Max Verstappen heeft voor het eerst zijn mening gegeven over de nieuwe 2026-regels. De FIA maakte het nieuwe reglement op donderdag bekend, en de Nederlander ziet dat het bestuursorgaan stappen vooruit heeft gemaakt, in vergelijking met de plannen die ze vorig jaar nog hadden. Verstappen hoopt wel dat de Formule 1 niet te veel op Mario Kart gaat lijken vanaf 2026.
Op de donderdag voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Canada maakte de FIA de nieuwe regels voor de bolides vanaf 2026 bekend. Het bestuursorgaan hoopt dat met de nieuwe regels de auto's wendbaarder zullen worden, en dat er daardoor meer baanactie komt. Verstappen weet nog niet helemaal wat hij van het nieuwe reglement moet denken. 'Om eerlijk te zijn, sta ik nu een beetje in het midden', aldus de drievoudig wereldkampioen, tegenover Motorsport.com.
De Nederlander denkt dat de regels voor de bolide vooral samenhangen met het al eerder bekendgemaakte motorreglement. 'Toen ze de verdeling tussen elektrisch vermogen en de verbrandingsmotor fifty fifty maakten, realiseerden ze zich dat actieve aerodynamica nodig was om de luchtweerstand terug te brengen om tot een fatsoenlijke ronde te komen', legt Verstappen uit. 'Anders heb je op een gegeven moment geen vermogen meer uit de batterij, daar zijn ze zelf ook achter gekomen.'
Naast actieve aerodynamica komt er ook een Manual Override Mode, waarin coureurs een vermogensboost uit de MGU-K kunnen inhalen. Verstappen is nog niet helemaal enthousiast over de vervanger van DRS, en verwijst zelfs grappend naar het racespelletje Mario Kart: 'Straks moeten we ook nog met bananenschillen gooien! Laten we hopen van niet, laat ik het zo zeggen. Ik hoop persoonlijk dat het niet die kant opgaat (te veel kunstmatige racetrucjes, red.), al is het momenteel nog een vraagteken voor iedereen hoe de regels precies uitpakken. Het is nog een beetje werk in uitvoering en we hebben meer simulaties nodig. We zullen zien wat het wordt.'
Gewichtsbesparing stap in de goede richting
Wat wel een positieve verandering zal zijn voor de Nederlander, is dat het minimumgewicht in 2026 met dertig kilogram omlaag gaat. Verstappen noemde de huidige F1-bolides namelijk al meerdere keren te zwaar, maar denkt wel dat het behalen van het nieuwe streefgewicht een behoorlijke opgave wordt. 'Zoals het op dit moment lijkt, gaat dat heel moeilijk worden', zegt Verstappen eerlijk. 'Nu hebben sommige teams al een auto die te zwaar is, dus die boven het minimumgewicht zit. Ik weet dat de auto's iets kleiner worden, maar als teams die dertig kilo halen, dan praten we echt over het perfecte scenario van wat er mogelijk is.'
Ook denkt de drievoudig wereldkampioen dat er de auto's nog flink lichter moeten worden, 'eigenlijk honderd à honderdvijftig kilo lichter', voordat het een daadwerkelijk veel voordeel geeft. Verstappen denkt niet dat dat met de huidige F1-auto's nog mogelijk is. 'Dat heeft vooral met de motor te maken. De batterij is momenteel erg groot, zowel lang als breed, waardoor zoiets (minder gewicht, red.) wishful thinking is', aldus Verstappen. 'Maar zo'n gewichtsbesparing hebben we eigenlijk wel nodig om de auto's weer wendbaarder en ook wat leuker te maken. Door de veiligheid is er ook veel gewicht bij gekomen, al ben ik ervan overtuigd dat het wel anders kan. Het hangt er alleen vanaf hoe je de reglementen schrijft.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties