Meten met twee maten: de Formule 1 duwt Verstappen richting de uitgang Column
Column

Meten met twee maten: de Formule 1 duwt Verstappen richting de uitgang

Meten met twee maten: de Formule 1 duwt Verstappen richting de uitgang

Max Verstappen moet wel een ware crimineel zijn. De Nederlander heeft niet één, maar twee keer een taakstraf gekregen. In 2018 overleefde Esteban Ocon ternauwernood de aanval van Verstappen, en het is nog maar de vraag of alle mensen, die meeluisterden naar de persconferentie in Singapore hun trauma wel verwerkt krijgen, nadat Verstappen kritisch was op... zijn auto. Gelukkig hebben omstanders volgens de FIA een dikkere huid als krachttermen of beschuldigingen bij andere teams vandaan komen.

Dat de FIA in 2018 meende dat het nodig was om stappen te ondernemen tegen Verstappen, die boos was op Ocon en een paar keer een duwtje uitdeelde aan de Fransman, was wat overdreven, maar viel nog enigszins te begrijpen. Verstappen meldde zich na het seizoen bij een Formule E-race in Marokko, waar hij mocht meekijken naar hoe de stewards te werk gingen. Daar was ook voormalig Red Bull-talent Vitantonio Liuzzi aanwezig als steward.

Horner en Verstappen op het strafbankje

Uiteindelijk werd het een prima ervaring voor Verstappen. 'Verstappen nam het allemaal heel serieus', vertelde Liuzzi. 'Hij toonde interesse in het werk van de stewards, en we betrokken hem er ook bij, en vroegen hem naar zijn mening over incidenten in de race. Hij stelde zich heel volwassen op. Hij was van zeven uur 's ochtends tot na de race bij de stewards, en nam ook geen pauze, terwijl er soms urenlang niks te doen was. Hij was nooit afgeleid en altijd gefocust.'

Verstappen is niet de enige van Red Bull, die in de problemen kwam. In 2021 - in de slotraces van een spannende titelstrijd - kreeg Verstappen vijf plekken gridstraf vanwege het rijden van een snelle tijd onder een zeer controversiële gele vlag. 'Er was gewoon een overgelopen marshal, die met een gele vlag begon te zwaaien', reageerde Horner. 'Het is een compleet zooitje.' De nu 50-jarige Brit mocht zich vanwege deze opmerkingen ook gaan melden bij de wedstrijdleiding.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen christian horner italie 231
De twee deugnieten: Max Verstappen en Christian Horner.

Horner moest na afloop zijn verontschuldigingen gaan aanbieden bij de desbetreffende marshal, en Horner kon zich in de winter melden bij het FIA International Stewards Programme. De overdtredingen? 'Woorden, die morele schade toebrengen aan de FIA, of haar werknemers, en de motorsport als geheel' en 'wangedrag richting officials.'

Wolff, Vasseur, en Stella

In 2023 kregen Toto Wolff en Frédéric Vasseur, die het doorgaans goed met elkaar kunnen vinden, verbaal met elkaar aan de stok in Las Vegas. In het weekend in Nevada draaide het vooral om de show, en in de vrije trainingen werd Carlos Sainz de dupe van een losse putdeksel. De Ferrari werd volledig vernield, waardoor de Spanjaard een nieuwe power unit nodig had en Ferrari veel schade leed. De FIA compenseerde Ferrari niet, maar gaf Sainz een gridstraf voor de nieuwe motor.

Vasseur schoot in de persconferentie dan ook uit zijn slof, toen duidelijk van hem verwacht werd dat hij positief zou zijn over Las Vegas. 'We hadden een hele zware eerste vrije training. Dit kostte ons een vermogen, en het f***** up de sessie van Carlos.' Hoewel Sainz zelf ook risico liep, aangezien het asfalt zelfs vanuit de cockpit van de Ferrari zichtbaar was, weigerde zakenman Wolff om negatief te zijn over Las Vegas. 'We hebben het hier over een f****** putdeksel. Dit is echt wel vaker gebeurd.' Beide mannen kregen een formele waarschuwing, maar hoefden verder geen taakstraf te doen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

toto wolff mercedes 2023
Toto Wolff houdt ook wel van een stevige uitspraak

In Bakoe, twee weken geleden, bekritiseerde Andrea Stella de FIA nog. Zijn coureur, Lando Norris, zou vanwege een onterechte gele vlag, een kans op een Q2-deelname misgelopen zijn. De boze Italiaan ging achteraf zelfs verhaal halen bij de FIA: 'Er was niks onveiligs aan', aldus de McLaren-baas, die dus net als Horner in 2021 kritiek leverde op de wedstrijdleiding vanwege een gezwaaide gele vlag. In het geval van Stella leverde dit geen sancties of waarschuwingen op.

Meten met twee maten

Voor de start van het weekend in Singapore maakte de FIA duidelijk dat het klaar was met de verbale uitbarstingen van coureurs. Dat schoot Verstappen duidelijk in het verkeerde keelgat, want de wereldkampioen maakte in de persconferentie duidelijk een statement door te zeggen dat hij de auto om zeep hielp in Bakoe met een verkeerde afstelling, waarbij hij het F-woord gebruikte, en vervolgens uitgebreid aangaf dat krachttermen niet het einde van de wereld zijn. De FIA heeft echter besloten om censuur in de Formule 1-wereld te introduceren, en gebruikt Verstappen om een voorbeeld te stellen voor de andere coureurs. Verstappen mag weer een dagje een taakstraf gaan uitvoeren, waarmee de FIA hoopt het probleem op te lossen.

Verstappen is echter lang niet de enige die krachttermen gebruikt. Zo gaf James Vowles al aan dat Franco Colapinto ook het F-woord in de auto had gebruikt, en de net teruggekeerde Kevin Magnussen zei op de mediadag ook al: 'I'm ready to f*** things up.' Beide mannen werden echter niet bestraft. In het geval van Magnussen was het niet bij een officieel persmoment van de FIA, en Colapinto werd gespaard door de boordradio niet uit te zenden. Toch is het Verstappen, die weer een straf mag gaan uitzitten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

franco colapinto williams gp azerbeidzjan zondag 2024 2
Ook Colapinto gebruikte een slecht woordje.

De Formule 1 zal deze strijd echter niet kunnen winnen. Verstappen concludeerde ook al waarom Magnussen zonder straf ontsnapt was, en gaf al aan dat hij voortaan liever geen vragen in de persconferenties krijgt, en dan zijn verhaal, inclusief krachttermen, wel bij andere media doet. De FIA schiet dus alleen zichzelf in de voet hiermee. Wat is de volgende stap? Dat krachttermen niet meer uitgesproken mogen worden in de hele paddock? Waar gaan we dan met zijn allen naartoe?

Formule 1 profiteert wel mee

Ondertussen is de Formule 1 wel hypocriet, want het buit woede-uitbarstingen van hoofdrolspelers volledig uit. Na Hongarije plaatste de Formule 1 op haar social media-kanalen nog een uitgebreide compilatie van alle frustraties van Verstappen, en toen Horner en Wolff het in een vergadering van teambazen verbaal met elkaar aan de stok kregen, werd dit door Netflix breed uitgemeten: 'Change your f****** car', heeft de Formule 1 wel aardig wat dollars opgeleverd.

Russell wereldkampioen?

De Formule 1 kiest er zelf voor om de boordradioberichten van coureurs wel of niet uit te zenden, en kan ongewenste woorden ook prima censureren als het daar behoefte aan heeft. Blijkbaar is dit echter niet genoeg in dit Britse wereldje. Prima dat de FIA coureurs vraagt om op krachttermen te letten, maar een verbod is wel echt next level, waarmee de FIA zichzelf volledig voor lul zet. Excuses, voor l** zet.

Nagenoeg alle coureurs gebruiken vooral in de cockpit de nodige krachttermen, dus als de FIA hier echt hard tegen wil optreden, kan het wellicht coureurs uit het kampioenschap schrappen voor het gebruiken van slechte woordjes. Dan is het een kwestie van tijd voordat George Russell en Alexander Albon eerste en tweede in het wereldkampioenschap worden. In de tussentijd is de FIA met dit soort achterlijke acties vooral bezig om een coureur als Verstappen richting de uitgang te duwen.

Misschien kan de FIA zich beter op haar hoofdverantwoordelijkheden richten, zoals de veiligheid. In Bakoe liet de wedstrijdleiding nog lang op zich wachten met zelfs een Virtual Safety Car na een crash waardoor de brokstukken van de auto's van Carlos Sainz en Sergio Pérez over de weg verspreid lagen. De chaos was dusdanig groot dat de coureurs met moeite een weg langs de brokstukken konden vinden, en Lewis Hamilton en Oliver Bearman in die chaos nog profiteerden van een Nico Hülkenberg, die wél voldoende afremde voor de chaos. Een Virtual Safety Car was er echter nog niet, want de wedstrijdleiding was te druk bezig met de show, en zorgen dat de race vooral niet achter een Safety Car zou eindigen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws