Veel werd er niet gereden door de topcoureurs op de vrijdag in Abu Dhabi, maar Max Verstappen had aan 25 minuten trainingstijd meer dan genoeg om de aandacht van analist Peter Windsor te trekken. De 71-jarige analist keek met gemengde gevoelens naar het moment waarbij Verstappen meerdere collega's inhaalde bij het verlaten van de pitstraat.
Er waren in de tweede vrije training twee rode vlaggen, en dus ook twee herstarts, met tweemaal een ongeduldige wereldkampioen. 'Als je ook maar een flauw idee wil hebben van waarom Verstappen zo goed is als hij is, en wat het anders maakt dan andere coureurs en collega's, dan zagen we dat wel op de vrijdag in Abu Dhabi', zo opent Windsor in zijn YouTube-analyse. 'Laten we eerlijk zijn: het kampioenschap is al lang beslist. Het is gewoon nog een leuk weekend, en het is de laatste race van het jaar. Iedereen wil dolgraag naar huis na een heel lang seizoen.'
Windsor ziet ongeduldige Verstappen
Toch was de Red Bull Racing-coureur nog helemaal gefocust. 'Verstappen heeft, als kersverse drievoudig wereldkampioen alle reden om even te relaxen en het te laten gebeuren, maar niks daarvan! Dit was een hele gekke vrijdag vanuit het oogpunt van Max, want in de eerste vrije training reed hij helemaal niet, net als een aantal anderen. In de tweede vrije training waren er twee rode vlaggen, waardoor er maar 25 minuten training waren in totaal, voor een aantal coureurs, waaronder Verstappen.'
'Alsnog zou je verwachten dat Verstappen vrij relaxed zou zijn, maar daar was niks van te merken', zegt Windsor geamuseerd. 'Hij wilde zo snel mogelijk het circuit oprijden, om zoveel mogelijk informatie te krijgen. Het eerste idee van hoe Verstappen erover dacht, kregen we toen hij klaagde over een Williams die voor hem de pitbox werd uitgeduwd, terwijl een aantal coureurs nog in de rij stond.' Verstappen wond zich op over het feit dat de Williams-coureurs, die aan het einde van de pitstraat staan, niet op hun beurt wachtten.
Windsor vraagt zich af of Verstappen regels overtrad
Bij de tweede herstart wist Verstappen de aandacht weer op zich te vestigen. 'Bij de tweede herstart na de rode vlag was hij geïrriteerd dat coureurs, waaronder Lewis Hamilton, langzaam reden bij het uitgaan van de pitstraat. Dat is natuurlijk hun goed recht om dat te doen, en Max haalde twee of drie auto's in met twee wielen over de witte lijn, terwijl hij het tunneltje inreed.' Hoewel coureurs inderdaad langzaam mogen rijden, moeten ze daarbij wel aan de kant gaan. George Russell, Esteban Ocon, en Pierre Gasly deden dat in Brazilië niet, en kregen daar gridstraf voor.
Windsor trekt echter eerder de legaliteit van de actie van Verstappen in twijfel. 'Het roept dat vraag op of je dat mag doen, maar op dat stukje is het overschrijden van de witte lijnen met twee wielen niet anders dan bij welke andere lijn dan ook. Waarschijnlijk komt hij hier dus wel mee weg, al zal hij mogelijk nog een reprimande krijgen', vermoedt Windsor. Aangezien Verstappen niks illegaals deed, kwam er echter geen reprimande voor de Limburger. Was dat wel het geval geweest, dan zou dat een dure geweest zijn, want Verstappen kreeg in Singapore al twee reprimandes, en een derde zou een gridstraf van tien plekken opgeleverd hebben.
De 71-jarige analist gaat zelfs zo ver dat hij de voorbeeldfunctie van Verstappen in het verhaal betrekt. 'Hij gaf misschien niet het juiste voorbeeld voor de jongere generatie, maar het biedt wel een inkijkje in de persoonlijkheid van Verstappen. Ja, het kampioenschap is voorbij, en ja, het is vakantietijd, maar hij wil niks liever dan deze race winnen', concludeert Windsor over de Limburger.
Verstappen niet geheel tevreden
Vervolgens bekijkt Windsor ook de actie op het circuit zelf, waarbij Red Bull een ander plan hanteerde dan veel andere teams. 'Ze reden met de mediumbanden, terwijl verder bijna iedereen met de zachte banden reed, om een goed gevoel met die band te krijgen. Red Bull focuste op de mediumbanden, en Max meldde dat zijn auto flink stuiterde. Dat is nuttige informatie, maar het valt niet te zeggen met hoeveel brandstof ze reden', weet Windsor. 'Beide Red Bull-coureurs reden wel nog op de zachte banden aan het einde van de sessie, net wat langzamer dan Charles Leclerc en Lando Norris. Max was niet echt blij met de auto, dus er zal nog wel veel meer in het vat zitten bij Red Bull.'
'Max was niet geheel tevreden met de auto, maar je kunt wel stellen dat Red Bull al een voorsprong heeft op de rest, omdat ze al aardig wat ronden hebben gereden met de mediumbanden, met waarschijnlijk redelijk wat brandstof aan boord. Het was geen racesimulatie, maar het was toch nuttig huiswerk voor de zondag', denkt Windsor.
De snelste man van de dag was Ferrari-coureur Charles Leclerc. 'Charles deed het goed, maar hij richtte zich puur op die zachte banden', zo voegt Windsor een kanttekening toe. 'Ferrari is natuurlijk helemaal niet slecht in Abu Dhabi. Het rechte stuk is goed voor ze, net als het remmen onder hoge snelheid, maar er zijn een aantal snelle bochten, die misschien minder goed bij Ferrari passen. Carlos (Sainz, red.) was de eerste van twee coureurs die crashte in VT2. Het was een enorm ongeluk. Hij verloor de controle over de achterkant, en ging ervan af.'
Windsor voegt echter toe dat de hobbel in die bocht ook een rol leek te spelen, iets wat achteraf door Sainz bevestigd werd. 'Een Alpine-engineer zei dat er ook wat vonken te zien waren en hij de grond raakte, en dat Ferrari dus misschien de auto te laag heeft afgesteld', aldus Windsor. Als Ferrari inderdaad de rijhoogte moet aanpassen, kan dat ten koste gaan van de snelheid van het Italiaanse team.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties