Max Verstappen sloot zijn zeventiende Grand Prix-weekend teleurgesteld af, al viel het resultaat dankzij de crash tussen Sergio Pérez en Carlos Sainz met een vijfde plek nog enigszins mee. De Nederlander moest zich na afloop van de race nog melden bij de wedstrijdleiding, waar onder meer Johnny Herbert achter de tafel zat. Verstappen vond zelf dat hij weinig verkeerd deed, maar leverde zelf wel nog felle kritiek op de FIA.
Hoewel Verstappen dankzij de late crash in de race nog twee plekken opschoof, en zo vier punten extra pakte, was die crash vooral slecht nieuws voor hem. Zijn voorsprong op Oscar Piastri en Charles Leclerc bleef dankzij dit moment wat groter, maar voor Red Bull Racing waren de druiven zuur. Verstappen was namelijk net ingehaald door concurrent Lando Norris, en kreeg in de pitstraat zachte banden, om zo de snelste ronde bij Norris weg te pakken. Dan had Verstappen niet drie punten ingeleverd, maar slechts één punt.
Verstappen op het matje geroepen
Vanwege de crash tussen Pérez en Sainz kreeg Verstappen die kans niet. Daarnaast bezorgde Pérez zijn team wederom veel schade, en staat Red Bull nu niet drie punten, maar twintig punten achter McLaren. Voor Verstappen kreeg het incident overigens nog een staartje. Net als Pierre Gasly, Esteban Ocon, en Nico Hülkenberg haalde Verstappen ná de finish in, en dat mag officieel gezien niet. Deze vier coureurs kregen waarschuwingen voor hun vergrijpen.
Verstappen is zich echter van geen kwaad bewust. 'Ik deed alles goed', zegt de Limburger tegen onder meer F1Maximaal.nl. 'Ik kwam over start-finish, en alles was in orde.' Verstappen haalde in de inlap Norris en George Russell in, en dat mocht dus niet. Verstappen zag er zelf niks verkeerds in. 'In het verleden gebeurde dit ook in de inlap. De race eindigt dan met een Safety Car, maar in de inlap halen coureurs elkaar langzaam in. Je zwaait dan ook nog even naar je collega's, en dat deed ik ook. Het verbaast me dus ook wel een beetje.' Waar Verstappen naar Norris zwaaide, en een duimpje omhoog opstak naar Russell, gaf Norris het vergrijp van zijn concurrent meteen door via de boordradio.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
FIA doet haar werk niet
Verstappen vond juist het optreden van de FIA, het bestuursorgaan van de sport, onbegrijpelijk. De FIA heeft als belangrijkste taak het verzorgen van de veiligheid omtrent de Grands Prix, maar verzaakte hierin volgens Verstappen in de laatste twee ronden. 'Dit moet gewoon meteen een Safety Car zijn. Hier begrijp ik niks van', zo spreekt Verstappen zich duidelijk uit. 'Er zijn twee auto's op hoge snelheid vol in de muur geklapt.'
Verder beklaagde Verstappen zich erover dat het lang duurde voordat de wedstrijdleiding ingreep. 'Ik snap niet dat dit zo lang moet duren. Dan wordt er met dubbele gele vlaggen gezwaaid. Stuur gewoon die Safety Car naar buiten. Er gaat toch niks meer gebeuren, en de hele baan lag vol met rotzooi en onderdelen. Waarom krijgen we dan een Virtual Safety Car?' Verstappen beseft dat de FIA dit doet voor de show en de televisiebeelden, en ergert zich er duidelijk aan dat dit belangrijker is dan de veiligheid van de coureurs.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties