Sergio Pérez krijgt het er flink verbaal van langs van de analisten van de NOS Formule 1-podcast. De Mexicaan wist tijdens de Grand Prix in China naar een derde plaats te rijden, maar dat vinden de F1-analisten eigenlijk niet goed genoeg voor een Red Bull-coureur, zeker in vergelijking met wat Max Verstappen allemaal in de RB20 laat zien. De Nederlander kon in tegenstelling tot zijn teamgenoot wel op lovende woorden rekenen.
Met zijn overwinning op het Shanghai International Circuit kan Verstappen weer een volgende Grand Prix aan zijn lijstje met circuits waar de Nederlander heeft gezegevierd, toevoegen. De volgende race die Verstappen nog nooit heeft gewonnen, is pas de Grand Prix van Singapore, en volgens coureur Jeroen Bleekemolen wil de Nederlander die ook wel erg graag winnen nu.
'Als die ene nog ontbreekt, dan wordt het doel wel duidelijk', aldus Bleekemolen, in de NOS Formule 1-podcast. Journalist Louis Dekker is het met zijn podcastcollega eens, en denkt zelfs dat het Verstappen zal achtervolgen als de wereldkampioen de komende jaren niet de overwinning in Singapore zal pakken. 'Ieder jaar als we dan in Singapore komen, over vijf jaar bijvoorbeeld, en hij heeft hem nog nooit gewonnen, zal hij er altijd aan herinnerd worden.'
Verstappen zet nieuwe standaard neer
De NOS-analisten hadden verder eigenlijk alleen maar lof voor de prestaties van Verstappen in China, tijdens een weekend geteisterd door hevige regenbuien, brandend gras en een compleet nieuw sprintformat. 'Onder al die moeilijke omstandigheden komt hij toch weer boven drijven', merkt oud-coureur Jan Lammers op. 'Het blijft heel bijzonder. Verstappen is een hele nieuwe standaard aan het neerzetten.' Dat Verstappen een hele nieuwe standaard neerzet, blijkt volgens Bleekemolen ook uit hoe snel hij tijdens een Grand Prix-weekend de lay-out van een circuit leert kennen, zonder aan 'ingewikkelde' track walks te doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naast de indrukwekkende prestaties van Verstappen tijdens het Chinse Grand Prix-weekend komen ook die van Lando Norris aan bod, en zeker in vergelijking met een tegenvallende Pérez reed Norris een goede race. 'Hij (Norris, red.) had misschien een beetje mazzel met de strategie en de safety cars, maar dan alsnog. Ik ben zeer verbaasd dat Sergio Pérez er niet aan te pas kwam, en ook niet eens dichter bij kwam', constateert journalist Dekker. 'Om Louis van Gaal maar te verdraaien: Was Norris zijn race nou zou goed of was Pérez zijn race nou zo slecht?'
Pérez wordt verbaal afgestraft
Dekker is zelf van mening dat het ook vooral dat laatste was, omdat de Mexicaan tegen het einde van de Chinese race helemaal niet meer naar Norris op P2 toe kon rijden. 'Ik zag hem (Pérez, red.) bij de persconferentie na de race en toen dacht ik: hoe gaat hij nu uitleggen dat hij derde is geworden? Je kunt dan zeggen dat het niet slecht is, maar toch vind ik dat', schuift Dekker zijn mening niet onder stoelen of banken. 'Want die auto (de RB20, red.) is zo goed. Je gaat toch denken als Verstappen achter Leclerc vast zit, of naar Norris toe moet rijden, dan is dat een kwestie van twee of drie rondjes. Pérez blijft er een kwartier achter hangen, en zegt dan na de race: mijn banden hadden het zo zwaar. En dan denk ik: dan moet je er niet zo lang achter gaan hangen. We hebben vaak genoeg gezien dat zijn teamgenoot er wat sneller aan voorbijgaat.'
Bleekemolen is het helemaal met Dekker eens dat Pérez toch echt een maatje te klein is voor Verstappen. 'Hij (Pérez, red.) zei: toen de safety car kwam, was het een soort game-over voor plek twee. Dat is natuurlijk geen instelling', aldus de analist en autocoureur, die de houding van Pérez totaal niet kan begrijpen. 'Je hebt op papier de beste auto, dan verlies je een plekje, maar dan moet je er wel snel voorbij kunnen komen. Maar dat lukt hem nooit. Als hij eenmaal klem zit in het verkeer, komt hij ook echt niet zomaar naar voren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties