjournalist zich af. 'Sainz vond 0,7 seconden toen hij overstapte naar de zachtere banden, met maar een kwartier tussen beide snelle ronden. Later op de dag deed Daniel Ricciardo hetzelfde en hij vond 0,6 seconden. Als we 0,6 seconden als richtlijn gebruiken, dan zou Sainz met dezelfde band nog één tiende sneller zijn', concludeert Hughes.

Daarbij wordt nog een belangrijke factor achterwege gelaten: de coureur. 'Dit is echter met Pérez, en niet bij Verstappen. Hij was gemiddeld drie tienden sneller dan Pérez, dus Verstappen zou een klein voordeel hebben op Sainz. Leclerc was echter ook gemiddeld 0,18 seconden sneller dan Sainz, dus al met al zitten beide teams heel dicht bij elkaar.'

Hughes kijkt vervolgens naar de andere teams: 'Lewis Hamilton boekte goede vooruitgang, maar zou nog een halve seconde achter Sainz zitten, zelfs met de correctie van de banden. Lando Norris was nog twee tienden langzamer dan de Mercedes, maar beide teams gebruiken vaak meer brandstof dan Red Bull en Ferrari', meldt Hughes, die vervolgens een gat ziet naar Aston Martin en het gelijkwaardige Visa Cash App RB, met Alpine, Stake, Williams, en Haas, als langzaamste teams.

Sainz bloedsnel in racesimulatie

In de middaguren werkten Sainz en Pérez allebei een racesimulatie af, op hetzelfde moment, en met dezelfde strategie: eerst de C3-band, dan een wissel naar de C2-banden, en een laatste stint op de C1-banden. Hierbij reed Red Bull 52 ronden, en Ferrari 49 ronden, met 57 ronden als raceafstand. 'Als we de stint omrekenen naar een race-afstand, zou Sainz de race met een volle minuut verschil winnen; hij was dus ruim een seconde per ronde sneller.'

Poll

Hoe zijn de verhoudingen in 2024?

Hughes beseft zelf ook dat dit waarschijnlijk niet het werkelijke beeld is, maar merkt wel op dat Ferrari serieus mee lijkt te doen. 'Zelfs als we een aanpassing maken qua gewicht voor die drie ronden die Red Bull extra reed, is het verschil enorm. Het matcht echter niet met het hele kleine verschil over één ronde. We kunnen niet geloven dat dit de werkelijke verhoudingen eer aandoet, maar dit zijn wel de cijfers van dag twee. Nu is het afwachten op dag drie om te kijken of deze cijfers bevestigd of ontkracht worden.'

Stint / Bandentype Carlos Sainz Sergio Pérez
Stint 1 / C3 1:28,21 (15 ronden) 1:28,65 (13 ronden)
Stint 2 / C2 1:27,30 (17 ronden) 1:27,46 (18 ronden)
Stint 3 / C1 1:25,38 (17 ronden) 1:27,13 (21 ronden)

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws