Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van Mercedes, erkent dat de Duitse renstal tijdens de Grand Prix van Italië beter het voorbeeld van Ferrari-coureur Charles Leclerc had kunnen volgen. Dit had volgens de Brit vooral George Russell kunnen helpen in zijn strijd met Red Bull Racing-coureurs Max Verstappen en Sergio Pérez.
De vijfde en zevende plaats was het niet het resultaat waarop Mercedes voorafgaand aan het Grand Prix-weekend op het circuit van Monza had gehoopt. Beide coureurs hadden zo hun problemen. Lewis Hamilton vergooide zaterdag tijdens de kwalificatie als zijn kansen op een goede uitgangspositie voor de race in de laatste bocht van zijn snelste ronde in Q3, terwijl Russell in de openingsfase van de race meteen uit moest wijken voor Oscar Piastri en zelfs tot achter de beide Red Bull-coureurs terugviel.
Toch geeft Shovlin toe dat Mercedes te conservatief te werk gegaan is tijdens de race. Ferrari-coureur Leclerc wist namelijk dankzij een agressieve strategie verrassend af te rekenen met het vooraf ongenaakbaar geachte team van McLaren. Shovlin bevestigt in de debrief van Mercedes desgevraagd dat een eenstopper ook voor de Duitse renstal de betere keuze was geweest. Het had Russell namelijk een positie winst kunnen opleveren, ten koste van Verstappen.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
'Achteraf zouden we in het geval van George een andere keuze hebben gemaakt', geeft Shovlin toe. 'Hij was in gevecht met de beide Red Bull-coureurs en zij zaten op een andere strategie. Ze reden tweemaal op de harde band, dus we wisten dat ze nog een tweede pitstop gingen maken. En toen we na de laatste pitstop de banden bekeken, die net van de bolide van George af kwamen, zat er meer rubber op dan we hadden verwacht.
'De banden zagen er nog goed uit en we twijfelen er niet aan dat hij de race op deze set uit had kunnen rijden', vervolgt Shovlin, die ervan overtuigd is dat er meer in had gezeten voor Mercedes. 'George wist hoe dan ook nog voor Sergio (Pérez, red) te eindigen, maar we denken dat we ook voor Max (Verstappen, red.) hadden kunnen finishen als hij voor een eenstopper was gegaan.'
Andere strategie geen optie voor Hamilton
Waar Shovlin stelt dat Mercedes Russell, met de kennis van nu, niet voor een tweede keer naar binnen had geroepen, daar geldt dit niet voor zijn teamgenoot. 'Lewis zat klem achter Sainz en het had weinig uitgemaakt of hij één of twee pitstops had gemaakt, omdat Carlos veel versere banden had', legt Shovlin uit. 'Het was onwaarschijnlijk dat we hem met dezelfde strategie zouden passeren, dus besloten we voor een tweestopper te gaan en dus iets anders te doen', aldus de Brit, die tot slot stelt dat de race in Monza 'interessante informatie' heeft opgeleverd. 'Het was een zeer ongewoon om te zien hoe de banden zich gedroegen tijdens deze race. Sommige coureurs verloren al zeer snel grip, terwijl anderen lang door konden rijden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties