Max Verstappen liet ook in China weer geen spaan heel van de concurrentie. Zowel in de sprint- als in de hoofdrace was de coureur van Red Bull Racing een klasse apart en dat vindt voormalig bandenexpert Kees van de Grint, zonder iets van de prestatie van de drievoudig wereldkampioen weg te willen nemen, toch ergens wel jammer.
Afgelopen zondag wisten ook twee safety cars Verstappen niet van de wijs te brengen. De Nederlander zag zijn voorsprong door de neutralisatie weliswaar tenietgedaan worden, maar nadat de wedstrijdleiding de race weer had vrijgegeven, nam Verstappen weer afstand. Aan de eindstreep bedroeg zijn voorsprong bijna veertien seconden op tweede man Lando Norris, die Sergio Pérez knap voor wist te blijven.
Het was opnieuw een dominant optreden van de regerend wereldkampioen, die nu ook het Shanghai International Circuit aan het lijstje van circuits waarop hij heeft gewonnen toe mag voegen. 'Eigenlijk moeten we daar niet te veel over zeggen, want dan val je in herhaling', geeft Kees van de Grint in het Viaplay-programma In de Slipstream desgevraagd antwoord op de vraag van presentatrice Amber Brantsen wat er verder nog valt te zeggen dan dat de dominantie van Verstappen in China opnieuw zichtbaar werd.
'Kijk, het is natuurlijk niet leuk voor F1, en dan ben ik voorzichtig, dat iemand zo dominant is', vervolgt de analist. 'Het maakt niet meer uit waar hij start, het is onvoorstelbaar. Aan de andere kant is het natuurlijk fantastisch dat een sportman dat presteert en dat hij dan ook Nederlander is, maakt het nog veel mooier. Maar mijn droom zou zijn dat hij eindelijk een keer tegenstand zou hebben en dan in de laatste ronde wint', spreekt Van de Grint zijn wens uit. 'Hij moet wel winnen. Maar dit is toch zonde.'
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Vergelijking met Schumacher
Van de Grint maakt vervolgens de vergelijking met zijn eigen actieve periode in de F1 als bandenexpert van Bridgestone toen Michael Schumacher de overwinningen en titels aaneenreeg. 'Toen had je natuurlijk ook dominantie, maar deze dominantie is zo groot en ik heb nu al veel te veel gezegd. Maar Max (Verstappen, red.) was fantastisch', eindigt de analist zijn verhaal wel met een positieve noot.
Tafelgenoot en Red Bull-simcoureur Rudy van Buren kan het standpunt van Van de Grint enigszins begrijpen, maar plaatst wel een kanttekening. 'Het hangt er natuurlijk vanaf welke kleur bril je opzet. Is die oranje, dan zeg je natuurlijk: laat hem alsjeblieft alles winnen', zegt Van Buren. 'Maar ik vind strijd ook mooi. Dus toen hij als vierde moest starten, dan denk je: ja, de sprintrace wordt interessant. Dat is toch de gedachte die gelijk naar boven komt', erkent de simulatorcoureur van het Oostenrijkse team.
Dominantie Red Bull nog groter geworden?
Nu Verstappen opnieuw gehakt maakt van de concurrentie roept het de vraag op of de dominantie van Red Bull zelfs nog groter is dan in 2023. Van Buren antwoordt ontkennend. 'Nee, dat denk ik niet', begint de simcoureur, alvorens hij zijn opmerking toelicht. 'Want Pérez heeft het tot nu toe moeilijker om tweede te worden en ik denk dat het gat vorig jaar groter was. Als we dat even puur vergelijken, dan denk ik dat vorig jaar het verschil tussen de auto's groter was dan nu', stelt Van Buren, die bijval krijgt van zijn tafelgenoot.
'Dat ben ik wel met je eens, ik denk dat vooral Verstappen nog beter geworden is', plaatst Van de Grint het huidige verschil in perspectief. 'Als Max hier (China) niet bij was geweest, dan was het ook een interessante race geweest. Dan had je op de stoel kunnen zitten: wie gaat nog komen en hoe is de strategie? Maar ik denk inderdaad dat de auto's wat dichter op elkaar zitten, maar dat Max weer beter is geworden. Hij is ook relaxed en is steengoed. En, dat moet ook gezegd worden, Red Bull doet het ook goed', besluit Van de Grint.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties