Na de nodige geruchten in 2024 heeft Max Verstappen besloten om Red Bull Racing in 2025 trouw te blijven. Over 2026 en verder worden voorlopig echter geen uitspraken gedaan, en Helmut Marko gaf al aan dat de wereldkampioen zal kiezen voor de snelste optie. Analist Peter Windsor denkt wel te weten waar Verstappen in 2026 zal rijden.
Verstappen heeft voor 2026 vier realistische carrièremogelijkheden: hij kwam bij huidige werkgever Red Bull blijven, terwijl de kans groot is dat Mercedes en Aston Martin ook een plekje voor de meervoudige wereldkampioen willen vrijmaken. De laatste optie is een mogelijk pensioen: de pas 27-jarige Verstappen heeft al vaker aangegeven dat hij niet te lang actief wil blijven in de Formule 1, en gaf recentelijk nog aan dat het gedoe met de FIA hem richting de uitgang duwde.
Windsor streept optie af
Hoewel Windsor groot fan is van voormalig collega Adrian Newey, denkt de 72-jarige analist dat Aston Martin van de drie teams met links met Verstappen de kleinste kansen heeft. 'Ik denk dat het waarschijnlijker is dat Max naar Mercedes gaat dan naar Aston Martin, als Mercedes hem een stoeltje aanbiedt voor 2026', zo geeft Windsor in een exclusief interview met F1Maximaal.nl aan. 'Dat seizoen is voor alle coureurs en teams een groot vraagteken. Niemand weet hoe dat seizoen zal gaan, en wie de beste power unit zal hebben, of de beste auto.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Aston Martin krijgt per 2026 Honda-motoren, maar zal ook een team hebben dat wellicht nog niet volledig op elkaar ingespeeld is. Volgens Windsor biedt Red Bull dan meer zekerheden. 'Niemand weet ook wie de slechtste power unit of auto zal hebben, maar Max zal aannemen dat Red Bull het redelijk goed gaat doen. Ze hebben nu Phil Prew, die het bij Red Bull Powertrains voor het zeggen heeft, dus in dat gebied zien ze ook zeer sterk uit.' Windsor verwijst daarmee naar de Brit, die in 1997 bij McLaren begon als race engineer, en later de hoofdontwerper werd van de Mercedes-power units. Christian Horner noemde het aantrekken van Prew twee jaar geleden een duidelijk statement. 'Max weet hierdoor dat Red Bull Powertrains het goed zal doen richting 2026.'
Mercedes heeft veel te bieden
Windsor ziet echter nog één optie, die waarschijnlijker is dan Red Bull. 'Max zal ook aannemen dat er zeer weinig kans is dat Mercedes het vanaf 2026 slecht zal doen, omdat de pikorde in die reglementen bepaald zal worden door de power units, en de kans dat Mercedes na al deze jaren een hele slechte auto bouwt, is heel klein. Als je Max bent, zal je aannemen dat Mercedes er min of meer bij zal zitten', laat de Brit optekenen, die er onder meer naar verwijst dat Mercedes in 2014 ook veruit de beste power unit had, en er volgens de geruchten voor 2026 ook erg goed voorstaat.
'Als je dus puur naar de prestaties kijkt, zal er niet veel reden zijn om aan te nemen dat Red Bull ver voor Mercedes zal staan. Daarnaast heb je nog al het geld en andere voordelen, die het rijden voor Mercedes op de lange termijn met zich meebrengt. Je kan in de toekomst ambassadeur van het team worden, en een miljard per jaar eisen, of wat je ook wilt', grapt Windsor. 'Als ze hem echt een serieus aanbod doen, denk ik dat hij het accepteert. Daar ga ik wel vanuit.'
Heeft Mercedes Verstappen wel nodig?
'Ik vraag me wel af of dat de juiste keuze voor Mercedes is', zegt Windsor over het mogelijk aantrekken van de regerend wereldkampioen. 'Dat komt namelijk over als: we slaagden er niet in om Adrian Newey te halen, dus dan gaan we maar voor Max Verstappen. In realiteit hebben ze echter al een Max Verstappen, en die heet Lewis Hamilton.' Windsor heeft er geen geheim van gemaakt dat hij vindt dat Mercedes meer had moeten doen om Hamilton aan te houden, en verwijt het Toto Wolff dat hij de zevenvoudig wereldkampioen kwijtraakt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We weten hoe snel Lewis is, en datzelfde geldt voor George. Max kan in een slechte auto ook niet veel uitrichten. Er is niet veel reden om aan te nemen dat Max meer had kunnen doen dan Lewis of George gedaan hebben, als de auto gewoon niet goed genoeg is', meent Windsor. 'Als Mercedes dus denkt dat zij met Max wel even terug gaan keren naar de voorkant van het veld, is dat een hele slechte denkwijze, want hun probleem zit niet in de coureurs, maar hun probleem zit hem in het ontwerpgedeelte, en ze hebben Adrian Newey niet. Ik denk dat als ze Max dus een aanbod doen, dat ze dat vooral doen om het bestuur beter te laten voelen, en als marketingkeuze, om het onvermogen om Adrian te halen te verhullen.'
Mercedes werkt met grote namen samen
Sinds de terugkeer van Mercedes als constructeur in de Formule 1, heeft het Duitse team altijd samengewerkt met een wereldster: in 2010 kwam Michael Schumacher terug uit zijn pensioen, om in 2013 vervangen te worden door Lewis Hamilton. Verstappen zou dan ook een logische volgende stap zijn, nu Hamilton in 2025 een rood pak aantrekt. Windsor vraagt zich echter af of Mercedes daar wel zo'n sterke tactiek mee hanteert. 'Mercedes leverde niet bepaald goed werk met Michael, nietwaar? Dat was niet echt een droomhuwelijk.'
'Als je Max bent, en je krijgt dat aanbod, dan accepteer je dat aanbod, net zoals Lewis dat ook deed toen hij een aanbod van Ferrari kreeg. Als je het echter vanuit het perspectief van Ferrari en Mercedes bekijkt, denk ik echter niet dat Lewis Hamilton de boel bij Ferrari kan omdraaien als ze een verschrikkelijke auto hebben.' Windsor denkt dat beide teams het gebrek aan prestaties dus beter op een andere manier moeten oplossen.
'Ik denk ook niet dat Max dat bij Mercedes wel kan doen, als hun auto niet zo goed is. Als Lewis zich als vijfde zou kwalificeren, kan Max Verstappen die auto misschien op de derde startplek zetten, maar hij kan echt niet op magische wijze poleposition pakken met twee seconden verschil en alle races winnen. Dat gaat niet gebeuren, als de auto niet goed genoeg is', weet Windsor, die Verstappen momenteel dus wel hoger lijkt aan te slaan dan Hamilton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties