Britse journalist legt vinger op de zere plek: 'Kans groot dat Red Bull de auto zo doorontwikkelt' Opinie
Opinie

Britse journalist legt vinger op de zere plek: 'Kans groot dat Red Bull de auto zo doorontwikkelt'

Britse journalist legt vinger op de zere plek: 'Kans groot dat Red Bull de auto zo doorontwikkelt'

Bij Ferrari, McLaren, en Mercedes zijn de beide coureurs al jarenlang redelijk aan elkaar gewaagd. Bij Red Bull Racing is daar absoluut geen sprake van, waardoor Red Bull voor de zoveelste keer weer op zoek moest gaan naar een nieuwe teamgenoot van Max Verstappen. In een Q&A van de BBC gaat journalist Andrew Benson in op de situatie bij de Oostenrijkse renstal.

Benson beantwoordt na de raceweekenden vragen van volgers, en na de seizoensafsluiter kreeg de BBC-journalist de vraag of Red Bull de ontwikkeling van de auto dusdanig in de richting van Verstappen heeft gestuurd dat het onmogelijk is voor andere coureurs om nog competitief te kunnen zijn met die auto. Verstappen pakte vanaf Monaco nog 276 punten, terwijl Pérez in diezelfde periode nog maar 45 punten pakten. De Mexicaan greep later in het seizoen steeds minder punten.

Logische keuze van Red Bull

In het verleden hadden ook coureurs als Alexander Albon en Pierre Gasly het al erg zwaar als teamgenoot van Verstappen. 'De Red Bull-engineers zouden zeggen dat de auto niet voor Verstappen ontworpen is. Het juiste antwoord zou echter zijn: nee, maar ergens toch ook wel', zo geeft Benson aan dat er meerdere kanten aan het verhaal vasthangen. 'Red Bull zou zeggen dat ze geen auto ontwerpen om Verstappen een voordeel te geven. Ze bouwen gewoon de snelst mogelijke auto, en ontwikkelen die auto vervolgens in een richting waarbij verbeteringen gevonden kunnen worden', zo legt Benson de gang van zaken uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb20 yas marina circuit abu dhabi 2024 red bull racing sergio perez
Sergio Pérez kreeg het steeds zwaarder.

Een trend van de afgelopen seizoenen is wel dat Verstappen het verschil met Pérez tijdens het seizoen alleen maar verder vergroot. In zowel 2023 als 2024 ging Pérez nog redelijk goed van start, maar later in het seizoen kreeg hij het veel lastiger. Dat is volgens Benson geen toeval. De Brit legt echter uit dat het klasseverschil tussen de Red Bull-coureurs daarbij alleen maar verder uitvergroot wordt. 'Het is onvermijdelijk dat als één van beide coureurs duidelijk en altijd sneller is dan de andere coureur, dat het team dan meer waarde aan de feedback van die coureur hecht dan aan de feedback van de andere coureur.'

Albon over Verstappen

Verstappen staat erom bekend dat hij een specifieke voorkeur heeft bij de ontwikkeling van zijn auto's. 'Als Verstappen het gevoel heeft dat hij sneller kan gaan als de auto scherper instuurt - wat normaal gesproken het geval is - en zijn teamgenoot zegt dat hij een stabielere achterkant nodig heeft, dan is de kans groot dat Red Bull de auto zo doorontwikkelt dat de auto meer downforce en grip aan de voorkant heeft.' Dat is ook het grote dilemma voor Red Bull, want daardoor wordt het alleen maar lastiger om een teamgenoot voor Verstappen te vinden, die zich staande kan houden.

'Albon zei dat dit ook de situatie was toen hij Verstappens teamgenootje was in 2020', weet Benson. 'Albon vergeleek de manier waarop de Red Bull instuurde met een computerspelletje, waarbij de gevoeligheid van de muis op het hoogste niveau is ingesteld. Dat is echter een algemeen antwoord, want dit jaar was dit niet het voornaamste probleem bij Red Bull', voegt de man van de BBC toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

alexander albon williams singapore 2024 racedag max verstappen daniel ricciardo
Albon en Ricciardo weten heel goed hoe zwaar het leven als Verstappens teamgenoot is.

Vertrouwen speelt cruciale rol

'Het probleem voor Red Bull is geweest dat de balans van de auto niet goed was', schrijft Benson. 'De coureurs zeggen dan dat de balans niet connected was. Dat wil zeggen dat de voorkant en de achterkant van de auto zich anders gedragen. Soms varieert dit van bocht tot bocht, en soms ook binnen een bocht. Aston Martin had een soortgelijk probleem.' Verstappen heeft vaker aangegeven dat de balans bij de RB20 verandert tussen het insturen voor de bocht en de apex van de bocht.

Daardoor voelen de coureurs minder zelfvertrouwen, en zijn ze meer aangewezen op hun talent om de auto aan te voelen. 'Dit maakt de auto heel lastig om te besturen. In deze situatie - of eerlijk gezegd in elke situatie - gaat een waanzinnige coureur als Verstappen zich altijd beter aan de situatie aanpassen dan een coureur die 'slechts' goed is, zoals Pérez', aldus Benson. Door die onvoorspelbare balans wordt het zelfvertrouwen van de coureur extra belangrijk, waardoor het verschil tussen Verstappen en Pérez alleen maar verder groeide.

Vervanger Pérez

Benson stort zich vervolgens op het tweede deel van de oorspronkelijke vraag, namelijk of andere coureurs beter met deze situatie zouden kunnen omgaan. 'Het lijkt vrij waarschijnlijk dat de absolute topcoureurs, zoals Lewis Hamilton, Charles Leclerc, George Russell, Lando Norris, en Fernando Alonso, hier beter mee om kunnen gaan', verwacht de Britse journalist.

Die coureurs zijn voor Red Bull echter niet beschikbaar. 'Het is de vraag of dit ook het geval is bij Liam Lawson of Yuki Tsunoda, aangezien zij de twee coureurs zijn die door Red Bull overwogen worden om Pérez in 2025 te vervangen. Zoals het er nu voorstaat, lijkt het er sterk op dat we dit spoedig gaan ontdekken, en dat Lawson het volgende experiment wordt.' Volgens verschillende media zou de Nieuw-Zeelander op poleposition staan voor een promotie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws