Analist Peter Windsor denkt dat Sergio Pérez zijn teamgenoot Max Verstappen niet alleen te snel, maar ook te slim af was in de Sprint Shootout op zaterdagochtend. Windsor meent dat Pérez beter op zijn banden heeft gelet in de eerste sector en daar later in de ronde van profiteerde. Daarnaast denkt hij dat de enige zwakte van Verstappen hem parten gaat spelen in de straten van Monaco. Tot slot laat Windsor ook zijn mening schijnen op het startincident tussen Verstappen en George Russell.
Ten eerste gaat de 71-jarige Windsor in zijn analyse in op de knappe prestatie van Pérez in de kwalificatiesessie voor de sprintrace. 'Heel goed gereden door Checo (Pérez, red.). Hij kwalificeerde zich sneller dan Verstappen, dat was het nieuws van de Shootout vanmorgen. Hij was in de eerste sector 0,07 seconden sneller, dus Verstappen pushte de banden daar waarschijnlijk te hard. Pérez had de achterbanden niet oververhit bij het ingaan van de tweede sector en had veel meer grip in sector twee', denkt de Engelsman. 'Ik denk dat we niet moeten zeggen dat Max sneller was in de eerste sector, maar dat het de kwaliteit van Pérez in sector één laat zien. Naar mijn mening heeft hij daar Verstappen verslagen, door daar slechts 0,07 seconden langzamer te zijn en toch de banden veel minder hard te belasten. Ik denk niet dat het zo simpel is om te zeggen dat Max de achterbanden in sector twee verloor. Je moet kijken naar waarom dat gebeurde en dat was omdat Pérez in de eerste sector zijn banden veel beter masseerde dan Verstappen.'
Pérez verslaat Verstappen op zijn zwakte
Volgens Windsor moet Verstappen ook oppassen voor zijn teamgenoot in Monaco over vier weken. 'Wat mij betreft is dit opnieuw een waarschuwing voor Verstappen richting Monaco, want Pérez is ongelofelijk goed in dit soort negentiggradenbochten. Dit soort bochten draait er puur om hoe goed je tractie is en hoe goed je je banden masseert en dat is waar Pérez zo goed in is. Sergio was langzamer dan Max in de eerste en laatste sector. Dat is verrassend, omdat de eerste sector op maat gemaakt is voor de rijstijl van Pérez: heel veel bochten van negentig graden, en heel veel punten waar Pérez gebruik kan maken van zijn geweldige gevoel voor tractie. Hij drukt het gaspedaal op elk moment precies hard genoeg in, niets meer dan dat. Ik heb dit in Monaco vorig jaar ook al gezegd, waar Pérez Verstappen te snel af was, en het is interessant om te zijn om te kijken of Max in dit aspect iets veranderd of verbeterd heeft, want dit (de tractie, red.) is naar mijn mening de enige zwakte die Max heeft in zijn rijstijl.'
Lees ook
Voormalig Red Bull-coureur zag data in: 'Pérez remde twintig meter later dan Verstappen'
Pérez spreekt Horner en Marko tegen: 'Dat is wat ik van mijn engineers heb gehoord'
Incident tussen Russell en Verstappen
Later in zijn analyse op zijn Youtube-kanaal geeft Windsor ook nog zijn mening over het veelbesproken incident tussen Mercedes-coureur George Russell en de Nederlander in de openingsronde van de sprintrace. Windsor meent dat Verstappen bedacht had moeten zijn op een agressieve Russell. 'Er zou altijd een probleem gaan zijn tussen Russell en Verstappen, en ik ben verbaasd dat Max dat niet doorhad', zegt Windsor. 'Als Lewis Hamilton naast hem gestaan had, had Max de eerste twee bochten kunnen rijden zoals hij deed, maar met George Russell? En met de geschiedenis van Russell van wat hij in dit soort situaties doet? Max kwam in bocht één nog goed weg aan de buitenkant, maar zat in bocht twee ook aan de buitenkant. Dan vraag je echt de coureur aan de binnenkant om geen fout te maken, we hebben dat zo vaak gezien, dat die coureur onderstuur krijgt en de coureur aan de buitenkant raakt.' In het verleden zagen we onder andere tussen Finnen Valtteri Bottas en Kimi Räikkönen eenzelfde incident in de tweede bocht.
'Ik was verbaasd dat Max Russell niet gewoon liet gaan, want we hebben dit Russell zo vaak zien doen', gaat Windsor verder. 'Dat is de manier waarop hij rijdt, hij is een hele harde racer. Voor een coureur die het kampioenschap leidt en morgen vanaf de eerste rij start... Dat is niet iets wat een Niki Lauda of een Alain Prost hadden gedaan, die hadden George laten gaan. Aan de andere kant laat het zien wat voor racer Verstappen is, in elke bocht en elke ronde en elke race. Hij wil altijd ervoor gaan, net als Senna, dus je kan hem daar niet voor bekritiseren, maar ik ben wel verrast dat het management bij Red Bull dat er niet meer had ingeprent, dat hij er bij George Russell niet mee weg zou komen. Dit kon je verwachten, zo is George.'
Windsor geeft wel nog aan dat de stewards inconsistent zijn, en denkt dat Sainz zich zal afvragen waarom Russell geen straf kreeg, omdat Sainz in Melbourne in een soortgelijke situatie wel nog een straf kreeg voor het aantikken van Fernando Alonso. Tot slot kijkt Windsor nog vooruit naar de Grand Prix op zondag: 'Verstappen deed het wel heel goed door met die auto nog tot het einde door te rijden en zelfs binnen DRS-afstand van Leclerc te komen. Maar het zal Verstappen enorm storen, waardoor een nieuwe situatie opdoemt voor Red Bull. Als ze Leclerc snel inhalen en eerste en tweede rijden, wat gebeurt er dan? Pérez heeft nooit meer vertrouwen gehad dan nu, en hij heeft een geweldige auto, en heel veel mensen, vooral in Mexico, hebben hem verteld dat hij een goede kans heeft op het kampioenschap en net zo goed is als Verstappen. Max Verstappen zal in ieder geval nooit rustig toekijken hoe Pérez de Grand Prix wint, en datzelfde geldt voor Pérez.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties