andrea kimi antonelli mercedes bahrein 2025 zondag race 1 Formule 1
Formule 1

Windsor stipt een groot probleem aan in de Formule 1: 'Het is allemaal onzin'

andrea kimi antonelli mercedes bahrein 2025 zondag race 1

Afgelopen weekend in Bahrein was er aan actie geen gebrek tijdens de race. Er werd veel ingehaald, en dat komt door de meerdere DRS-zones die zich bevinden op het Bahrain International Circuit. Waar velen DRS als onmisbaar verklaren, vindt de Britse journalist Peter Windsor het systeem vreselijk. Hij is van mening dat dit het mooiste aan racen ontneemt, en dat is volgens hem puur racen.

Waar in Japan juist nauwelijks werd ingehaald, was dit in Bahrein zeker niet het geval. Er was voldoende actie op de baan, maar toch is Windsor van mening dat er een hoop moet veranderen in de Formule 1. 'Weet je wat het is, de mensen zouden tegen DRS moeten zijn', begint Windsor in gesprek met Cameron Cc:. 'Het is belachelijk hoe dat racen verknalt en het oprechte inhalen verstoort. Het is allemaal onzin', zo vervolgt de voormalig medewerker van Williams over het Drag Reduction System.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki tsunoda rb21 bahrein gp 9181 12 carlos sainz
Er werd veel gevochten tijdens de Grand Prix van Bahrein. 

Windsor vervolgt zijn verhaal over het systeem, en hij kaart aan dat het de echte kwaliteiten van coureurs naar de achtergrond drukt. 'Dat is gewoon hoe ik daarover denk, we zouden juist meer circuits zoals Suzuka moeten hebben. Ik hou van Suzuka en het is een geweldig circuit dat ervoor zorgt dat het beste uit de coureurs gehaald wordt. We hebben daar echt een geweldige race gehad juist', stelt de Brit. 'Ik heb veel meer van Suzuka genoten dan van de race in Bahrein. In Japan ging het allemaal om verdedigen, aanvallen, op de juiste manier de remmen gebruiken. Ook het stuur en de pedalen moesten perfect gebruikt worden', stelt Windsor over de afgelopen twee races.

Bahrein was een stuk minder volgens de journalist. 'In Bahrein is het allemaal heel hard remmen, DRS hier, DRS daar', legt Windsor uit. 'Ik had het ook echt te doen met George Russell tijdens de race. Hoe hij moest trappen in het stukje waar je een beetje naar beneden gaat, dus in bocht negen en tien. Het enige wat Lando moest doen, is achter hem blijven zitten, want hij wist toch wel dat hij DRS ging krijgen. Daardoor kon hij dat gewoon blijven doen, terwijl George zijn banden aan het opvreten was. Dat is toch vreselijk', legt de Brit verder uit.

Windsor neemt het op voor Russell

'Als je kijkt hoe Russell door die bochten heen ging, dan verdiende hij gewoon een voorsprong van 50 meter bij het opkomen van het rechte stuk', vervolgt de Brit. 'Norris verdiende niet om zo dicht achter hem te zitten, en dat is dus gewoon niet waar racen om draait. Het is echt belachelijk. Als fans dat willen zien, dan moeten ze MotoGP kijken, of Britse tourwagens', stelt hij. 'In Bahrein hadden we ook nog dat gedoe met de bandenstrategie. Iedereen reed eigenlijk gewoon op wat ze nog over hadden. DRS brengt ze allemaal dichter bij elkaar, maar dat is toch niet echt racen. Dit is gewoon onzinnig', stelt Windsor.

Oscar Piastri won de Grand Prix van Bahrein na een dominant weekend. George Russell werd knap tweede, nadat hij aan het einde van de race Lando Norris van zich af wist te houden. Charles Leclerc en Lewis Hamilton werden vierde en vijfde. Daarna kwam Max Verstappen pas over de streep. Hij had moeite met zijn RB21, dus hij moest genoegen nemen met acht punten tijdens het raceweekend in Bahrein.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws