Waché weet ook niet wat er met Pérez aan de hand is: 'Het ligt ook deels aan ons' Formule 1
Formule 1

Waché weet ook niet wat er met Pérez aan de hand is: 'Het ligt ook deels aan ons'

Waché weet ook niet wat er met Pérez aan de hand is: 'Het ligt ook deels aan ons'

Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, geeft aan dat het belangrijk was voor Red Bull om het eerste updatepakket voorafgaand aan de laatste double header gereed te maken. In de zomerstop mogen ze er namelijk niet aan werken. De fabriek leverde een enorme inspanning om het allemaal op tijd gedaan te krijgen. Max Verstappen hamerde erop dat het team snel met updates moest komen.

Tijdens de double header luidde Verstappen de noodklok: de performance van de auto moest echt verbeterd worden en ze moesten dezelfde stappen gaan zetten als de concurrenten, anders was de situatie niet houdbaar meer. Verstappen vraagt, Red Bull draait. Het team ging keihard aan de slag in de fabriek in Milton Keynes om voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije nog een update te leveren. Het eerste updatepakket is klaar en op de auto van Verstappen gezet. De Nederlander kon op vrijdag de eerste meters maken met het nieuwe pakket.

Het lijkt erop dat de updates aanslaan, maar na twee vrije trainingen is het nog niet helemaal in kaart te brengen. Dat de RB20 in ieder geval op het asfalt staat met de updates, was erg belangrijk. 'Een deel van het pakket was gepland voor na de sluiting (van de fabriek in de zomerstop, red.)', geeft Waché aan tijdens de persconferentie op vrijdag. 'De mensen in de fabriek waren in staat om sommige aspecten ervan te realiseren voor slechts één auto, en het was een enorme inspanning om het drie weken eerder klaar te hebben. Dat was erg belangrijk voor ons.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing rb20 hongarije 2024 1 87
Alleen Verstappen rijdt in Hongarije met de nieuwe versie van de RB20.

Probleem van Pérez is moeilijk te omschrijven

Sergio Pérez rijdt momenteel niet met de nieuwe engine cover en sidepod, maar leek wel goede tijden te klokken op vrijdag. Nu is het zaak voor hem om dat op zaterdag ook te doen en dan goede punten te scoren op zondag. Dat gaat de laatste tijd niet zo soepel. Waarom worstelt Pérez zo met de auto? 'Als ik het wist, zou ik het oplossen', zegt Waché. 'Maar het is moeilijk te zeggen. Ik denk dat het deels aan ons ligt, absoluut. Nu moeten we hem helpen om het volledige potentieel van de auto te benutten. Het punt is niet alleen hoe hij zich in de auto voelt, soms heeft hij ook gewoon pech.'

Daarbij doelt Waché op situaties waar Pérez zelf niets aan kan doen, bijvoorbeeld betreffende het verkeer of de weersomstandigheden tijdens de kwalificatie. 'Dat soort dingen kunnen het algehele resultaat van de race beïnvloeden. We gaan hem helpen om betere resultaten te halen', concludeert Waché. Het is belangrijk dat de updates voor beide auto's goed gepland worden, ook met het oog op de komende jaren. Waar nu aan wordt gewerkt, wordt gedaan met 2026 in het achterhoofd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez red bull racing rb20 hongarije 2024 19
Red Bull wil Pérez helpen om weer dichter bij Verstappen en de concurrenten te komen.

'Dat kan het algehele concept van de auto beïnvloeden'

'Het feit is dat de regels tot 2026 hetzelfde blijven', gaat Waché verder. Hij ziet ook dat alle teams erg dicht bij elkaar zitten. 'Dat kan het algehele concept van de auto zeker beïnvloeden. Je moet nog steeds een auto voor volgend jaar bouwen, en je capaciteit en budgetplafond beperken wat je kunt doen. Ik ben er zeker van dat als we iets vinden, we extra checken hoe we op de baan presteren en dan een update zullen brengen. Helemaal als de strijd om het kampioenschap zo blijft. Het motiveert absoluut, maar die beperkingen blijven.'

De ingenieurs van de Formule 1-teams hebben echter aangegeven dat het met de huidige generatie auto's niet altijd makkelijk is voor de coureurs om het maximale uit kleine upgrades te halen. 'Daarom kijken we juist naar wat we hebben geleerd uit de verschillende seizoenen met deze generatie auto's', legt Waché uit. 'Ook maken we gebruik van simulaties, want die geven ons aan in welke richting we de auto moeten ontwikkelen en hoe de karakteristieken van de auto aangepast moeten worden om de coureur te helpen.'

Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws