Boordradio Verstappen | Was Verstappen afgeleid bij de start? 'Modus drie!' Max Verstappen
Max Verstappen

Boordradio Verstappen | Was Verstappen afgeleid bij de start? 'Modus drie!'

Boordradio Verstappen | Was Verstappen afgeleid bij de start? 'Modus drie!'

Max Verstappen had het afgelopen weekend in Azerbeidzjan niet altijd even makkelijk. In de sprintrace op zaterdag liep hij schade aan zijn RB19 op na een startduel met Mercedes-coureur George Russell, en een dag later moest Verstappen na een ongunstig getimede safetycar-periode zijn meerdere erkennen in teamgenoot Sergio Pérez. De Nederlander was gedurende grote delen van de race samen met race-ingenieur Gianpiero Lambiase hard op zoek naar betere instellingen. F1Maximaal luisterde alle boordradio's van beide races terug, en zette de interessantste fragmenten op een rijtje.

Voordat we de focus op de Grand Prix van zondag leggen, kijken we eerst nog even kort terug naar de sprintrace van zaterdag. Verstappen ging in die race als derde van start, maar kende een zwakke start. Bij het terugluisteren van de onboardbeelden blijkt dat Verstappen de race bijna met de verkeerde instellingen van start ging. Race-ingenieur Gianpiero Lambiase laat doorgaans aan zijn coureur weten wanneer de laatste coureurs hun plekje op de startopstelling opzoeken, en laat Verstappen vervolgens concentreren op de startlichten.

Afgelopen zaterdag was dit niet het geval. Op het moment dat het vijfde startlicht op rood gaat, roept Lambiase nog: 'Dus modus drie!' De Nederlander past dit nog snel aan op zijn stuurtje, terwijl de lampen uitgaan. Verstappen komt niet al te best van zijn plek, een mogelijk gevolg van het feit dat hij afgeleid was. De wereldkampioen dreigde de start met verkeerde motorinstellingen te doen, en komt na zijn matige start in een gevecht met Russell terecht, waarbij hij schade aan zijn auto oploopt.

'Ik heb de muur geraakt bij bocht vier'

Een dag later verloopt bij de start van de Grand Prix wel alles volgens planning, en komt Verstappen stukken beter van zijn plek. Hij sluit in de openingsronde aan achter polesitter Charles Leclerc. Nog voordat DRS geactiveerd wordt, heeft Verstappen kans om de Monegask te passeren, denkt ook Lambiase: 'Gebruik de inhaalknop bij het uitkomen van bocht vijftien als je wil, Max', zegt Lambiase halverwege de tweede ronde al. Verstappen wacht uiteindelijk een ronde langer om zijn leeftijdsgenoot met behulp van DRS eenvoudig in te halen.

De Nederlander vraagt vervolgens herhaaldelijk naar het tijdsverschil met zijn achtervolger, eerst Leclerc en later Pérez. Verstappen zoekt de muren op, en dat leidt tot enkele tikjes tegen de baanomheining, zo ook in ronde zes: 'Ik heb de muur een beetje geraakt bij het uitkomen van bocht vier. Kun je de banden checken?' Lambiase meldt niet veel later dat de bandendruk gewoon in orde is, maar drukt Verstappen ook op het hart om aan zijn lift-offs te denken, het van het gas gaan aan het einde van de rechte stukken om benzine te besparen.

Moeilijkheden leiden tot vroege pitstop

Al snel in de race wordt duidelijk dat Verstappen niet erg tevreden is met zijn afstelling. Na zes ronden vraagt hij Lambiase of hij hem op de hoogte kan houden over de differentieelslip. Al snel krijgt Verstappen technisch advies van zijn coach: 'De differentieelslip aan de achterkant is nu lager, Max. Het scenario is dat Checo de remmen nog steeds harder indrukt in bochten twee en drie', ziet Lambiase een verschil tussen beide coureurs. Verstappen voelt weinig vertrouwen in zijn RB19 en heeft het moeilijk om teamgenoot Pérez na te bootsen. 'Ik heb gewoon veel last van problemen met de remmen. De banden voelen niet fantastisch aan', voegt hij toe.

Verstappen krijgt het alsmaar lastiger, en ziet Pérez naderen. 'Oké, begrepen', geeft Lambiase aan. 'Zorg dat je bezig blijft met je tools, Max. De rechtervoorkant is de beperking. Het gat is nu 1,0. Nu is het 0,9 seconden en hij heeft DRS', refereert de ingenieur naar Pérez. 'Het komt nu allemaal in beweging', hint de Brits-Italiaanse ingenieur op de pitstops. Verstappen blijft aangeven dat hij zijn moeilijkheden niet opgelost krijgt. 'Ik heb het gewoon heel lastig in bochten twee en drie.' Lambiase probeert nogmaals te helpen: 'Begrepen. Max, je hebt nu Koppel ('Torque') zes ingesteld, de richtlijn is...' 'Ja, ik glij rond!', roept Verstappen. De Nederlander wordt aan het eind van de ronde opgeroepen om de pitstraat op te zoeken, net voordat de safetycar de baan opzoekt vanwege het ongeluk van Nyck de Vries.

Zoektocht gaat verder in het middengedeelte van de race

Nadat de concurrenten ook de pitstraat opzoeken, valt Verstappen terug tot een derde plek. Achter de safetycar is er gelegenheid om terug te blikken op de eerste stint. Lambiase heeft de data geanalyseerd en vertelt zijn coureur: 'Oké, als we terugkijken naar de eerste stint, is je algemene level van rear locking lager dan bij Checo, dus dat is goed. Op lage snelheid ziet je tractiematrix er ook redelijk uit. Je moet alleen letten op de applicatie van het rempedaal, dat is alles. En meer lift-off, we kunnen ons veroorloven om een aantal seconden eerder van het gas te gaan', waarop Verstappen zich afvraagt of dat overal moet gebeuren. 'Ja, overal. Voor jouw referentie, je deed het overal twee seconden minder dan Checo.' De Nederlander weet nu dus dat Pérez al meer benzine heeft kunnen besparen, en zal in de tweede stint een inhaalslag moeten maken.

De race gaat weer op volle snelheid verder als de safetycar de pitstraat weer opzoekt, en Verstappen haalt Leclerc al snel in. 'Welke versnelling moet ik gebruiken voor bocht drie? Ik twijfel tussen versnelling zeven en acht', vraagt de Red Bull-coureur zich af, waarop Lambiase hem vertelt dat versnelling zeven de voorkeur heeft. De zoektocht naar een betere afstelling gaat op hoog niveau verder: 'Modus negen, als je daar gebruik van wil maken, Max. Je kan ook de rembalans verder naar voren verschuiven', adviseert Lambiase. Verstappen blijft in de weer met het differentieel van zijn auto, en vraagt zich af wat het verschil is tussen Pérez en hemzelf. 'Jullie hebben een vergelijkbare differentieelslip, maar jij doet meer lift-off. Houd dat voor nu ook maar aan', aldus Lambiase. Verstappen is niet al te tevreden met motorinstelling negen, die hem door Lambiase aangeraden is, en reageert enigszins boos: 'Weten we zeker dat deze modus beter is? Ik denk van niet!' De Nederlander wordt geadviseerd om terug te gaan naar modus zes.

Problemen in kasteelsectie

'Je remapplicatie is nu een stuk beter. Als je denkt dat je het aankan, kunnen we modus tien een keer proberen, dat laat ik aan jou over', hint Lambiase vermoedelijk op een agressievere instelling. 'Focus op bochten elf en twaalf, en let op je differentieelslip bij tractie, Max.' Na 28 ronden laat de ingenieur Verstappen weten waar hij tijd laat liggen op Pérez: 'De grootste verliezen zijn bochten acht tot en met twaalf. Het grootste verlies daarvan is in bocht acht', wijst Lambiase naar de krappe linkerbocht in de kasteelsectie, waar Leclerc in 2019 zijn kwalificatie nog vergooide. 'De balans tussen het differentieel en engine braking is slecht. Het pusht teveel als ik de bocht inga', beklaagt de wereldkampioen zich. 'Rembalans drie is beschikbaar. Je kan de rembalans ook naar achteren verplaatsen, Max. Checo reed een 45,4, jij reed een 45,6. Je verliest tijd in bochten zeven tot twaalf. Rembalans twee is ook beschikbaar als Rembalans drie een stap in de goede richting was', geeft Lambiase aan.

De aanpassingen lijken een stap in de goede richting te zijn, want een ronde later rijdt Verstappen de snelste ronde van de race. De Nederlander geeft daarnaast aan dat de voorvleugel niet hoeft worden aangepast als er een tweede pitstop gemaakt zou worden. Er blijft echter één bocht waar Verstappen tijd laat liggen: 'Het grootste verlies is in bocht acht', deelt Lambiase mede. 'Ja, wat doe ik verkeerd? Ik weet het niet', aldus een radeloze Verstappen. Zijn ingenieur kan hem daarop geen antwoord bieden, en vat enkele ronden later samen: 'Oké, een update over je ronde: het ziet het vrij redelijk uit qua competitiviteit. Je verliest wel twee tienden van een seconde in bocht acht, maar ik zal je daar niet al te hard in pushen.' Verstappen ziet ook geen oplossing: 'Ja, ik weet niet hoe ik in die bocht kan pushen, ik heb gewoon geen grip aan de rechtervoorkant.'

Verstappen kan leven met tweede plek

De Nederlander loopt in de slotfase iets in op zijn Mexicaanse teamgenoot, maar het is te laat om zijn teamgenoot nog onder druk te zetten. Nadat Pérez als eerste over de eindstreep komt om zijn tweede Grand Prix-zege van het seizoen te pakken, ziet Verstappen in ieder geval dat hij tijdens de race veel progressie heeft geboekt. 'Niet slecht, dit is een goed resultaat. Ik denk dat ik het gewoon lastig had om mijn tools goed te krijgen, want aan het einde was het vele malen beter ('miles better'). Ik probeerde in de buurt te blijven (van Pérez, red.), maar toen oververhitte ik de banden. Daarna moest ik met de tools aan de slag, maar alles is in orde. Het was een goede race voor het team.'

Red Bull-teambaas Christian Horner laat ook nog uitgebreid van zich horen over de boordradio van Verstappen, en verontschuldigt zich voor de ongunstige pitstop. 'Goed gedaan Max, Checo had wat geluk met de safetycar. Het is een heel lang seizoen en we hebben vandaag een goed aantal punten gepakt. Geweldig resultaat voor het team ook, goed gedaan! Helaas was De Vries op het circuit gestopt, en uiteindelijk schakelde hij de motor uit en stapte hij uit. Het zag ernaar uit dat hij achteruit zou rijden, dus dat was frustrerend met de gele vlag. De gele vlag ging daar over in een safetycar. Pak de punten, het seizoen is een marathon', sluit Horner af met een opsteker.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws