Waarom Liberty Media nee zei tegen Andretti's eerste bod, en nu ja zegt tegen GM/Cadillac Formule 1
Formule 1

Waarom Liberty Media nee zei tegen Andretti's eerste bod, en nu ja zegt tegen GM/Cadillac

Waarom Liberty Media nee zei tegen Andretti's eerste bod, en nu ja zegt tegen GM/Cadillac

Vanaf 2026 heeft de Formule 1 er een nieuw team bij: GM/Cadillac. De sport heeft een principeakkoord bereikt met General Motors, en daarmee lijkt de intrede van het elfde team een feit. 'Met de continue groeiplannen van de Formule 1 in de Verenigde Staten hebben wij er altijd in geloofd dat het verwelkomen van een indrukwekkend Amerikaans merk als GM/Cadillac waarde toe zou kunnen voegen aan de sport', stelde Liberty Media-CEO Greg Maffei, wiens woorden later geëchood werden door FIA-president Mohammed Ben Sulayem. Een logische beredenering, maar waarom is de rechtenhouder van de Formule 1 nu ineens voorstander van de intrede van een nieuw team, terwijl Michael Andretti met zijn Formule 1-ambities keihard de deur gewezen werd?

Ben Sulayem heeft in een persbericht aangegeven dat hij de gesprekken tussen de FIA, Formule 1 en GM steunt, en dat hij wil werken naar een uitkomst die resulteert in twee gridspots voor GM/Cadillac. Een stevige ommezwaai vergeleken met hoe hij er maanden geleden in stond. Voor de fans is het goed nieuws, want niet alleen zorgt een extra team voor meer spektakel en concurrentie, ook betekent het dat twee coureurs de ruimte krijgen om hun kwaliteiten te etaleren. In een sport waar er al bijna geen plekken vrij zijn, is dit een positieve ontwikkeling. Sportief gezien is het dus logisch dat men een voordeel ziet in de intrede van GM/Cadillac. Politiek gezien blijven er echter vraagtekens boven het verhaal hangen.

GM/Cadillac legt serieus veel geld neer om teams te overtuigen

Een van de grootste problemen die Andretti ervoer tijdens zijn poging om de koningsklasse te betreden is dat de huidige teams tegen waren. Het argument was dat het prijzengeld na de intrede van een nieuw team over elf teams verdeeld zou worden, in plaats van over tien teams. Wanneer het prijzengeld hetzelfde blijft, betekent dat dus dat de teams vanaf het moment van intrede van een nieuw team elk jaar minder geld krijgen. Daarvoor moeten ze gecompenseerd worden, wat de reden was dat nieuwe teams volgens de reglementen 200 miljoen dollar in moesten leggen wanneer ze zich bij de grid wilden voegen.

Andretti wilde daar overheen, maar het bleek niet voldoende te zijn om de FIA en Formule 1 te overtuigen. Inmiddels hebben bronnen van de BBC aangegeven dat GM/Cadillac bereid is om maar liefst 450 miljoen dollar te betalen aan de andere teams om hun intrede af te kopen. Dat is dus 45 miljoen dollar per team. We weten pas wat dat de teams op termijn gaat kosten wanneer we weten hoeveel dat elfde team elke eindklassering zou kosten aan prijzengeld, maar logischerwijs gaan de best geklasseerde teams er relatief minder op achteruit dan de slechtst geklasseerde teams.

Relevant voor dit verhaal is dat de teams voor 2026 in gesprek gaan met de FIA en de Formule 1. Wanneer het nieuwe reglementaire tijdperk ingaat, zullen teams dit doen met een vernieuwd contract met de relevante organen van de sport. In deze onderhandelingen wordt waarschijnlijk meegenomen dat een groter percentage van de omzet van de Formule 1 verdeeld wordt onder de teams, dus de kans bestaat dat ze er onder de streep niet eens zozeer extreem op achteruit gaan. De exacte cijfers moeten we u schuldig blijven, maar als deze gunstig zijn voor de teams dan lijkt de bijdrage van GM/Cadillac haast een cadeautje.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

michael andretti 2023
Mario Andretti kwam van een koude kermis thuis toen hij in 2023 een poging deed om toe te treden tot de Formule 1.

Waarom Andretti niet en Cadillac wel?

Wat het nieuws van Cadillacs intrede nog verwarrender maakt, is dat Andretti vorig jaar enorm aan het lobbyen was en aangaf bij de diverse stakeholders dat hij onderdeel wilde vormen van de grid. De F1 had dus al een indrukwekkende Amerikaanse naam die waarde toe zou kunnen voegen aan de sport. Maffei gaf in zijn directe reactie op het nieuws aan dat dat een van de beweegredenen was om met GM/Cadillac in gesprek te gaan. Op papier lijkt er weinig verschil te zijn tussen deze twee partijen en hun wensen binnen de koningsklasse, dus wat is er veranderd waardoor GM/Cadillac nu ineens wel geaccepteerd wordt?

Destijds gaf de F1 aan dat ze niet in het Andretti-project geloofde, ondanks dat ook Andretti van plan was om samen met Cadillac toe te treden tot de sport. Het verschil is dus dat het nu General Motors is dat als andere sleutelspeler meegaat in een intrede, met andere stakeholders eveneens betrokken bij het project. Zie dit bod van GM/Cadillac overigens wel als een herzien bod van het Andretti-team. Dit is dan ook waarom de F1 anders kijkt naar wat er nu op tafel ligt, vergeleken met wat er in eerste instantie mogelijk was toen Andretti van zich liet horen. Daarnaast zal het nieuwe team een samenwerking zijn tussen GM en assetmanagementpartij TWG, en met Dan Towriss als eigenaar van Andretti Global.

Waarom maakt dit uit? Michael Andretti heeft een stap teruggedaan en is niet meer betrokken bij Andretti Global. Naar verluidt werd Andretti gezien als een persoonlijkheid die niet bij iedereen even goed viel. Dit had deels te maken met zijn confronterende, rechtdoorzee-aanpak, waarmee hij wellicht mensen binnen de top van de F1 en de FIA afgeschrokken heeft. Dat Towriss nu de touwtjes in handen heeft, kan dus zomaar doorslaggevend geweest zijn in de keuze om nu wél een elfde Formule 1-team toe te laten op de grid. Voor de kijker is het in ieder geval sowieso goed nieuws.

Liberty Media onder druk

Een laatste variabele die een rol zou kunnen spelen in het feit dat nu ineens alles kan, en voorheen niet, is het feit dat Liberty Media wellicht gezwicht is onder de politieke druk van de Verenigde Staten. Dit vergt enige toelichting. De Formule 1 wordt momenteel onderzocht door het ministerie van Justitie van de Verenigde Staten voor de keuze om Andretti's initiële aanbod te weigeren. In de Verenigde Staten zijn ze van mening dat het team misschien onterecht niet toegelaten is tot de sport, en dat zou concurrentiewetten breken. Het is dan net alsof de F1 een monopolie zou behouden op haar eigen sport.

Stel dat Liberty Media oprecht van mening is dat ze dit onderzoek negatief uitkomen, en dan vervolgens alsnog het aanbod van Andretti moeten accepteren, dan is het volkomen logisch dat ze dit gewijzigde aanbod in ieder geval overwegen. Toetreden zou het Amerikaanse team dan immers sowieso doen. Dan kan je net zo goed voor het betere aanbod gaan, in plaats van eindeloos dollars en tijd stuksmijten op een juridisch proces, om vervolgens exact datzelfde te moeten doen. Of het ministerie van Justitie het onderzoek inmiddels afgekapt heeft, is nog niet duidelijk. Wel is er voor dit ministerie weinig te behalen wanneer het probleem op deze praktische wijze al opgelost wordt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws