Het Red Bull Racing-avontuur van Liam Lawson lijkt na twee Grand Prix-weekends alweer voorbij te zijn, maar volgens De Telegraaf zou Max Verstappen het niet eens zijn met de beslissing, die overigens nog wel door het team moet worden bevestigd, om al zo snel in te grijpen. Het laat tevens zien dat de viervoudig wereldkampioen, in tegenstelling tot wat soms wordt beweerd, niet alles bepaalt bij de Oostenrijkse formatie.
Het tweede Red Bull-stoeltje is tegelijkertijd één van de meest en één van de minst begeerde stoeltjes in de Formule 1. Aan de ene kant krijg je bij de renstal uit Milton Keynes om te rijden voor een topteam, maar aan de andere kant betekent dit ook dat je het op moet nemen tegen Verstappen. Het is immers bekend dat de 27-jarige Nederlander zelden steekjes laat vallen en zelfs in minder materiaal grootse prestaties kan leveren. Na Sergio Pérez ondervindt ook Liam Lawson dit aan den lijve.
De Nieuw-Zeelander is, na Pierre Gasly, Alexander Albon en Pérez, al de vierde coureur in iets meer dan zes jaar tijd, die bijzonder veel moeite heeft met het hoge niveau dat Verstappen weekend na weekend op het circuit weet te tonen. Dat het verschil tussen de regerend wereldkampioen en zijn teamgenoten zo groot is, komt volgens sommigen doordat de bolide naar de wensen van de Nederlander wordt afgesteld. Verstappen heeft het volgens deze mensen dan ook voor het zeggen bij Red Bull, maar daar is niks van waar, zo stelt De Telegraaf-verslaggever Erik van Haren.
'Her en der beweerd dat binnen het dolende topteam de auto volledig op de wensen van de wereldkampioen wordt afgesteld, maar dan wordt een belangrijk ding vergeten', stelt Van Haren. 'Vorig jaar was ook Verstappen totaal niet te spreken over zijn vierde kampioensauto, de RB20. En diens opvolger, de RB21, noemde hij afgelopen weekend eveneens ’extreem moeilijk’ te besturen. Wie de on-board-beelden van Verstappen bekijkt, hoeft geen geleerde te zijn om te zien dat zijn auto op dit moment niet bepaald ’op rails’ rijdt', schrijft de verslaggever.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lawson-beslissing Red Bull als bewijs
Het bovenstaande punt is volgens Van Haren echter niet het enige voorbeeld. Verstappen zou het niet eens zijn met een beslissing van Red Bull. Deze beslissing heeft te maken met de toekomst van zijn teamgenoot Lawson, die na twee raceweekends al plaats moet maken voor Yuki Tsunoda, zo meldde De Telegraaf dinsdagavond al. 'Diezelfde Tsunoda over wie jarenlang achter de schermen door lang niet alle beleidsbepalers positief werd gesproken, om het zacht uit te drukken. Het laat zich raden wat Verstappen zelf van de beslissing van de leiding van Red Bull vindt om Lawson al na twee races te slachtofferen ten faveure van Tsunoda.'
'Wie beweert dat Verstappen alle macht zou hebben bij Red Bull, heeft het mis', gaat Van Haren verder. 'Ook de Limburger is het niet eens met de beslissing van de teamleiding om zo snel al in te grijpen. De Red Bull-top zelf besloot in al zijn wijsheid vorig jaar om Lawson, ondanks slechts elf Grands Prix ervaring, voor de leeuwen te gooien. Hem zo snel vervangen, leidt in de rest van de paddock tot hoongelach en bezorgt de Nieuw-Zeelander zelf een enorme deuk in zijn vertrouwen.'
Het was volgens Van Haren dan ook beter geweest om Lawson in ieder geval in Suzuka nog te laten rijden. 'Dat circuit kent hij immers al', doelt Van Haren onder meer zijn Super Formula-periode. Daarnaast leidt het besluit om Lawson al zo snel te slachtofferen tevens tot imagoschade. 'Daar lijkt de leiding echter niet van onder de indruk te zijn', aldus Van Haren, die zich afvraagt of Tsunoda wel het gewenste niveau zal halen. 'Dat lijkt op voorhand zeer, zeer twijfelachtig. Zeker omdat de twijfels over de stuurmanskunsten van de Japanner, en alles wat erbij komt kijken in de Formule 1, er jarenlang en ook eind vorig jaar nog ook binnen Red Bull zijn geweest.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties