Het contrast tussen Japan en Bahrein was levensgroot. Waar Max Verstappen op zijn geliefde Suzuka nog wist te stunten, zal de wereldkampioen het weekend in Bahrein zo snel mogelijk willen vergeten. Dat bleek ook na afloop van de race uit de boosheid van de Nederlander, terwijl ook het geduld van Raymond Vermeulen op was. De actie van Christian Horner na de race was dan ook veelzeggend.
Verstappen klaagde drie dagen lang over zijn RB21, maar in de race perste hij toch nog alles uit de auto. 'Verstappen haalde in de laatste ronde nog Pierre Gasly in. Dat was in alle gevallen het maximaal haalbare met deze auto', beseft Erik van Haren bij De Telegraaf. 'Dit is niet waar hij voor meedoet. Het was wel echt een heel slecht weekend. Het was een horrorweekend voor Red Bull', benadrukt de journalist.
Strijd met Gasly
Van Haren beseft dat het weekend in Bahrein alle problemen met de RB21 uitvergrootte. 'Alles ging mis, ook de pitstops. Eerst ging het mis met dat stoplicht, en de tweede stop was nog slechter, omdat het rechtsvoor niet goed ging.' Verstappen had stoptijden van 4,7 en 6,2 seconden. Ook op het circuit ging er weinig goed. 'Ze hadden geen balans in de auto. Bahrein is heel zwaar voor de banden, dus als je geen balans hebt in de auto, krijg je eigenlijk een dubbele penalty', zo ziet Van Haren Bahrein als een van de lastigste races voor Red Bull Racing.
'Alles ging mis, zeker op die harde band.' Red Bull had juist vol op die banden ingezet, want Verstappen was de enige met nog twee sets harde banden. 'Hij kwam ook niet voorbij aan Esteban Ocon. Ze zeggen wel dat het beter ging op de mediumbanden, maar hij bleef in dat laatste deel van de race wel nog lang achter Pierre Gasly hangen, met alle respect. Dat is wel een teken dat het voor geen meter ging', beseft de man van De Telegraaf.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geduld van Vermeulen is op
De slechte race van Red Bull had meteen zijn gevolgen. 'Normaal is het zo dat Christian Horner en Helmut Marko zich vrij snel beschikbaar stellen voor interviews. Nu trokken ze zich eerst terug', weet Van Haren. 'Er was eerst een vrij verhit gesprek met Raymond Vermeulen, de manager van Verstappen. Hij is natuurlijk ook geschrokken van wat hij heeft gezien in Bahrein.' Volgens Ted Kravitz vertelde Vermeulen Marko even 'flink de waarheid.'
'Vermeulen sprak Marko zelf aan', zag Van Haren. 'Dat is het mooie aan de Formule 1: dit gebeurt vaak open en bloot. Daarna hebben Horner, Marko, en Pierre Waché een tijd samengezeten. Horner heeft ook geen enkele tv-interview gegeven. Normaal is hij daar niet vies van. Hij deed alleen zijn persmoment bij de geschreven pers', aldus Van Haren, die weet dat dit slechts één ding betekent. 'Dat betekent dat er veel paniek is bij Red Bull.'
Als je twee keer in een maand tijd een noodvergadering moet inlassen, is het duidelijk dat het niet lekker loopt. 'In Australië en in Bahrein in de wintertest werd het nog een beetje weggemoffeld. Na China werden de coureurs opeens gewisseld en was er een crisisoverleg in Milton Keynes. In Japan won Verstappen tegen alle verwachtingen de race, maar in Bahrein waren ze nergens. We hebben vaker gezien dat Red Bull hele slechte weekenden had, bijvoorbeeld in Singapore of Monaco, maar dat zijn hele vreemde eenden in de bijt. Bahrein is een veel normaler circuit. Daar wordt niet voor niets getest, dat doen ze niet zomaar op zo'n baan. Zo'n slecht weekend had niemand zien aankomen', vertelt Van Haren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen bijt op zijn tong
Verstappen was na afloop van de race uiteraard niet blij en reageerde kortaf op vragen over de situatie. De wereldkampioen gaf aan dat hij geen zin had om de race na te bespreken met Red Bull, en sloeg de noodvergadering dan ook over. 'Hij moet heel blij zijn dat hij op zijn tong beet, want hij stond echt op ontploffen', zag Van Haren. 'Hij is lekker naar huis gevlogen. Hij pakt thuis even een paar dagen rust. Dat is ook goed. Dit is natuurlijk niet wat hij wil. Dit was een heel frustrerende race. Dan is het heel makkelijk om bij een gevoelige vraag uit je vel te springen. Hij bleef best wel koel, maar als je een beetje rondvraagt, was hij echt not amused. Dat snap ik heel goed.'
Van Haren denkt dat het te vroeg is voor Verstappen om al serieus een overstap naar Mercedes te overwegen. 'Aston Martin wordt ook veel genoemd', kaart de journalist aan. 'Dat is verleidelijk na zo'n weekend, maar ik weet zeker dat Verstappen daar nu niet mee bezig is. Hij is bezig met Red Bull en zijn GT3-activiteiten met zijn team. Er komt ook nog een kind aan, ook niet onbelangrijk.' Kelly Piquet, de vriendin van Verstappen, zou volgens verschillende berichten op 6 mei uitgerekend zijn, vlak na de Grand Prix van Miami.
Red Bull beseft echter dat het snel zal moeten verbeteren om Verstappen te kunnen behouden. 'Hij is daar nu denk ik niet mee bezig, maar als dit soort weekenden blijven komen, ga je daar wel over nadenken, dat is wel logisch. Red Bull zegt zelf ook dat er progressie geboekt moet worden, en dat moet geen half jaar meer duren. In Imola komen vaak de eerste grootste upgrades. Eind mei, dus rond de race in Barcelona, moet wel echt blijken dat ze nog mee kunnen doen.' Beide Mercedes-coureurs hebben een aflopend contract, terwijl Aston Martin ook al interesse heeft getoond.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties