Allard Kalff ziet dat Max Verstappen na zijn zeer dominante 2023-seizoen nog een versnelling heeft gevonden en nog een keer zijn grenzen heeft verlegd. De Nederlander pakte twee zeges in het raceweekend van China en was wederom een maatje te groot voor de concurrentie. Kalff ziet dat hij in een team zit waarmee hij kan lezen en schrijven en dat hij in een auto zit waarmee hij één is. Dat is volgens hem ook het verschil met teamgenoot Sergio Pérez.
Red Bull verzamelde ook in China weer het silverware nadat Verstappen twee zeges boekte en Pérez een P3 pakte in de race op zondag. Alleen in de eerste vrije training en tijdens de sprintkwalificatie stond Red Bull niet vooraan, maar in die sessies werden de punten niet verdeeld. Verstappen wist op zaterdag de concurrentie al snel in te halen om met een voorsprong van dertien seconden over de streep te komen. Dat herhaalde hij op zondag. 'Ze hebben een auto die het vanaf het begin van het jaar gewoon goed doet', trapt Kalff af in gesprek met Motorsport.com. 'Dat is ongelooflijk fijn. Je wilt een auto hebben die direct in het venster zit waarin hij werkt. Dat was vorig jaar nog weleens een dingetje, dan kwamen ze op vrijdag af en toe in de problemen', zegt de analist.
De vorm van Verstappen leek na 2023 niet te kunnen verbeteren, maar naar het idee van Kalff laat de Nederlander zien dat hij nog een versnelling heeft gevonden. 'Max zit uitstekend in zijn vel en heeft een auto waarmee hij kan lezen en schrijven', vervolgt Kalff. 'Hij zit in een team waarmee hij kan lezen en schrijven, en dat is wederzijds. Dat is een fantastische omgeving om succesvol te zijn. Dan gaat bijna alles - zeker voor de buitenwereld - gewoon vanzelf.' Verstappen maakte van het Shanghai International Circuit een grote speeltuin. Dat bewees hij op het einde door nog half driftend door de één na laatste bocht te gaan. Hij vroeg zijn engineer om maar eens even op de onboards te kijken. 'Dat soort dingen doe je als je lekker in je vel zit en als je dus echt alles onder controle hebt. Dat vind ik geweldig om te zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max staat er vanaf het eerste moment'
Terwijl de drievoudig wereldkampioen de lat elke keer hoger legt en daarbij ook zijn eigen grenzen verlegt, lijkt er bij teamgenoot Sergio Pérez niet veel meer in te zitten. De Mexicaan pakte de derde plek en kon de pace van Lando Norris niet bijbenen in de laatste stint van de race. Kalff vond zijn prestaties echter goed. 'Er valt hem niets te verwijten', zegt Kalff. 'Het is wat het is. Hij wordt tweede of derde en dat is prima. Max staat er gewoon vanaf het eerste moment. Als hij achter iemand rijdt en moet inhalen, dan wacht hij niet en doet hij het op een hele assertieve manier', vervolgt Kalff. Het is bijna agressief, al noem ik het assertief. Je moet ook een beetje de signalen uit de auto kunnen halen. En dat is het verschil tussen die twee coureurs bij Red Bull', zegt de analist.
'Pérez is dan goed, en een prima tweede rijder. Maar uiteindelijk is hij slechts een tweede rijder. En Verstappen is de man om wie het allemaal draait. Dat is ook de reden waarom hij al drie titels heeft', zegt de 61-jarige. Het feit dat Nederland als kikkerlandje zo'n groot fenomeen in huis heeft, maakt hem erg trots. Meerdere Nederlanders boekten afgelopen weekend succes. 'Renger van der Zande won in Long Beach, Max wint de Grand Prix van China en Nyck de Vries wint met Toyota de WEC-race op Imola. Toen ik maandag ochtend wakker werd dacht ik: drie grote wedstrijden, drie Nederlandse winnaars. Wat zijn we gezegend met het autosporttalent in dit land. Natuurlijk staat Max boven alles en iedereen. Maar ook daaronder doen we het erg lekker, hoor.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties