Red Bull Racing kan weinig genade verwachten van de experts. Het niveau dat de renstal afgelopen weekend haalde, is simpelweg onvoldoende. Daar kunnen ook Erik van Haren en Christijan Albers niet omheen. Het enige lichtpuntje is dat er wel beterschap moet komen omdat het haast niet slechter kan. Dat is in elk geval de theorie van Albers. Ondertussen valt ook een vreemde actie van Christian Horner op.
In De Telegraaf Formule 1-podcast wordt besproken hoezeer het matige raceweekend van Red Bull nasleept. 'Ik denk dat Max zich slecht voelt maar weet dat er progressie kan komen', probeert Albers het nog enigszins positief te benaderen. 'Dat is geen garantie maar slechter dan dit kan bijna niet. Dit is wel even een wake-up call voor zoveel knappe koppen in zo'n team.'
Euforie is al weg
Een week na de euforie in Japan is daar vrijwel niets meer van over. 'Als je een auto hebt die qua balans niet goed is, kan je daar in Japan nog mee wegkomen. Het asfalt is bijvoorbeeld minder agressief dan in Bahrein. De layout van het circuit in Bahrein helpt niet mee. In Jeddah heb je meer lange rechte stukken', blikt Albers alweer vooruit. 'Normaliter is de Red Bull dan altijd supergoed op hogesnelheidscircuits.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dan zijn er op zich dus wel hoopgevende vooruitzichten, maar tegelijkertijd zijn er ook nog alarmerende signalen. 'We weten dat Max niet houdt van onderstuur en dat zag je best vaak in Bahrein. Dat is waar hij tijd verliest.' Een belangrijke waarneming is altijd hoe een coureur het doet ten opzichte van zijn teamgenoot. Het verschil tussen Verstappen en Tsunoda was in Bahrein groter dan het lijkt, verzekert Albers. 'In de kwalificatie staat Verstappen zevende en Yuki tiende, maar daar zit nog steeds negen tiende van een seconde tussen. Dat is nog steeds een heel groot gat.'
Red Bull ver weggezakt
Van Haren heeft het inmiddels wel gehad met de zoveelste wake-up call voor Red Bull. 'Het wordt bijna als een triomf gevierd dat beide Red Bull-rijders voor het eerst Q3 halen en Tsunoda in de punten finisht, maar het is schandalig hoe ze zijn weggezakt. Het verschil tussen Verstappen en Piastri is 34 seconden. Dat is gemaakt in twintig ronden, want er is een safetycar geweest. Het is bizar als je het vergelijkt met een jaar geleden, toen er nog een verschil in het voordeel van Red Bull was.'
Er zijn ook al verscheidene reacties van Red Bull gekomen op de tegenvallende resultaten. 'Ik weet nog dat Marko in Melbourne zei dat ze het gat in drie à vijf races wilden dichten. Een week later was het spoedberaad in Milton Keynes. Na de race in Bahrein kwamen de knappe koppen samen en heeft Horner geen enkel tv-interview gegeven. Als ze zoals in Japan hebben gewonnen, heeft hij er geen moeite mee om tv-interviews te geven.' Albers heeft het ook opgemerkt. 'Dat vind ik ook een beetje vreemd.' Van Haren wil de teambaas van Red Bull wel niet helemaal met de grond gelijkmaken. 'Ik moet wel zeggen dat hij uitgebreid tekst en uitleg gaf aan de geschreven pers.'
Zelfs zorgen bij vaak optimistische Horner
Het is in elk geval wel duidelijk dat ze bij Red Bull het gevoel hebben dat ze iets moeten doen. Het wekt niet de indruk dat er één iemand is die de touwtjes stevig in handen heeft en de renstal met de nodige rust door deze crisis kan loodsen. 'Het komt paniekerig over. Tussen de regels zie je dat zelfs Horner zich zorgen maakt, ook omdat ze heel veel problemen hebben met de correlatie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties