Verstappen genoot van vrije sessie: 'Hij vroeg aan het team of hij VT2 ook kon overslaan' Formule 1
Formule 1

Verstappen genoot van vrije sessie: 'Hij vroeg aan het team of hij VT2 ook kon overslaan'

Verstappen genoot van vrije sessie: 'Hij vroeg aan het team of hij VT2 ook kon overslaan'

Bij het programma Shakedown van Viaplay hebben analisten Ho-Pin Tung, Giedo van der Garde, en Christijan Albers teruggeblikt op de openingsdag van het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi. Zo werd de vrijdag van Max Verstappen uitvoerig besproken, en werd de FIA getrakteerd op een stevige portie kritiek.

Verstappen reed slechts één ingekorte vrije training, maar trok de aandacht van de camera's door bij het verlaten van de pitstraat drie andere coureurs in te halen, met minimale ruimte. 'Het mag tegenwoordig, het is een nieuwe regel', zegt Van der Garde over de inhaalacties van Verstappen. 'Als iedereen ligt te slapen en langzaam rijdt, ga je er toch voorbij? Ik zou het ook doen, want je wilt een goede track position hebben, dus dan heb je zoiets van: f*ck, ik ga die gasten voorbij. Hij heeft ook de eerste vrije training niet gereden, dus je wilt aanvoelen wat er gebeurt en zo snel mogelijk naar buiten.'

In die eerste vrije training kon Verstappen toekijken hoe voormalig Formule 3-tegenstander Jake Dennis zijn RB19 mocht besturen. 'Gianpiero (Lambiase, red.) en Max zaten bij de eerste vrije training gebroederlijk op de pitmuur toe te kijken', geeft presentator Koen Weijland aan, waarop Tung aangeeft dat dit de toewijding van Verstappen laat zien. 'Hij zit daar met een koptelefoon mee te luisteren om zich voor te bereiden. Hij had ook in de hospitality unit een kopje koffie kunnen gaan drinken. Dat had Verstappen volgens Weijland misschien helemaal niet erg gevonden. 'Ik kom net daarvandaan vanwege het eindejaarsinterview, en hij grapte een beetje: ik vroeg nog aan het team of ik de tweede vrije training ook kon overslaan.'

Fout van Ferrari of van de FIA?

Voor het tweede weekend op rij kwam de grootste schadepost van de openingsdag op naam van Ferrari en Carlos Sainz te staan. 'Het was vergelijk met wat er met Lando Norris gebeurde in Las Vegas. De auto had last van bottoming, waarna je die vonken zag, en dan ben je een passagier in zo'n bocht', legt Tung uit. Het gevolg is dus vermoedelijk dat Ferrari de auto hoger zal moeten afstellen, wat ten koste kan gaan van behoorlijk wat snelheid in een cruciaal weekend, waarin het Italiaanse team de tweede plek van Mercedes nog probeert over te nemen.

Voormalig Formule 1-coureur Albers vindt de hobbel gevaarlijk. 'Dit is weer een fout van de FIA. Ze doen gewoon weer niet hun werk, ze hebben het niet gecontroleerd. Hetzelfde geldt voor Las Vegas. Zelfs in de Formule 3 worden de putdeksels omhoog gezogen. Ze zijn bezig met allerlei randverschijnselen, zoals track limits, maar ze moeten zich op dit soort dingen richten. Dit is gewoon belangrijk', zo wijst Albers op de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de FIA.

Wat Albers betreft is Ferrari voor het tweede weekend op rij slachtoffer van de onkunde van de FIA. 'Dit is schandalig voor zo'n team, want je hebt ook nog te maken met het budgetplafond. Het is echt gewoon heel pijnlijk.' Collaga-analist Tung wijst er echter op dat negentien andere coureurs niet gecrasht zijn, en dat Ferrari mogelijk de rijhoogte vermoedelijk dus te laag heeft staan. Met een achterstand op Mercedes van slechts vier punten zal Ferrari niet graag snelheid inleveren door de auto hoger af te stellen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws