Max Verstappen baalde na de kwalificatie in Azerbeidzjan: hij voelde al in Q1 dat hij de verkeerde keuze gemaakt had met de afstelling, en zat vanwege de parc fermé-regels de rest van het weekend aan die afstelling vast. Toch meent Peter Windsor dat er meer aan de hand was bij de Nederlander. Hij wijst op de slechte reeks van Verstappen, die in de laatste vijf races maar één podiumplek pakte.
Windsor besprak de zondag van Red Bull Racing op zijn YouTube-kanaal. Daarbij ging het eerst over Sergio Pérez. 'Lando leverde goed werk door Oscar Piastri te helpen op een kritiek moment in de race. Pérez zat na zijn pitstop achter Lando Norris', zo blikt Windsor terug op een bepalend deel van de race. 'McLaren vroeg aan Norris om Pérez in de middensector zoveel mogelijk af te stoppen. Daar was Pérez erg snel, en in de derde sector heeft het weinig zin met alle rechte stukken. Norris slaagde hier een paar ronden in.'
Kon Pérez winnen?
'McLaren zei dat dit het verschil maakte, al betwijfel ik dat', vervolgt de 72-jarige. 'Pérez kon Piastri en Charles Leclerc later weer bijhalen. Hij zat toen weer op dezelfde plek als waar hij had gezeten, als hij niet opgehouden werd.' Het doel van McLaren met deze actie was echter om ervoor te zorgen dat Piastri na zijn pitstop voor Pérez bleef. Mocht dat niet gelukt zijn, had Pérez vanaf de tweede plek mogelijk een kans gehad om Charles Leclerc aan te vallen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor kreeg wel een déjà vu: 'Pérez klaagde ook over de radio dat Norris hem ophield. In Abu Dhabi 2021 hield hij zelf Lewis Hamilton heel goed op, maar dat is een ander verhaal', lacht Windsor. Op die dag was de hulp van Pérez cruciaal voor Verstappen, die toen zijn eerste wereldtitel veroverde. 'Hier was niks mis mee. Norris stelde zich wel als een teamspeler op, en hielp Piastri aan de zege.'
Wat is met Verstappen aan de hand?
De crash van Pérez aan het einde van de race kwam teamgenoot Verstappen uiteindelijk duur te staan. 'Vlak voor de Virtual Safety Car had Max Verstappen net genoeg voorsprong op Fernando Alonso, om een gratis stop te maken, en met zachte banden het punt voor de snelste ronde te pakken. Zo had hij het verlies van een of twee punten in het kampioenschap teniet kunnen doen.' Vanwege de Virtual Safety Car behield Norris de snelste ronde, waardoor hij niet één, maar drie punten inliep.
'Laten we het even over Verstappen hebben', zegt Windsor. 'Hij had best een goede start, en wist George Russell in te halen. Hij positioneerde zich erg sterk in de eerste twee bochten.' Daarmee houdt het positieve deel van de race van Verstappen echter op. 'Na zo'n vier ronden werd het echter al duidelijk dat zijn banden eraan gingen. Toen begon het radioverkeer: ik heb geen remmen. De achterkant stuitert alle kanten op. Ik kan dit ding niet besturen, en ik voel deze auto niet aan. Op de harde banden was het niet echt beter, en hij viel steeds verder weg.'
Strijd met Norris en Albon
Dat had er ook mee te maken dat Verstappen in verkeer vast kwam te zitten. De Nederlander zat binnen DRS-afstand van Carlos Sainz, die Norris en Alexander Albon in achtereenvolgende rondes inhaalde. Verstappen slaagde daar niet in, mede vanwege een felle verdedigende actie van Norris. Waar Sainz het gat op de kopgroep nog dichtte, kwam Verstappen dus op steeds grotere achterstand te staan. 'Hij had het rondenlang lastig om Alexander Albon in te halen in de Williams', zo verwijst Windsor naar de locomotief van de trein met Norris en Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Albon reed heel sterk, maar Verstappen zou hem makkelijk moeten kunnen inhalen, als hij nieuwe banden heeft en Albon oude banden heeft. Hij kon Norris ook niet inhalen', zegt Windsor verbaasd. 'Daarmee ging Verstappens race verloren. Hij kon ook absoluut niet verdedigen tegen Norris. Het was niet eens een gevecht, en het verbaast me dat McLaren daar zo opgewonden over werd. Toen Verstappen Norris niet kon inhalen, was het onmiddellijk duidelijk dat Verstappen een pitstop zou gaan maken, en met nieuwe mediums voor Verstappen zou eindigen.'
Kampioenschap niet interessant?
Windsor beseft dat Verstappen niet veel meer kan doen dan puntjes schrapen, maar gelooft niet dat de Limburger daar echt gelukkig van wordt. 'Verstappen denkt waarschijnlijk niet over het kampioenschap na, want hij vindt het kampioenschap waarschijnlijk maar saai. Hij wil niet over punten nadenken, hij wil gewoon races winnen, net als alle anderen', zo denkt hij niet dat Verstappen blij wordt van een vijfde plek. 'Het was weer een race vol schadebeperking, en zijn voorsprong in het kampioenschap slonk nauwelijks, ook al had hij zelf een hele slechte race.'
RB20 van Verstappen
In Italië hadden beide Red Bulls het lastig, maar dat was in Azerbeidzjan zeker niet het geval. 'Pérez reed in diezelfde auto wel een hele goede race.' De 34-jarige leek op weg naar zijn eerste podiumplek sinds de Grand Prix van China. 'Is dit nu het verschil tussen Pérez, die het altijd goed doet in Bakoe, en Verstappen, die het vaak niet goed doet in Bakoe? Ik denk het niet', aldus Windsor, die daarmee zijn eigen vraag beantwoordt.
'Er waren bepaalde dingen verkeerd aan de auto van Verstappen, die er ook op vrijdag en zaterdag al waren', analyseert Windsor. Verstappen weet zijn slechte weekend aan een afstellingskeuze, maar Windsor denkt dus dat er meer aan de hand was. 'Zijn auto stuiterde meer rond, en hij had niet voor het eerst een remprobleem.' Windsor wees op vrijdag en zaterdag ook al naar de gebrekkige topsnelheid bij Verstappen, vergeleken met Pérez, en heeft dus al het hele weekend het idee dat er iets niet klopt.
'Pérez is terug, daar bestaat geen twijfel over, maar het is heel gek dat Max zo'n slechte reeks heeft', meent Windsor. Verstappen won nu zeven races op rij niet, en stond in de laatste vijf races alleen in Nederland nog op het podium. 'Hij is totaal niet competitief, vergeleken met zijn grootste rivalen, en zelfs in vergelijking met anderen. Hij had het soms zelfs lastig om zo snel te zijn als Fernando Alonso. De Verstappen die we van Red Bull kennen, rijdt normaal mijlenver voor Alonso. Dat is gek.'
Red Bull mist Newey
Windsor linkt de vormdip van Verstappen aan het vertrek van zijn eigen voormalige Williams-collega: Adrian Newey. 'Je zou kunnen stellen dat Red Bull is ingestort sinds Newey zijn vertrek aankondigde. Het laat wel zien hoe goed Adrian Newey is, of in ieder geval hoe goed hij in zijn Red Bull-dagen was. Hij weet ook hoe Max de auto afgesteld wil hebben, daar is hij extreem goed in', benadrukt de analist. 'We praten allemaal over hem als topontwerper en aerodynamica-specialist, maar hij is ook een ijzersterke race engineer. Daar ontbreekt het nu aan bij Red Bull.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor wil met zijn vermoeden over schade bij de RB20 van Verstappen Pérez niet tekortdoen. 'Pérez deed het wel heel erg goed, maar de vraag is of Max in de auto van Pérez diezelfde race had kunnen neerzetten, of zelfs nog beter. Die vraag valt niet te beantwoorden', beseft Windsor. 'Het is duidelijk dat Max problemen had, maar Pérez verdient ook complimenten voor hoe hij voor de achterbanden zorgt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties