Ted Kravitz zal vermoedelijk niet snel bevriend raken met Max Verstappen en Red Bull Racing. De verslaggever van het Britse Sky Sports F1 was er in het verleden al verantwoordelijk voor dat Verstappen en Red Bull Sky Sports F1 een weekend lang boycotten - destijds liep de emmer over nadat hij Lewis Hamilton een achtvoudig wereldkampioen noemde - en ook in China maakte Kravitz duidelijk dat het verschil bij Red Bull zo groot is, omdat het team de auto naar de wensen van Verstappen bouwt.
'Red Bull won wederom. Het was nummer 58 voor Max Verstappen, dus hij blijft op weg gaan naar zijn vierde wereldtitel', vertelt Kravitz in zijn eigen item, Ted's Notebook. 'De enige vraag die Red Bull zal stellen, en ik weet ook zeker dat Helmut Marko deze vraag nu aan Sergio Pérez stelt: wat was er mis met jou en waarom kon je het gat naar Lando Norris niet dichten en hem inhalen?' zegt Kravitz, die Marko en Pérez een paar meter verderop druk met elkaar in gesprek ziet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Pérez zal op zijn beurt zeggen: jij haalde me onder de Safety Car naar binnen, waardoor ik mijn tweede plek inleverde. Anders had ik hem niet hoeven inhalen. Marko zal dan vermoedelijk aan zijn coureur vragen of de auto daar niet snel genoeg is', lacht Kravitz, die zich probeert voor te stellen wat beide heren met elkaar aan het bespreken zijn. 'Misschien gaat het wel over iets heel anders, bijvoorbeeld over welke terugvlucht ze hebben na het weekend in China.
Groot onderling verschil
Voor de vierde keer sinds Verstappen en Pérez teamgenoten zijn mochten ze samen vanaf de eerste startrij beginnen. 'Bij de eerste start van de race probeerden Verstappen en Pérez nog om Fernando Alonso te blokken, maar Pérez had geen geweldige start en viel terug tot de derde plek. Hij haalde Alonso in de vijfde ronde weer in. Bij de eerste ronde pitstops deed Red Bull een double stack. Ze zeiden dat er een optimale ronde was om te stoppen, en haalden maar meteen beide coureurs binnen in diezelfde ronde', zo looft de Brit het strategische team van de constructeurskampioen.
'Daarna stopten ze weer onder de Safety Car, waarbij Pérez zijn tweede plek inleverde bij Lando Norris.' Kravitz gelooft weinig van de verklaring van Pérez en de teamleiding dat Pérez zijn banden al te zwaar belast had bij het inhalen van Charles Leclerc. 'Pérez had niet de snelheid om op Norris te jagen. Ik geloof niet dat zijn banden al versleten waren. Misschien was het ook gewoon wel zo dat Lando geweldig reed, maar Max eindigde 13,7 seconden voor Norris. Dan zou het een geldige vraag van Marko, of Christian Horner zijn, aan Pérez, als ze willen weten waarom hij in diezelfde auto het gat op de McLaren niet kon dichten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Om de vraag te beantwoorden waarom Verstappen wél met de Red Bull kan doen wat Pérez niet lukt: het lijdt geen twijfel dat de RB20 om Verstappen heen gebouwd is. Dat weten we zeker', meent de Britse verslaggever. 'De Red Bull van dit jaar is wel beter voor Pérez, en hij had ook al een betere start van het seizoen.' Dat klopt overigens niet: in 2023 had Pérez na vijf Grands Prix en één sprintrace al 105 punten, en nu slechts 85 punten. Pérez kreeg het in 2023 pas ná de eerste vijf races lastiger.
Kravitz legt zijn theorie verder uit. 'Deze auto is echt puur ontworpen met grip aan de voorkant van de auto. Zodra je maar een beetje met het stuur beweegt, begint de voorkant van de auto al te bewegen, met zoveel grip. Dat is waar Verstappen van houdt, vergeleken met de wat meer gangbare stijl van Pérez, die zich zal afvragen wat er gebeurt.' Kravitz haalt vervolgens de uitspraak van Alexander Albon aan, die aangaf dat de Red Bull te vergelijken valt met een computermuis met de gevoeligheid op maximaal. 'Daar houdt Verstappen van.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties