Max Verstappen heeft dit seizoen veel kritiek gekregen op zijn rijstijl, onder andere na races zoals die in Mexico en de Verenigde Staten. Hij wist de critici de mond te snoeren met zijn fantastische inhaalrace in Brazilië. Oud-coureur Mario Andretti kan zich eigenlijk heel goed vinden in de rijstijl van Verstappen. Andretti was naar eigen zeggen vroeger ook 'te agressief'.
Ook na de race in Abu Dhabi werd er nog gesproken over Verstappens rijstijl. Hij probeerde Oscar Piastri in te halen in de openingsronde van de race, maar tikte de Australiër in een spin, waardoor ze allebei plekken verloren. Verstappen wist zijn auto echter eerder weer recht op het asfalt te krijgen na een mooie pirouette. Hij kreeg er wel een tiensecondenstraf en twee penaltypunten voor. Sommigen vonden dat hij veel te agressief zijn inhaalactie inzette. Het was niet de eerste keer dat de Nederlander daarover kritiek kreeg.
Ook na zijn gevechten met Lando Norris in Oostenrijk, Austin en Mexico waren velen kritisch op Verstappens rijstijl. Hij had ook genoeg mensen die voor hem op de bres sprongen, want hij rijdt zoals hij rijdt, en als dat niet goed was, had hij ook geen vier kampioenschappen op zijn naam staan. Aan Andretti wordt in de Drive to Wynn-podcast gevraagd met welke rijstijl van welke coureur hij zich goed kan identificeren. 'Met die van Max', glimlacht de Amerikaan. 'Ik bedoel, als je terugkijkt, wat eigenlijk negatief voor mij was, was dat ik te agressief was, te gretig was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Mijn stijl zou tegenwoordig erg goed gewerkt hebben'
Hoewel dat op het eerste oog klinkt alsof Andretti het eens is met de mensen die zeggen dat Verstappen te agressief is, verduidelijkt de 84-jarige vervolgens zijn antwoord. 'Ik had niet het geduld vroeger, maar dat had me vandaag geholpen. In die tijd wilde ik te veel uit de auto persen. Ik had niet het geduld om mezelf te doseren, om het zo te zeggen', vervolgt Andretti. 'Dus ja, mijn stijl zou tegenwoordig heel goed hebben gewerkt.' De host van de podcast vraagt hem vervolgens wat hij bedoelt met dat hij te veel uit de auto wilde persen.
'Het komt allemaal door de regels', zegt Andretti. 'De motoren zijn in staat om 60.000 toeren per minuut te halen, maar ze zijn gereguleerd om 12.500 te halen. Dus weet je, je wordt gestraft als je hier en daar niet aan voldoet, of wat de regels van de desbetreffende disciplines ook zeggen. Maar kijk naar het veld nu: waarschijnlijk eindigt 98 procent van het veld zoals ze gestart zijn. Je hebt niet zoveel uitvallers meer. En dat is wel een goede zaak voor de sport', besluit de Amerikaan uiteindelijk, die een beetje afweek van het onderwerp over de rijstijlen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko zag juist een nieuwe Verstappen
Waar sommigen commentaar hadden op Verstappens ongeduld en agressie, zag Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko juist een verandering. Tijdens de Grand Prix van Las Vegas kon Verstappen op het podium eindigen als hij terug had gevochten toen Lewis Hamilton en de twee Ferrari's hem in wilden halen. Dat deed hij niet, omdat hij wist dat er een groter doel was die race: het behalen van de vierde titel. Hij eindigde buiten het podium en pakte het kampioenschap. 'Als je me dat eerder had verteld, had ik gezegd: je bent gek!' lachte Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties