Het team van McLaren is het 2024-seizoen redelijk gestart, maar heeft nog regelmatig moeite om concurrent Ferrari bij te houden. Al vrij vroeg in het seizoen maakte de Britse renstal bekend rond mei met de eerste upgrades voor de MCL38 te komen. Teambaas Andrea Stella maakte tijdens het Grand Prix weekend in Shanghai bekend dat het team inderdaad in Miami de eerste upgrades op de auto zal hebben toegepast, meldt Motorsport.com.
Het Britse team heeft zich goed gekwalificeerd in China. Lando Norris en Oscar Piastri starten op zondag vanaf de vierde en vijfde plaats aan de race. De twee hebben de Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz in hun achterspiegel aangezien de Ferrari-coureurs vanaf de zesde en zevende plek starten.
Focus op bandenmanagement
'In Miami zullen we eindelijk de eerste ronde aan upgrades toepassen op de auto', maakte Stella bekend op het Shanghai International Circuit. Wel benadrukt het team dat er nog een lange weg te gaan is tot de auto presteert op het gewenste niveau. Naast het verbeteren van de algehele prestaties van de auto, focussen de upgrades ook op het bandenmanagement. Tijdens het raceweekend in Shanghai had het team vrij veel last van bandenslijtage aan de achterkant.
'De upgrades zullen ook pogingen om bandenslijtage te beperken, bevatten. We willen zien of we hierin een stap verder kunnen komen', liet Stella weten. Het probleem zal niet meteen opgelost zijn. 'Gezien de verbeteringen die nodig zijn om dichter bij onze concurrenten te komen, zou ik zeggen dat er meer moet gebeuren dan een ronde aan upgrades om het gedrag van de banden te kunnen veranderen.'
'Het is een constante verbetering', maakt Stella duidelijk. 'Je neemt (als team, red.) nooit aan dat het goed genoeg is als het gaat om de banden.' De upgrades zullen van harte welkom zijn in Miami gezien de hoge temperatuur van de stad. 'Er is veel tractie in bochten met lage snelheid met daarna acceleratie.'
Beter bandenmanagement Ferrari en Red Bull
Qua het behouden van de achterbanden doen Ferrari en Red Bull het volgens Stella beter dan McLaren. Ook blijkt voor veel teams graining aan de voorkant een minder groot probleem te zijn dan eerst werd gedacht. Volgens Stella is het grootste probleem op het Shanghai International Circuit de overbelasting van de achteras. 'Dat is geen verrassing', zegt de McLaren-teambaas. 'Dit circuit lijkt als het gaat om asfalt, ondanks de verrassende coating, meer op Bahrein en Suzuka.'
'We weten dat we overbelast zijn geraakt aan de achterkant. Sommige auto's, zoals de Ferrari en de Red Bull, weten daar beter mee om te gaan dan wij', zegt Stella.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties