Max Verstappen heeft China naar zijn hand gezet. Ongekende dominantie in de sprintrace, de kwalificatie, én de Grand Prix zelf. Achter de Nederlander pakte Sergio Pérez tot twee keer toe de tweede plek niet, terwijl de chaos in de achterhoede overheerste, met veel straffen als gevolg. Meer dan voldoende om op terug te blikken in de nabeschouwing van F1Maximaal dus met hoofdredacteur Mark Hanselman.
Beviel de terugkeer naar China?
'Het weekend in China is me erg goed bevallen, en dat gold duidelijk ook voor Verstappen. Het Shanghai International Circuit is een echt technisch circuit, waarop de toppers nog verschil kunnen maken. Die gelegenheid greep Verstappen met beide handen aan. Hij begon de sprintrace vanaf P4 en won alsnog met dertien seconden voorsprong. In de Grand Prix was de voorsprong ook weer dertien seconden, ondanks twee Safety Cars, en in de eerste dertien ronden liep hij ook al tien seconden uit.'
'Zonder onderbrekingen had het gat op de zondag dus nog veel groter kunnen zijn, misschien wel meer dan een halve minuut als Verstappen zijn best daarvoor gedaan had. Dat geeft ook meteen goed weer hoe groot het klasseverschil met Sergio Pérez was, die op zaterdag Lewis Hamilton en op zondag Lando Norris voor zich moest dulden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De kwalificatie van Verstappen was zo mogelijk nog indrukwekkender. Ik kan me niet voor de geest halen dat een coureur ooit de vier(!) snelste rondetijden in één kwalificatiesessie liet noteren, laat staan onder het huidige format met Q1, Q2, en Q3. Bepaalde rondjes van Verstappen staan in het geheugen gegrift, zoals de slotsector in Monaco in 2023, of de openingssector in Suzuka, ook in 2023, maar om de vier snelste ronden van de kwalificatie te rijden is voor mij nog wel van een heel ander niveau. Wat mij betreft was dit dan ook de sterkste prestatie die Verstappen ooit in de kwalificatie heeft neergezet.'
Lees ook
'Fenomenale' Verstappen deelt een dreun uit: 'Heeft voor het eerst zijn ware snelheid laten zien'
Is de Formule 1 nog spannend?
'De races zijn nog niet heel spectaculair, maar dat is niet echt de schuld van Verstappen. De Nederlander mag ten eerste niet verweten worden dat hij met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Het gebrek aan spanning heeft wat mij betreft echter meer te maken met de regels en professionalisering van de sport. Er zijn nauwelijks nog technische problemen, teams slaan de plank voor een weekend eigenlijk nooit meer mis, en de auto's boezemen geen ontzag meer in.'
'Het wordt hoog tijd dat de auto's weer een stuk lichter worden. Die ambitie heeft de FIA voor 2026, maar gezien de verdere elektrificatie zal er in de praktijk waarschijnlijk weinig terechtkomen van dat plan. Als de auto's lichter en wendbaarder worden, wordt het racen ook beter, en worden de coureurs meer uitgedaagd. Juist dan wordt het ook makkelijker om de klasse van Verstappen beter in beeld te brengen.'
Kan McLaren Verstappen uitdagen?
'McLaren verwachtte juist een lastig weekend in China, dus dat ze het hier zo goed deden, voorspelt veel goeds voor het Britse team, dat juist in Miami upgrades wil introduceren. Het is voor mij te vroeg om te zeggen dat ze nu het tweede team zijn, maar vergeet niet dat McLaren dramatisch aan 2022 en 2023 begon. Het startpunt was nu veel beter, en dus mag McLaren nog op veel meer hopen na deze seizoenstart.'
'Ik gaf het eerder in een nabeschouwing dan ook al aan dat er van McLaren naar mijn mening nog veel meer aan zit te komen, maar ik denk wel dat de oogst beperkt zal blijven tot mogelijke dagsuccesjes later in het seizoen. McLaren kan Red Bull misschien wel uitdagen, maar Verstappen is echt van een heel andere planeet, en dan is de Limburger nog niet eens uitgedaagd. Hoe groot het gat naar Verstappen is, wordt pas echt duidelijk als de wereldkampioen tot het uiterste gepusht wordt. Dat is vooralsnog nog niet gebeurd.'
Lees ook
Norris maakt zich zorgen over 'saaie' races: 'Enige spannende races zijn die waar Max niet in zit'
Britse journalist zag Verstappen gewoon in de verte verdwijnen: 'Het echte mysterie was Norris'
Wie stelde teleur in China?
'Buiten de coureurs met de duidelijke fouten, was ik niet echt onder de indruk van Oscar Piastri. Lewis Hamilton had natuurlijk ook geen goede race, maar deed het in ieder geval in de sprintrace nog goed. Piastri begon heel erg sterk aan het seizoen, en stond na de eerste races nog voor Lando Norris in het kampioenschap, maar inmiddels is de achterstand alweer twintig punten. Misschien liggen mijn verwachtingen te hoog bij Piastri, maar ik vind het verschil in racesnelheid te groot.'
'Ik weet dat de Australiër schade opliep bij de mispeer van Lance Stroll, maar ook voor dat moment ging het helemaal niet zo lekker bij de jonge coureur. In de sprintrace was hij duidelijk langzamer dan Norris, en ook in de hoofdrace was het verschil heel groot. Norris kon de snelheid van de RB20 van Sergio Pérez pareren, terwijl Piastri al in de eerste stint de snelste zeven mannen niet bij kon houden. Anno 2024 hebben we een duidelijke top negen met de coureurs van Red Bull Racing, Ferrari, McLaren, Mercedes, en Fernando Alonso, en bij de start ontbrak Hamilton in die lijst. Van de overige acht mannen was Piastri al duidelijk de zwakste voordat zijn auto beschadigd raakte.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dit begint wat mij betreft toch wel een zorgwekkend patroon te worden. In zijn tweede seizoen had ik verwacht dat Piastri een stap zou hebben gezet, en dat leek in de eerste twee weekenden ook zo te zijn, maar sindsdien zijn de verhoudingen weer hetzelfde geworden als vorig jaar. In de kwalificaties zijn beide jongelingen aan elkaar gewaagd, maar tijdens de races vind ik het verschil te groot. Ja, hij is nog onervaren, maar echte topcoureurs hebben doorgaans niet al te lang nodig in de Formule 1 om sneller te zijn in de races.'
Lees ook
McLaren komt met eerste upgrades in Miami: 'We hebben meer dan een ronde aan upgrades nodig'
Waren alle straffen van de wedstrijdleiding terecht?
'Er werden in en na de Grand Prix heel wat straffen van tien seconden uitgedeeld. Lance Stroll, Kevin Magnussen, Logan Sargeant, en Daniel Ricciardo waren allemaal de pineut. De straf van Magnussen vind ik volledig terecht. Volslagen onnodig werkte hij Yuki Tsunoda uit de race. De Deen gaat vaker als een ongeleid projectiel tekeer, en heeft meestal weinig respect voor zijn collega's. Daarnaast laat hij weinig bijzonders zien, dus ik hoop dat de 31-jarige komend seizoen plaats moet maken voor een jonger talent.'
'De fout van Lance Stroll was eveneens dom, al is het vooral zijn reactie die nergens op slaat, maar dat is ook geen primeur bij de Canadees, die in de hairpin al naar de apex keek, in plaats van naar de auto's voor hem. De auto's voor hem raakten elkaar ook al bijna, dus in die zin was het geen wonder dat Stroll Ricciardo raakte, maar de manier waarop hij de Australiër raakte en hem vervolgens ook nog een idioot noemde, somt goed op waarom Stroll niet bepaald populair is bij veel fans.'
'Juist die volstrekt onterechte reactie zal hem ook niet geholpen hebben bij de wedstrijdleiding, en net als Magnussen reed hij een RB-coureur uit de race. Nu Fernando Alonso bij heeft getekend, en er enige geruchten waren over een overstap van Adrian Newey naar Aston Martin, vraag ik me af: zou papa Stroll zijn zoon uit het team zetten als hij Verstappen zou kunnen krijgen?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ricciardo was na afloop van de race behoorlijk pissig op de Canadees, en dat viel ook te begrijpen. De Australiër was echter ook tijdens de race al gefrustreerd en dat kwam hem achteraf duur te staan. In het incident met Stroll reed Nico Hülkenberg voorbij. Ricciardo besloot zelf vervolgens tijdens de nieuwe Safety Car-periode, zonder het team hierbij te raadplegen, dat hij die positie wel terug mocht pakken. Dat kwam hem op tien seconden straf te staan, maar aangezien hij al uitgevallen was, werd deze straf omgezet in een gridstraf van drie plekken voor de race in Miami. Pijnlijk.'
'De straf van Sargeant vind ik persoonlijk nog pijnlijker. De Amerikaan bakt er niet veel van, en is dus een makkelijk slachtoffer, maar dat zou geen rol mogen spelen bij de wedstrijdleiding. Terwijl Hülkenberg de pitstraat uitreed, lag Sargeant nog geen halve meter achter zijn collega bij de witte lijn, tijdens de Safety Car. De Williams-coureur had veel meer snelheid en haalde Hülkenberg dus in. Dat werd officieel gezien als inhalen onder de Safety Car, en leverde dus tien seconden straf op. In het verleden vroeg de wedstrijdleiding nog aan de teams om de coureurs van positie te laten wisselen. Dat gebeurde in Saoedi-Arabië voor dit seizoen ook tussen Carlos Sainz en Sergio Pérez, en dat had hier ook gekund. Een beetje makkelijk scoren om Sargeant nu te bestraffen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties