Max Verstappen is het Grand Prix-weekend van Oostenrijk sterk begonnen. De Nederlander leek op zowel de harde als de mediumband snel en pakte de snelste tijd van de sessie, gevolgd door de Ferrari's, Hamilton en zijn teamgenoot. Mercedes en Ferrari leken echter over de snelheid te beschikken om mee te strijden voor poleposition bij de kwalificatie, die later vanmiddag plaatsvindt. In de sessie, die rustig verliep op enkele foutjes na, werden veel ronden verreden met longruns en kwalificatiesimulaties, aangezien het de enige trainingssessie van het weekend was.
Deze editie van de Grand Prix van Oostenrijk staat bol van actie. Het nieuwe sprintraceformat, dat bij de GP van Azerbeidzjan reeds gehanteerd werd, zorgt ervoor dat er maar één training wordt verreden, waardoor de teams maar weinig tijd hebben om hun auto goed af te stellen. Hoewel er dus maar weinig tijd is om de auto goed af te stellen en beter te leren kennen, hebben enkele teams flink wat updates meegebracht. In de zoektocht naar meer snelheid en een goede afstelling doken de coureurs al snel het asfalt op. De Oostenrijkse zon zorgde voor perfecte omstandigheden, die waarschijnlijk ook representatief zullen zijn voor de sprintrace en hoofdrace.
Onder het toeziend oog van vele Oranjefans doken bijna alle auto's direct het asfalt op. Binnen de minuut waren alle wagens, behalve die van Williams, al op het circuit te vinden. Max Verstappen zette als eerste aan voor een getimede ronde op de harde band. Zijn teamgenoot Perez, die aangaf niet helemaal topfit te zijn, dook in zijn eerste run onder de tijd van de Nederlander. De coureurs hadden in alle drukte de uitdaging om vrije ruimte te vinden voor een snelle ronde. Al snel voegden de andere topteams zich vooraan en werd het stuivertje wisselen om de snelste tijd tussen de Red Bull-coureurs. Naast de twee 'thuisrijders' verschenen ook de Mercedes- en Ferrari-coureurs op de harde band.
Stuivertje wisselen en testen
Op de korte baan, die voor meer dan 70% op vol gas wordt verreden, lagen de tijden dicht op elkaar aan het begin van de sessie. Na tien minuten mengden Fernando Alonso en Lewis Hamilton zich in de strijd om de snelste tijd. De Spanjaard pakte op de mediumband de snelste tijd, op een paar duizendsten gevolgd door de Brit. Voor Aston Martin was het een belangrijke sessie, aangezien ze de updates, die vorige race werden geïntroduceerd, verder wilden optimaliseren. Ook Ferrari en McLaren regen de ronden aaneen, zij het een stuk langzamer dan de topteams. Ferrari heeft de langverwachte nieuwe vloer geïntroduceerd, terwijl McLaren een nagenoeg nieuwe auto heeft meegebracht voor Lando Norris. Met flow vis-verf probeerden de Britten de luchtstromen over de MCL60 in kaart te brengen.
Ook bij Williams kwam de bijzondere verf tevoorschijn. Logan Sargeant heeft voor dit weekend hetzelfde pakket updates ontvangen als Alexander Albon in Canada. Na het eerste kwart van de training keerde ongeveer de helft van de coureurs terug in de pitstraat. Verstappen vroeg bij het ingaan van de pits om een controle van zijn vloer, omdat hij meende dat er iets bungelde. Ondertussen hadden de coureurs die nog op de baan waren wat meer ruimte gekregen, waar Hamilton van profiteerde door de snelste tijd te rijden. Na dik twintig minuten waren alleen de mannen van Williams op de baan te vinden en werkten de andere teams ondertussen aan de setup in de pitstraat.
Mercedes snel in de longruns
Met nog een dik halfuur op de klokken kwamen het gros van de coureurs weer de baan op om de mannen van Williams te vergezellen. De meeste teams waagden zich aan de longruns op de harde en mediumbanden, waardoor tijdsverbeteringen uitbleven. Opvallend hierbij was dat de Mercedessen het snelste leken in de longruns. In de toegenomen drukte nam de frustratie bij sommige coureurs wat toe door in de weg zittend verkeer. Daarnaast waren veel coureurs ook op kleine foutjes te betrappen, vooral in de lastige derde bocht en de laatste bochtencombinatie. Halverwege de sessie ging Hamilton aan kop, gevolgd door Verstappen, Alonso, Perez, Albon en Stroll. Daarachter completeerden Tsunoda, Ocon, Bottas en Norris de top tien.
Na de tweede drukke fase van de sessie, keerde de rust, met nog twintig minuten op de klok, weer even terug. Normaal gesproken hebben de teams drie uur te tijd om de wagen af te stellen voor het weekend, maar dit weekend is daar slechts een uur voor vrijgemaakt. Dit was merkbaar, aangezien alle teams erg actief waren op de baan en erg gestructureerd hun programma's afwerkten. Hierbij hadden ze geluk met de perfecte omstandigheden en een sessie zonder onderbrekingen.
Kwalificatieruns en foutjes
Met het aanbreken van de laatste fase kwamen de coureurs druppelsgewijs de baan op voor een kwalificatiesimulatie, met het oog op de kwalificatiesessie voor de race later vanmiddag. Na een erg anonieme sessie doken plots de Ferrari's op bovenaan de tijdenlijst. Charles Leclerc reed de snelste tijd op de mediumband, op een halve tiende gevolgd door Sergio Perez, die echter op de mediumband reed. Ook Verstappen reed op de band met de gele markering en nam de snelste tijd over. Even later meldde Carlos Sainz zich met de zachte band en beroofde Verstappen van de snelste tijd. Vooraan was het dus stuivertje wisselen en met een paar minuten op de klok, zetten de meeste coureurs nog eens aan.
Het vinden van de ruimte voor een goede run bleek nog een uitdaging op de korte en drukke baan, hetgeen een alarmerende voorbode is voor de kwalificatie straks. Met het vallen van de vlag waren het de Ferrari's en de Red Bulls die de tijdenlijst topten. Op de valreep pakte Verstappen de snelste tijd, gevolgd door Sainz en Leclerc. Hamilton, Perez, Stroll, Magnussen, Alonso, Russell en Zhou completeerden de top tien. De sessie werd afgesloten met de mogelijkheid tot proefstarts op het rechte stuk. Qua snelheid lijken Ferrari en Mercedes goed mee te kunnen met Red Bull. Dat belooft wat voor de kwalificatie die om 17:00 van start gaat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties