Afgelopen weekend in Bahrein had het team van Red Bull Racing een race om snel te vergeten. De RB21 van Max Verstappen en Yuki Tsunoda kwam totaal niet uit de verf op het Bahrain International Circuit, waardoor het team niet eens in de buurt kwam van het podium. Niet alleen de snelheid van de Oostenrijkse renstal was niet goed, maar ook het werk in de pitstraat was niet optimaal. Jolyon Palmer legt het gedoe bij de pitstops onder de loep.
Waar Verstappen in Japan nog als het konijn uit de hoge hoed kwam, ging dit er in Bahrein compleet anders aan toe. Tijdens de vrije trainingen werd al pijnlijk duidelijk dat de RB21 niet goed tot zijn recht kwam in het Midden-Oosten, vandaar dat het een moeilijk weekend werd voor het team uit Milton Keynes. Tijdens de kwalificatie klokte Verstappen de zevende tijd, en in de race kwam hij als zesde over de streep. Tsunoda scoorde in de race zijn eerste punten met het team van Red Bull, hij werd namelijk negende.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Naast het gebrek aan snelheid gingen er ook nog een hoop andere dingen mis bij Red Bull. Zo liepen de pitstops ook niet zoals gehoopt. Palmer kijkt waar het precies misging bij de bandenwissel van zowel Verstappen als Tsunoda. 'Verstappen had nog een mooie actie aan het einde van de race op Pierre Gasly, waardoor er toch nog wel wat punten behaald werden. Toch was het echt een heel lastig weekend voor ze', zo begint Palmer bij F1TV. 'Ze hopen het vast beter te doen in Jeddah aankomend weekend. We zien dat Verstappen binnenkwam, en Red Bull deed echt een geweldige stop op het eerste oog', stelt Palmer.
'De auto komt naar beneden, de rijder is klaar om weer te gaan rijden. Je kan ook zien dat Max reageert op het feit dat de auto weer op de grond komt te liggen, maar het rode licht blijft aanstaan, dus toch gaat hij nog niet', legt de voormalig Formule 1-coureur uit. 'Het feit dat het rode licht nog aanstaat betekent dat de stop nog niet klaar is, of het betekent dat er iemand door de pitstraat heen aan het rijden is. Je ziet hem wachten, waardoor hij echt cruciale seconden verliest, maar uiteindelijk gaat hij er toch voor', verklaart Palmer.
Verstappen verloor kostbare seconden in Bahrein
Verstappen verloor dus tijd, maar Red Bull dacht dat het een eenmalig probleem was. Toch werd al snel duidelijk dat er meer aan de hand was toen Tsunoda binnenkwam voor zijn stop. 'Er zat dus een fout in de bedrading van het systeem. Normaal druk je een knopje in op de wheelgun zodra de band erop zit. Het ging dus ergens mis in de communicatie naar het rode licht. Daardoor konden de coureurs niet zomaar gaan rijden', aldus Palmer. 'Ze dachten dat er gewoon iets misging bij een monteur, waardoor het team niets aanpaste. Hierdoor gebeurde bij Tsunoda precies hetzelfde. Hij stond ook te wachten', aldus Palmer.
'Hij kijkt ook naar het rode licht, en ook hij is getraind om dan niet weg te rijden, en dat is logisch. Uiteindelijk lost Red Bull dat probleem dus op', vervolgt de Brit. 'Dan komt Verstappen binnen voor zijn tweede stop. Dit keer kan je zien dat de rechtervoorband er niet vanaf komt, uiteindelijk krijgt hij het na een paar pogingen voor elkaar om de moer los te draaien, waardoor Verstappen weer verder kan', aldus de voormalig coureur van Renault. 'Al met al heeft het team heel wat tijd verloren met de pitstops in Bahrein. Aan het einde passeerde hij dus nog Gasly, en ik denk echt dat dit het maximale is wat hij had kunnen doen in dit weekend.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties