Het lijkt erop dat de band tussen de FIA en de Formule 1-coureurs na de eerste seizoenshelft van 2024 behoorlijk is verslechterd. De rijders adresseerden onder andere het gebrek aan transparantie en communicatie. Oud-Ferrari-coureur Jean Alesi zag dat het een gegeven moment ook voor de kijkers langs de baan en op de bank thuis niet meer te begrijpen was waar de FIA mee bezig was.
Inconsistente stewards en aparte straffen zijn onderwerpen waarover vaker binnen de Formule 1 wordt gepraat. Na de Grand Prix van Singapore gebeurde er echter bijna elke race wel wat. De gesprekken over discutabele beslissing van de stewards, partijdigheid en de interpretatie van de regels werden opnieuw aangewakkerd nadat Max Verstappen een taakstraf kreeg voor het schelden tijdens de persconferentie op donderdag in Singapore. In Mexico schold Charles Leclerc vervolgens ook, maar hij kreeg, na enige vertraging, slechts een geldboete.
Naast dat akkefietje in Mexico keken mensen ook raar op van de tijdstraffen die Verstappen kreeg in gevecht met Norris, vooral omdat de regels betreffende het inhalen en verdedigen op de baan het weekend ervoor nog werden besproken. De Grand Prix van Brazilië was voor de rijdersvakbond, de GPDA, de druppel. Verstappen streed in dat weekend voor zijn gevoel niet alleen tegen Lando Norris en McLaren, ook tegen de FIA. Hij had geen goed woord over voor de vertraagde rode vlag in de kwalificatie en een late virtuele safetycar tijdens de sprintrace.
Het hield daar echter niet op, want in Qatar moest Verstappen zijn poleposition inleveren vanwege een gridstraf van één plek, en na een incident in de openingsfase van Abu Dhabi kreeg hij tien seconden en nog eens twee penaltypunten op zijn licentie. De consistentie was ver te zoeken naar zijn idee. 'Straffen zijn oké, zolang ze maar consistent zijn', zegt Alesi in een exclusief interview met F1Maximaal.nl. 'En als ze de ene dag streng zijn, een ander weekend niet, het ene weekend vijf seconden, en het andere weekend een drive-through. Dat is onacceptabel.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alesi met kritiek op 'willekeurigheid' van de straffen
Zo is het voor de fan inmiddels ook niet meer te begrijpen hoe het FIA-wetboek in elkaar steekt. Ook de coureurs klaagden erover en vroegen om een regelwijziging. De FIA heeft met de rijders overlegd en daaruit is gekomen dat er pas in 2025 een regelwijziging zal worden doorgevoerd betreffende het inhalen en verdedigen op de baan. 'Het is niet alleen onacceptabel voor de coureur, maar ook voor de fan', vervolgt Alesi. 'Omdat het echt lijkt alsof de straf willekeurig is.'
Het lijkt er zo op alsof de regels helemaal niet meer toegepast worden. 'En dat is slecht. Het is alsof je bij een voetbalwedstrijd zit en een speler de bal aanraakt met zijn hand, en een waarschuwing krijgt: doe het niet nog eens. En de ander krijgt direct een rode kaart, snap je?' vergelijkt de Fransman. 'Dat is wat op dit moment niet acceptabel is bij de FIA.' De GPDA heeft een open brief aan het bestuursorgaan en de FIA-president gestuurd, maar Mohammed ben Sulayem is van mening dat 'de rijders zich daar niet mee moeten bemoeien'.
Uitgesproken Verstappen af en toe too much
Hoewel Verstappen het praten liever op de baan doet in de plaats van ernaast, gaf hij zelf ook toe dat hij dit jaar wat meer dingen heeft gezegd tijdens persconferenties en andere mediamomenten. Hij had het gevoel dat dat nodig was, onder andere over de FIA, partijdige stewards en wat hem dwarszat betreffende de British bias. Alesi snapt heel goed wat hij bedoelt en waardeert het dat Verstappen zijn ongezouten mening durft te delen. Toch denkt hij dat het af en toe een beetje te veel was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ja, ik waardeer het (zijn houding, red.), maar ik waardeer het ook als er wat minder over de boordradio wordt gezegd', glimlacht Alesi. 'Je bent soms zo gefocust op wat je doet tijdens de race, ook met je engineer en de situatie in de auto, dat je soms heel slechte dingen zegt om niets. En ik weet zeker dat je soms niet blij bent met wat je hebt gezegd. Max was soms... too much', probeert Alesi uit te leggen. 'Het was goed dat hij instemde met de afspraak om minder slechte woorden te gebruiken.'
Alesi met begrip voor Verstappen
Vrijwel alle coureurs vonden het prima om minder scheldwoorden te gebruiken tijdens officiële mediamomenten, zoals persconferenties, maar niet meer schelden op de boordradio is wel erg moeilijk. In the heat of the moment kan er zomaar iets uitfloepen waar de coureur achteraf niets mee bedoelt, en ook niemand mee beledigt, en daarvoor moeten ze niet gestraft worden. Alesi snapt hoe dan ook wel dat Verstappen het allemaal maar kinderachtig vond. 'Ik begrijp Max en dat hij boos is over de verschillende manieren waarop de straffen worden beoordeeld en uitgedeeld worden', sluit de Fransman af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties