Voormalig Formule 1-teammanager en tegenwoordig F1-journalist Peter Windsor gaf al aan dat hij de spin van Max Verstappen in Abu Dhabi bewonderde, en benadrukt opnieuw dat de Nederlander zijn auto altijd perfect onder controle heeft. Hij ziet overeenkomsten met grootheden uit de rallywereld, ook betreffende de zelfverzekerdheid die een coureur op zulke momenten moet hebben. Naar het idee van Windsor is dat talent moeilijk aan te leren. Een coureur heeft het of heeft het niet.
Verstappen kende niet zijn beste race van het seizoen in Abu Dhabi, maar wist na zijn spin in de eerste ronde wel als zesde over de streep te komen. Hij tikte Oscar Piastri aan in de openingsronde en belandde daardoor in het middenveld, maar wist goed te herstellen. Na een pirouette kon hij zijn race voortzetten. Windsor gaf in zijn analyse na de race al aan dat hij de 360 van Verstappen bewonderde, en gaat er nu wat dieper op in. Hij krijgt tijdens een livestream op zijn YouTube-kanaal de vraag over de controle die Verstappen had om zijn auto direct weer recht op de baan te krijgen.
'Oscar deed namelijk geen 360, hij draaide slechts 180 graden', begint Windsor. 'Ik denk dat we hiervoor terug moeten gaan naar de vergelijking tussen Max en Thierry Neuville (rallycoureur, red.), toch? Ik heb het heel vaak gezegd de laatste tijd: dat is heel Thierry-achtig, als Max iets doet', zegt Windsor, die dus duidelijk overeenkomsten ziet tussen de Belgische rallykampioen en de viervoudig wereldkampioen. 'En ik zeg dat niet zomaar, want Thierry's wagenbeheersing ziet er net zo uit. Max weet dat, en Thierry weet ook hoe goed Max is. Ik dacht daar direct aan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat was pure zelfverzekerdheid'
Bij rallycoureurs draait het er vanzelfsprekend om dat je je auto uitstekend kan beheersen en dat je ook het zelfvertrouwen hebt om zo dicht langs bomen, afgronden en meer gevaarlijke dingen te scheuren. Windsor ziet dezelfde eigenschappen van een rallycoureur terug bij Verstappen. 'Ook als je kijkt naar Bakoe, met die krappe bochten en het keren van de auto in uitloopstroken. Het is altijd interessant om te zien wie genoeg zelfvertrouwen heeft om het gewoon te doen, en wie wat voorzichtiger is. Maar als het Max is, is het meteen raak', vervolgt Windsor, die weer naar de spin van Verstappen kijkt in Abu Dhabi.
'Het was daar heel duidelijk hoe goed Max was. Pure zelfverzekerdheid. Gewoon een 360 en weer door. Prachtig', looft de analist. 'Het was vergelijkbaar toen hij dat moment had in Q3. Toen hij uit de laatste bocht kwam en de achterbanden volledig versleten waren.' Verstappen kende tijdens die ronde bijna een uitglijer in de laatste bocht, maar wist zijn auto onder controle te houden. 'Hij bleef op het gas en herstelde. Je ziet dat je, met weinig grip in de uitloopstroken en de kerbs, meteen weer grip krijgt als je terugkomt op het asfalt. Hij was daarvan een perfect voorbeeld. Absoluut perfecte wagenbeheersing.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor bewierookt Verstappen
Windsor wil niet direct zeggen dat Piastri niet hetzelfde had kunnen doen, want er is wel een verschil in aantikken en aangetikt worden, vindt hij. 'Oscar had misschien een nadeel omdat zijn wagen geraakt werd. Daardoor was het voor hem minder makkelijk om 'een Max' of 'een Thierry Neuville' te doen', glimlacht Windsor. 'Maar ik hou ervan om te zien hoe goed coureurs zijn. En dat zagen we weer bij Max, absoluut. Wat Max doet, dat kun je nauwelijks oefenen. Het is puur talent, een aangeboren gevoel', looft hij.
'Zoiets benoemde Dennis Jenkinson (oud-coureur en navigator van Stirling Moss in de Mille Miglia van 1955, red.) ooit ook eens, dat je het vermogen hebt om te weten waar je op de baan bent, zelfs als je spint. Dat talent heeft Max. Je kunt het misschien een beetje oefenen, maar je hebt het of je hebt het niet', is Windsor van mening. Voor de analist is het al heel lang duidelijk dat Verstappen in het rijtje met grote namen van de sport behoort. Windsor praat dan ook graag over de historische helden en welke eigenschappen en vaardigheden Verstappen deelt met de coureurs van vroeger.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zouden Clark en Verstappen goed met elkaar overweg kunnen?
Windsor vindt de vraag over Jim Clark en de huidige grid dan ook erg leuk. 'Ik denk dat, als hij Max tegen zou komen, Max zou zeggen: Jim, kom kijken naar de auto. Dat zou het eerste zijn wat hij zegt', glimlacht Windsor. 'En Jimmy zou naar de auto gaan kijken en hij zou de auto geweldig vinden. Hij zou alles eraan geweldig vinden, denk ik. Natuurlijk zou je hem dingen uit moeten leggen, zoals wat een digitaal scherm is en hoe je de rembalans aanpast door simpelweg een knop in te drukken', lacht hij dan. 'Maar hij zou dat geweldig vinden.'
Volgens Windsor was Clark vooral een man die niet van poespas hield. Daarom denkt hij ook dat Verstappen en Clark wel met elkaar door een deur zouden kunnen. 'Hij zou een man als Max geweldig vinden, iemand die gewoon een coureur is en zich niet te veel bezighoudt met alle poeha, zoals Jimmy het waarschijnlijk zou noemen. Wat zou hij denken van de Formule 1 van vandaag? Waarschijnlijk te veel poeha! Het is mooi om over zulke dingen na te denken', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties