Dertien seconden voorsprong in de sprintrace, dertien seconden voorsprong in de Grand Prix, na twee Safety Car-onderbrekingen: dat Max Verstappen hoge rapportcijfers zou krijgen, viel dus wel te verwachten. De dominante wereldkampioen wordt tegenwoordig echter streng beoordeeld, en dus wordt elk klein foutje breed uitgemeten. Dat zorgde ervoor dat de Limburger niet overal de maximale score mocht ontvangen.
La Gazzetta dello Sport (Italië) - 10
'Catch me if you can', luidt de Engelse versie van de Italiaanse zin waarmee La Gazzetta dello Sport opent om de 10 van de Nederlander te verklaren. 'Max heeft een nieuw hoofdstuk van zijn eigen recordboek geschreven. Hij was het hele weekend constant. Hij twijfelde ook in de sprintrace niet, die hij won vanaf de vierde startplek. In de race domineerde hij, na een vijfde poleposition in vijf races tijd. Alleen technische problemen kunnen hem van een vierde wereldtitel op rij weerhouden.' De Italiaanse krant gaf Lando Norris een 9, Sergio Pérez een 8, Charles Leclerc een 7, en Carlos Sainz een 6.
The Race (Groot-Brittannië) - 1e plek
Journalist Edd Straw van The Race deelt geen cijfers uit aan de coureurs, maar rangschikt ze van goed naar slecht. De Britse journalist kon niet om een eerste plek voor Max Verstappen heen. 'Met uitzondering van de sprintkwalificatie, waar hij slechts als vierde eindigde nadat hij moeite had om grip te vinden vanwege de lastig op te warmen banden, was Verstappen onaantastbaar', schrijft Straw.
'Hij vloog met speels gemak naar de overwinning in beide races, met zijn gecontroleerde snelheid, waar we zo aan gewend geraakt zijn. Hij was eigenlijk nooit in gevaar voor het mislopen van de poleposition van de Grand Prix', zegt Straw nadat Verstappen de vier snelste ronden van de sessie reed. 'Hij liet het er makkelijker uitzien dan het in werkelijkheid is, zelfs met een geweldige auto. Hij is ogenschijnlijk moeiteloos dominant.' De podiumplekken werden verder gevuld door Charles Leclerc en Lando Norris. Pérez bleef op P12 steken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Auto, Motor, und Sport (Duitsland) - 9
In Duitsland ging de maximale score aan de neus van Verstappen voorbij. 'Verstappen won de races vanaf de vierde en eerste startplekken. Als je daarover nadenkt, ruikt dat als een perfecte score, maar er was een punt aftrek vanwege twee fouten te veel in de sprintkwalificatie in de regen', verklaart journalist Michael Schmidt van het Duitse Auto, Motor, und Sport. 'Eigenlijk moet je Verstappen dankbaar zijn voor deze zeldzame fouten. Op vrijdag gleed de kampioenschapsleider twee keer van de baan af, en kwalificeerde hij zich slechts als vierde. Lando Norris, Lewis Hamilton, en Fernando Alonso deden het beter.'
'Op zaterdag herstelde Verstappen de pikorde. Na acht ronden had hij Hamilton vervangen als leider van de sprintrace. Dat werd opgevolgd door de standaard Verstappen-show: poleposition, de Grand Prix-zege, en 51 ronden aan de leiding. Norris leidde alleen vijf ronden omdat de Red Bull Racing-coureurs hun pitstops opvallend vroeg maakten. De twee Safety Car-periodes konden Max niet meer beïnvloeden. Hij bevond zich alweer op zijn eigen planeet.'
'Norris krijgt hetzelfde cijfer als Verstappen. Hij zit maar in een McLaren', rechtvaardigt Schmidt. 'Een tweede plek geldt dan als een overwinning', meent de Duitser, die de Brit een punt aftrek gaf vanwege de slechte start in de sprintrace. Naast Verstappen en Norris kreeg ook Alonso een 9, terwijl Nico Hülkenberg, Esteban Ocon, Sergio Pérez, en Charles Leclerc een 8 kregen.
Autosport (Groot-Brittannië) - 9
Het Britse Autosport deelt niet snel een 10 uit, en de Grand Prix van China vormde daar geen uitzondering op. Verstappen kreeg soortgelijke kritiek te horen van Autosport als bij het Duitse Auto, Motor, und Sport. 'Hij mist de maximale score alleen omdat hij zich als vierde voor de sprintrace kwalificeerde. Hij wist zijn intermediates niet op temperatuur te krijgen. Hij begon de sprintrace daarna op gebruikte banden, en een vroeg probleem met zijn batterij remde hem nog even af, maar daarna was hij onhoudbaar op weg naar twee zeges.'
'Hij handelde de start van de Grand Prix en de herstarts perfect af, al verremde hij zich bij de laatste herstart wel nog even in bocht 6. De enige momenten waar hij zich druk over hoefde te maken waren een tear-off die bij de luchtinlaat rondwapperde, en het raken van een onderdeeltje op de baan in de slotfase.' Ook Norris kreeg van Autosport een 9, terwijl Pérez met een 5 stevig aangepakt werd. Hamilton kreeg met een 7 wél een van de betere cijfers: alleen Verstappen (9), Norris (9), en Nico Hülkenberg (8) scoorden hoger.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties