Max Verstappen denkt dat hij achteraf misschien agressiever had moeten zijn met zijn banden in de openingsfase van de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Nederlander zag teamgenoot Sergio Pérez tot binnen DRS-afstand naderen, en een vroege pitstop bleek uiteindelijk kostbaar. Verstappen geeft aan dat hij het grootste gedeelte van de race op zoek was naar een goede balans en denkt daarnaast dat de natuur van het circuit in Bakoe hem niet geholpen heeft.
Verstappens teamgenoot Pérez heeft in de afgelopen jaren een reputatie opgebouwd als specialist op de stratencircuits. In het verleden speelde vaak tegenslag voor Verstappen een rol in de successen van Pérez, maar dit jaar bewees Pérez in Saoedi-Arabië al dat hij eenzelfde snelheid kan tonen als Verstappen. Vandaag was de Mexicaan mogelijk zelfs iets sneller in Azerbeidzjan. 'Ik had misschien iets agressiever moeten zijn met de manier waarop ik mijn banden gebruikte', zo toont Verstappen zich schuldbewust in de internationale persconferentie. 'Ik denk dat ik te voorzichtig was, en dat is waarom Checo (Pérez, red.) nog zo dicht achter me zat.'
Zoektocht naar perfectie
Halverwege de race was te horen dat ingenieur Gianpiero Lambiase zijn coureur vroeg waar hij het lastig mee had. 'Ik had niet zozeer problemen. Er was niks mis met het differentieel', legt Verstappen uit. 'Ik gebruik het waarschijnlijk ook net iets anders dan Checo. Misschien gebruik ik ook niet de juiste instellingen met deze nieuwe banden en dat wordt vermoedelijk wat duidelijker op een stratencircuit, waar je veel vertrouwen nodig hebt vanaf het aansnijden van de bocht tot de apex van de bocht. Die balans moet zo dicht mogelijk bij perfectie komen, en daar hadden we het vandaag in het begin lastig mee. Soms had ik last van overstuur en dan weer last van onderstuur. Ik was een aantal verschillende instellingen aan het proberen, soms werkt dat dan niet goed, maar richting het einde van de race vond ik de juiste instelling voor het ingaan van de bocht, de apex, en het uitgaan van de bocht.
De Nederlander lijkt er daarmee mogelijk ook op te wijzen dat de instellingen tussen Pérez en Verstappen ook niet onderling overgenomen worden, wat aangeeft dat de strijd in het kampioenschap voornamelijk tussen de beide Red Bull-coureurs plaatsvindt. Daarnaast lijkt hier een mogelijke reden te liggen voor de hekel die Verstappen aan sprintraces heeft, omdat hij met meer tijd op het circuit dus wel tot betere instellingen komt. 'Er zijn een aantal dingen die we operationeel gezien beter kunnen doen. Soms heb je van die weekenden waarin je niks aan de auto hoeft te veranderen en je sowieso al als een raket gaat. We hebben hoe dan ook een raket, maar die moeten we dit jaar nog een beetje finetunen.
Andere circuits liggen Verstappen beter
'We hebben duidelijk de snelste auto, maar ik heb me eerder in deze positie bevonden. Het draait om constant presteren. Er komen veel verschillende circuits nog aan. Tot nu toe hebben we dit jaar veel stop-start-circuits bezocht, geen volwaardige racecircuits met snelle bochten. Daar geniet ik waarschijnlijk meer van, maar het is duidelijk dat Checo er dit jaar bovenop zit, en dat is goed om te zien. Hij voelt meer en meer vertrouwen in de auto. Checo en ik hebben het naar onze zin. We sprongen uit de auto en ik denk dat het belangrijk is om te erkennen als iemand goed werk heeft geleverd en dat gebeurde vandaag.'
Red Bull heeft ook nog te maken met de vermindering van windtunneltijd en CFD-simulaties die het kreeg vanwege het overschrijden van het budgetplafond in 2021. 'We zorgen dat we onze auto goed blijven ontwikkelen', zegt Verstappen hierover. 'Als het moment komt dat we die straf gaan voelen moeten we zorgen dat we nog een groot genoeg gat hebben om daarvoor te kunnen compenseren. Dat is ook waarom het nu zo belangrijk is om dit soort resultaten te blijven boeken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties