Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers heeft in de Formule 1-podcast van De Telegraaf uitgelegd hoe het volgens hem mogelijk was dat Max Verstappen eigenlijk voor het eerst in jaren snelheid tekort kwam ten opzichte van zijn teamgenoot. De Nederlander zag zijn stalgenoot in de eerste stint tot binnen DRS-afstand komen, en had op zijn beurt moeite om de Mexicaan bij te houden in het tweede gedeelte van de race op de harde banden.
Aangezien Charles Leclerc in de Ferrari op poleposition aan de race begon, moesten Verstappen en Sergio Pérez eerst nog afrekenen met de Monegask. Ondanks een bijzonder laag aantal inhaalacties in de race bleken de Red Bull-coureurs weinig moeite te hebben met het inhalen van Leclerc. Het DRS-systeem van de RB19 is veelgeprezen, maar Albers ziet dat er ook andere teams zijn met een zeer efficiënt DRS-systeem. 'Red Bull is megagoed in de DRS. Je had Red Bull, Alpine en Haas. Als daar de DRS opengaat, hebben ze meer voordeel dan de andere auto's', analyseerde Albers de data. 'Ik vond het irritant dat ze de DRS-zone hadden ingekort. Ik vond die van bocht twee naar drie te kort. Die op het rechte stuk hadden ze honderd meter korter gemaakt, maar dat vind ik niet zo erg.'
In de inhaalslag op Pérez had Verstappen sowieso weinig baat bij de DRS, omdat hij nooit tot binnen een seconde van zijn teamgenoot wist te komen. Verstappen had het in de Grand Prix lastig om het tempo van teamgenoot Sergio Pérez te evenaren, ook al is de Nederlander normaal gesproken wel iets sneller. Na afloop van de race gaf Verstappen aan dat hij misschien niet de ideale instellingen op zijn stuur had, en omschreef hij hoe hij in het middengedeelte van de race nog zocht naar beter afstellingen. Tegen de tijd dat hij die gevonden had, was het te laat om Pérez nog te achterhalen.
Moeite met sprintraces
Vorig jaar ging het bij Red Bull ook al mis in de sprintrace in Brazilië en ook in Oostenrijk had Red Bull de afstelling niet goed voor elkaar in een sprintweekend. Dat roept de vraag op of Verstappen meer tijd op het circuit nodig heeft om de juiste afstelling te vinden. 'Nou, ik denk niet dat Max daar heel veel last van heeft eerlijk gezegd', denkt Albers. 'Ik zie Max namelijk niet als een werktalent, maar echt als een natuurtalent. De combinatie van al zijn ervaringen om de auto nogmaals te finetunen, dat maakt hem megasnel in zo'n weekend. Ik zie daar niet echt een probleem in, maar je kan pech hebben. Het kan dat hij dit keer niet genoeg tijd had en dat de basisafstelling niet goed was.'
De voormalige Minardi-coureur denkt niet alleen dat geluk een rol speelde, maar denkt dat het gebrek aan technische uitdagingen op het Baku City Circuit Pérez de kans bood om de strijd met Verstappen aan te gaan. 'Het is ook de karakteristiek van het circuit. Het circuit is niet echt technisch, en daardoor kan Perez competitiever zijn dan hij normaliter is bij andere circuits. Normaal heeft Max gewoon echt de bovenhand, maar dit zijn van die circuits waar gewoon weinig techniek komt kijken, gewoon rechttoe rechtaan, wie heeft de grootste ballen en kan goed accelereren.' Deze week krijgt Verstappen alweer een nieuwe kans om zijn derde Grand Prix-overwinning van het seizoen te pakken als het Formule 1-circus afreist naar Miami.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties