Mark Hughes denkt dat er enkele duidelijke redenen waren waarom Max Verstappen dit weekend niet kon tippen aan teamgenoot Sergio Pérez. De coureurs van Red Bull Racing scoorden afgelopen weekend voor de derde keer dit seizoen een één-twee, waarbij vooral Pérez indruk wist te maken. De journalist verklaart bij The Race dat Verstappen vooral meer had kunnen doen in de eerste stint om zijn teamgenoot achter zich te houden. Desondanks was het hoe dan ook een lastige zondag voor de meervoudig racewinnaar, aangezien zijn Red Bull niet precies deed wat hij wilde.
In de persconferentie na afloop van de race gaf Verstappen aan dat hij harder had moeten pushen in de eerste stint. In plaats daarvan koos de Nederlander ervoor om al in de openingsfase op zijn banden te letten. 'Omdat de Red Bulls zo veel sneller waren dan de rest had Max zich in plaats daarvan kunnen concentreren op het pushen om te voorkomen dat Pérez binnen zijn DRS-bereik kwam', beredeneert Hughes. 'Want als Perez dat eenmaal had bereikt, zou Verstappen toch gedwongen zijn te hard op de banden te rijden. Het was beter geweest om die twee ronden hard te pushen toen Perez nog achter (Charles, red.) Leclerc reed.'
'In plaats daarvan reed hij ongeveer 0,7 seconde langzamer dan hij had gekund', vervolgt de journalist. Hierdoor was het gat naar Pérez een stuk kleiner dan het had kunnen zijn. 'Tegen de tijd dat Perez voorbij de Ferrari was, was hij slechts 1,2 seconden achter Max. Het had meer kunnen zijn, namelijk zo'n 2,6 of 2,7 seconden. En vanaf daar zou Pérez het heel moeilijk hebben gehad om binnen DRS-afstand te komen.' Nu kon de Mexicaan wel gebruikmaken van de DRS en naar eigen zeggen was het hem dan ook gelukt om het gat naar Verstappen volledig te dichten en hem in te halen. In plaats daarvan dook de regerend wereldkampioen de pits in.
Set-up RB19 'niet naar Verstappens tevredenheid'
Het is inherent aan het sprintraceformat dat het cruciaal is om snel de juiste afstelling te vinden. Waar Pérez de set-up van zijn RB19 optimaal kon benutten, zag Hughes dat Verstappen het een stuk moeilijker had met de auto. 'Hij had geen vertrouwen in de voorkant en verloor tijd op Pérez bij het remmen voor bocht 2 en 3 en bij het insturen van de lastige bocht 8. Daarom had hij, toen Perez na het passeren van Leclerc slechts 1,2 seconde achter hem reed, niet de snelheid om hem meer dan één seconde achter te houden en dus DRS te voorkomen.'
Daarnaast klaagde de tweevoudig wereldkampioen ook over balansproblemen, ondanks dat deze problemen er eigenlijk niet waren. De rijstijl die Verstappen prefereert, was simpelweg niet mogelijk met de RB19 die hij in Azerbeidzjan onder zich had. 'Zijn gebruikelijke manier van vroeg insturen bij hoge snelheid en de overlapping van het remmen met het bochtenwerk om het laatste beetje rotatie te krijgen, voelde niet haalbaar. Die gemakkelijke rotatie die de Red Bull niet naar Verstappens tevredenheid kan krijgen, vooral hier in Bakoe, is wat de Ferrari briljant doet', merkt Hughes op.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties