Olav Mol meent dat Max Verstappen ervan geniet dat het dit jaar vooral over zijn kwaliteiten gaat, terwijl hij in 2023 nog vaak te horen kreeg dat het aan de auto lag. De autosportcommentator ziet dat de viervoudig wereldkampioen erg trots is op zijn laatste titel, en plaatst dat ook in perspectief door terug te blikken op de onrustige periode van het team aan het begin van het seizoen.
Verstappen veroverde in 2021 zijn eerste wereldtitel, en heeft startnummer 1 sindsdien niet meer afgegeven. In 2025 kan hij de tweede coureur ooit worden met vijf wereldtitels op rij, nadat Michael Schumacher dat van 2000 tot en met 2004 klaarspeelde. 'Vier op rij. Dat is ongelofelijk bijzonder', oordeelt Mol in het Ziggo Sport Race Café. Naast Schumacher en Verstappen slaagden alleen Juan Manuel Fangio, Lewis Hamilton, en Sebastian Vettel daar eerder in.
'Hij is wel een van de grootste sportmensen uit de Nederlandse historie', concludeert de commentator, die Verstappen begin 2015 zag debuteren in de sport. In zijn beginjaren viel Verstappen op door briljante momenten, maar zaten er ook dalen tussen de pieken. 'Hij heeft geleerd om te verliezen, en geleerd om te pakken wat hij kan pakken.' De Nederlander kent nauwelijks nog zwakke momenten, en deelt daardoor op zijn piekmomenten harde dreunen uit aan de concurrentie, bijvoorbeeld in Brazilië.
Eindelijk erkenning
In 2023 zagen de meeste analisten wel al in dat Verstappen een historische prestatie neerzette, maar er waren nog altijd sceptici. Red Bull domineerde, en dus werden veel van de successen van Verstappen aan ontwerper Adrian Newey toegeschreven. Dat was ook aan het begin van 2024 nog het geval. Toen Lando Norris met een mazzeltje in Miami won, waarschuwde McLaren-CEO Zak Brown dat Verstappen zonder de beste auto ook niet meer zou winnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sinds dat moment won Norris alleen nog in Zandvoort en Singapore, terwijl Verstappen de snellere McLaren versloeg in Imola, Montreal, Barcelona, en São Paulo. Met twee races te gaan is Verstappen kampioen, en de Nederlander greep zijn kans dan ook bij Sky Sports F1 toen Brown hem kwam feliciteren. Verstappen wreef het nog even goed bij de Amerikaan in dat hij nu niet meer de snelste auto had, maar toch kampioen was geworden.
Mol vindt dan ook dat deze wereldtitel niet op het conto van het team moet komen. 'Wat we een beetje moeten nuanceren, is dat we niet over de Red Bull kunnen spreken. Je moet over Max spreken, in de Red Bull', legt Mol uit, die weet dat Verstappen daarom extra gelukkig is. 'Daarom is Max ook zo trots, want het gaat meer over Max dan over de RB20. Vorig jaar ging het vooral over zijn RB19, waarin hij zulke goede dingen deed. Het poppetje achter het stuur blijkt dus veel belangrijker dan wij altijd gedacht hebben. Hij heeft zelfs gezegd dat hij in zeventig procent van de races niet de snelste auto had.'
Leider bij Red Bull
Verstappen greep in Las Vegas zijn eerste matchpoint, door als vijfde te eindigen voor Norris. 'De mooiste boordradio van Max vond ik toen hij met Lewis bezig was, en te horen kreeg dat hij in gedachten moest houden waar het in Las Vegas om draaide. Dat was de sleutel voor mij', aldus Mol. 'Max heeft alleen maar met de rekenmachine op het stuur gezeten: waar is Lando Norris? Het is goed dat ze dat benoemen. Het is open en vrije communicatie. Lambiase heeft ook gezegd: die gast is niet normaal. Alles wat je in die helm tussen zijn oren propt, daar doet hij wat mee. Dat vinden zij zo bijzonder.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen slaat niet alleen alle informatie op, maar heeft ook het hoofd koel weten te houden toen het bij het team zeer onrustig was. Zo kwam Christian Horner onder vuur te liggen. Vader Jos Verstappen stookte dat vuurtje regelmatig op, en ook Helmut Marko raakte bij het gedoe betrokken. Waar Sergio Pérez al snel zijn steun uitsprak voor zijn teambaas, hield Verstappen de focus op het racen, en bleef hij zo ver mogelijk verwijderd van de politieke onrust binnen het team. 'Daar is hij heel lang uit weggebleven. Dat vind ik heel slim en heel goed', weet Mol.
De autosportcommentator sprak Verstappen eerder over die hele situatie, die inmiddels tot rust is gekomen. Daaruit blijkt dat Verstappen als bemiddelaar optrad. 'Hij heeft tegen mij verteld dat hij later tegen beiden (Horner en papa Verstappen, red.) heeft gezegd: ik ben hier wel de jongste, maar jullie moeten samen praten en ik hoor het wel. Hij heeft ze op elkaar afgestuurd. Dat is rond Bahrein gebeurd. Dat is toch wel bijzonder', zegt Mol over de destijds pas 26-jarige coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties