Max Verstappen heeft met een vijfde plek in Las Vegas inmiddels zijn vierde wereldtitel binnen. In de Verenigde Staten wist hij dit te realiseren met nog twee races resterend. Hoe verhoudt dit zich ten opzichte van voorgaande wereldkampioenen? Is de Nederlander relatief vroeg in het seizoen kampioen geworden, of juist relatief laat? Kijken we naar zijn eigen gemiddelde, dan is dit een van de jaren waarin het hem relatief veel moeite kostte om de titel binnen te slepen. Kijken we naar de rest van de wereldkampioenen, van 2004 tot en met 2024, dan zien we dat er zeker gevallen geweest zijn waarin het minstens zo pittig was om die eretitel binnen te slepen.
Met nog twee races op de kalender, inclusief een sprintrace, zijn er nog 58 punten te vergeven. Vergelijk je dit met de situaties bij eerdere wereldtitels die Verstappen wist te winnen dan zie je een groot contrast. 2023 was in vele opzichten uniek en gaat deels de boeken in als een van de meest dominante seizoenen ooit. Kijken we twintig jaar terug dan is zeer duidelijk te zien waarom. Van 2004 tot en met 2024 is er geen enkele wereldkampioen geweest die met nog vijf races te gaan de titel binnensleepte. Verstappen lukte dat in 2023 wel toen hij tijdens het Grand Prix-weekend in Qatar al kampioen werd. De Grands Prix van de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië, Las Vegas én Abu Dhabi moesten op dat moment nog verreden worden.
Ook in 2022 stond er geen druk op de ketel bij Verstappen. Kunnen jullie je die rare, regenachtige wereldtitel op Suzuka nog herinneren? Die hij binnenhengelde na een straf voor Charles Leclerc, waardoor de regie ook niet helemaal doorhad wat er nou precies gebeurd was? Precies. Na die wedstrijd waren er nog vier wedstrijden te verrijden, en dat is veel. Het gemiddelde aantal races te gaan voordat een wereldkampioen zijn titel pakte, is 1,76. Twee en hoger is dus relatief veel. Vier races te gaan, zoals in het 2022-seizoen, is aan de hoge kant van het spectrum, met het gemiddelde van Verstappen op 2,75.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Over 2021 kunnen we het lang hebben, maar ook deze wereldtitel staat nog vers in het geheugen gegrift. Een bloedstollende titelstrijd mondde uit in een Grand Prix van Abu Dhabi waarin het niet alleen aankwam op de laatste race, maar ook nog eens op de allerlaatste ronde. In dit seizoen werd Verstappen tot wereldkampioen gekroond in het allerlaatste Grand Prix-weekend. Dit is dus tevens het seizoen waarin het hem het meest lastig gemaakt werd, want het was wachten tot het laatste moment voordat hij de beker ook werkelijk in ontvangst mocht nemen. 2024 is daarmee op papier ook meteen het op een na lastigste jaar van de Red Bull Racing-rijder.
Lees ook
Plooij kritisch op keuze van regie bij Verstappen: 'Dat hebben we allemaal niet gezien'
NB | 'Dit is nou precies waarom Red Bull hem niet gekozen heeft als teamgenoot van Verstappen'
De tekst gaat verder onder de tabel.
Jaartal | Kampioen | Locatie | Races te gaan |
---|---|---|---|
2024 | Max Verstappen | Las Vegas | 2 |
2023 | Max Verstappen | Qatar | 5 |
2022 | Max Verstappen | Japan | 4 |
2021 | Max Verstappen | Abu Dhabi | 0 |
Mercedes-tijdperk met Hamilton en Rosberg
Voordat Verstappen begon met domineren in de sport waren het Mercedes, Lewis Hamilton en Nico Rosberg die de touwtjes in handen hadden. Laatstgenoemde uiteraard in mindere mate, want hij heeft slechts één wereldtitel weten te veroveren, maar desalniettemin vormde hij wel deel van de oppermachtige Mercedes-equipe van die periode. Hamiltons meest recente wereldtitel, de zevende die hij in 2020 veroverde, kwam na de vierde wedstrijd voor het einde - met nog drie races te gaan, dus. In een raar, door coronavirus in de war geschud jaar, kwam men ineens weer op Istanbul Park, een circuit dat het bij de fans vroeger altijd wel goed deed. Hamilton won daar een pittige regenrace en het was de momenteel onderpresterende Sergio Pérez, destijds rijdend voor Force India, die tweede werd.
In 2019, 2018 én 2017 kende Hamilton nog wel wat weerstand van Ferrari, maar écht indrukwekkend kon die niet genoemd worden. Sebastian Vettel deed wel zijn best, maar ervoer teleurstelling na teleurstelling voor zijn Italiaanse werkgever. Ferrari had het in de periode simpelweg niet in zich om een kampioenschapswinnende auto te bouwen. Daardoor mocht Hamilton drie jaar op rij met nog twee races te gaan de wereldtitel al claimen. Twee keer deed hij dit in Mexico, eenmaal na een wedstrijd op Circuit of the Americas in de Verenigde Staten. Verstappen is dan ook samen met hem de enige coureur die zijn wereldtitel in de afgelopen twintig jaar veroverd heeft in de VS.
Rosberg moest in vele gevallen het onderspit delven in de strijd tegen Hamilton, maar over het gehele 2016-seizoen was hij zijn teamgenoot toch te slim af. Moeite kostte het hem zeker, want hij liet het tot aan de allerlaatste wedstrijd van het jaar in Abu Dhabi om korte metten te maken tegen een lang strijdende Hamilton.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wat de Engelsman dat jaar de das omdeed? Vooral een plofmotor in Maleisië tegen het einde van het seizoen. Daar zag hij veel punten in rook opgaan, punten die hij voor het wereldkampioenschap hard nodig had. Klagen mocht hij eigenlijk niet, want in 2015 pakte hij met drie races te gaan in de Verenigde Staten titel nummer drie. In 2014 was het wél weer spannend, tot aan de laatste race hield Rosberg hem op zijn tenen, al zakte hij in die laatste Grand Prix al vroeg weg met technische problemen, waardoor de overwinning gedurende de race al wel naar Hamilton leek te gaan.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Jaartal | Kampioen | Locatie | Races te gaan |
---|---|---|---|
2020 | Lewis Hamilton | Turkije | 3 |
2019 | Lewis Hamilton | Verenigde Staten | 2 |
2018 | Lewis Hamilton | Mexico | 2 |
2017 | Lewis Hamilton | Mexico | 2 |
2016 | Nico Rosberg | Abu Dhabi | 0 |
2015 | Lewis Hamilton | Verenigde Staten | 3 |
2014 | Lewis Hamilton | Abu Dhabi | 0 |
Vettel met eerste periode van Red Bull-dominantie
Gaan we verder terug dan komen we terecht in het Vettel-tijdperk. Zijn wereldtitels hebben, net als die van Verstappen, twee gezichten. Sommige seizoenen was lang duidelijk dat het hem zou lukken, terwijl het soms ook op de allerlaatste race aankwam. In 2013 veroverde Vettel de wereldtitel in India. Spannend was dat jaar niet, want er zouden nog drie races volgen op die allerlaatste wereldkampioenschapswedstrijd van de Duitser. Dat was immers ook zijn laatste jaar van dominantie. In 2012 was het een ander verhaal.
Over Fernando Alonso kan je qua racen alleen maar lovend spreken, maar verstandige keuzes heeft hij in zijn carrière lang niet altijd gemaakt. Zijn overstap naar Ferrari is nooit echt een succes geworden, al kwam hij in 2012 dicht in de buurt van een wereldtitel. Het verschil tussen de Spanjaard en Vettel was dat jaar slechts drie punten. Hij hield het dan ook tot aan het einde van het jaar spannend, waardoor Vettel in de blessuretijd zijn wereldtitel binnenhaalde. Uiteindelijk werd Vettel in Brazilië zesde, waar Alonso tweede werd. Er had in die laatste wedstrijd zo veel kunnen veranderen, maar het werd uiteindelijk toch Vettel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
2011 was weer een jaar waarin het Vettel makkelijker afging. Kijken we puur naar de statistiek die in dit artikel behandeld wordt dan is 2011 Vettels makkelijkste jaar geweest. Met maar liefst vier Grands Prix nog op de kalender sleepte hij in Japan de zege al binnen. Zijn eerste wereldtitel was in dat opzicht weer zeer zwaarbevochten. Wederom was het dat jaar Alonso die hem het leven zuur maakte, maar in de laatste wedstrijd zevende werd. Vettel won de wedstrijd en eindigde daardoor op 256 punten. Ook nu was Alonso, al voor Ferrari rijdend, nét niet goed genoeg om de titel te stelen. Het verschil was dat jaar ook maar vier punten.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Jaartal | Kampioen | Locatie | Races te gaan |
---|---|---|---|
2013 | Sebastian Vettel | India | 3 |
2012 | Sebastian Vettel | Brazilië | 0 |
2011 | Sebastian Vettel | Japan | 4 |
2010 | Sebastian Vettel | Abu Dhabi | 0 |
Lees ook
Windsor ziet Verstappen meer uit RB20 halen dan mogelijk is: 'Knippert met je ogen en het is weg'
Internationale media bouwen standbeeld voor Verstappen: 'Dit wonder is lastig na te bootsen'
Schumacher als uitblinker van de échte oudjes
Leuk feitje: van 2004 tot en met 2009 werden vijf van de zes wereldtitels gewonnen in Brazilië. Drie keer was Interlagos het strijdtoneel van de laatste wedstrijd, eenmaal de op één na laatste wedstrijd, en eenmaal de op twee na laatste. Met één race op de teller won Jenson Button voor Brawn GP zijn titel in 2009. Het jaar ervoor was het aan Lewis Hamilton om Felipe Massa van zijn Ferrari-titel te houden door in de allerlaatste ronde Timo Glock nog in te halen - ook in Sao Paulo, dus. Een jaar eerder was het Kimi Raikkonen die aldaar zijn eerste en enige titel binnenhaalde. Hij eindigde met één punt voorsprong op Hamilton en Alonso, de McLaren-teamgenoten.
2006 en 2005 waren de jaren van Alonso. Twee keer ging hij er met de titel vandoor bij Renault. In 2005 deed hij dat met meer overtuiging dan in het jaar daarop. In 2006 was Brazilië namelijk de laatste race van het jaar, en had hij het hele jaar nodig om het kampioenschap binnen te slepen. Wel was vanwege de DNF van Michael Schumacher in de voorlaatste race (Suzuka) een dusdanig groot gat ontstaan dat er wel iets heel geks moest gebeuren, wilde Alonso die titel nog uit handen geven. In 2005 moesten de Formule 1-heren nog afreizen naar Japan en China terwijl de titel al vergeven was. Eigenlijk precies zoals nu, maar dan met andere locaties.
De laatste in het rijtje is Schumacher. We kijken naar zijn laatste kampioenschapsjaar, dat toevallig precies twintig jaar geleden is. Hij won destijds de titel in België al en had toen ook lang niet het hele seizoen nodig om zijn klasse te etaleren. Italië, China, Japan en Brazilië had de iconische Duitser niet eens nodig om teamgenoot Rubens Barrichello te verschalken. Overigens werd hij in die laatste vier races wel nog twaalfde en zevende. Voor Schumachers vorm dat jaar was dat bijzonder slecht, want op een DNF in Monaco en twee tweede plekken na, won hij dat jaar elke Grand Prix. Over dominantie gesproken.
Jaartal | Coureur | Locatie | Races te gaan |
2009 | Jenson Button | Brazilië | 1 |
2008 | Lewis Hamilton | Brazilië | 0 |
2007 | Kimi Raikkonen | Brazilië | 0 |
2006 | Fernando Alonso | Brazilië | 0 |
2005 | Fernando Alonso | Brazilië | 2 |
2004 | Michael Schumacher | België | 4 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties