Vasseur ziet verhoging budgetplafond niet zitten: 'Dan tast je de stabiliteit aan' Formule 1
Formule 1

Vasseur ziet verhoging budgetplafond niet zitten: 'Dan tast je de stabiliteit aan'

Vasseur ziet verhoging budgetplafond niet zitten: 'Dan tast je de stabiliteit aan'

Frédéric Vasseur, teambaas van Ferrari, hield zich dit weekend op Spa-Francorchamps niet alleen bezig met de situatie op de baan. Terwijl de coureurs een regelmatig kletsnat circuit trotseerden, vond er achter gesloten deuren een grote discussie plaats omtrent een eventuele verandering van regelgevingen. Tegenover FormulaPassion.it benadrukt Vasseur echter dat hij niet over elke verandering even enthousiast is.

Ferrari zal de Belgische Ardennen ongetwijfeld verlaten met gemengde gevoelens. Aan de ene kant was er de podiumplek voor Charles Leclerc, een resultaat dat logischerwijs een goede introductie zal zijn voor de komende zomerstop. Aan de andere kant van de garage kreeg Carlos Sainz echter te maken met een uitvalbeurt na een incident valk na de start. Waar de ene coureur dus uitblinkt, kreeg de ander de kans niet. Toch liet Ferrari zich dit raceweekend van de beste kant zien.

Ondanks het goede resultaat blijft Vasseur dus voorzichtig. ‘Ik blijf vooral kalm. Één raceweekend geleden keken we nog toe hoe wij achterbleven terwijl McLaren ons voorbij vloog, en nu zijn de rollen omgedraaid.’ Toch durft de Fransman nog altijd niet té ver vooruit te kijken. ‘We moeten alles per race benaderen. Het veld ligt heel dicht bij elkaar, waardoor kleine verschillen onderling voor hele verschillende resultaten kunnen zorgen.’ Toch benadrukt ook Vasseur dat de prestaties dit raceweekend voor een goede stemming zorgen binnen het team, ondanks het besef dat er nog veel werk aan de winkel is.

Sinds het begin van het seizoen is Vasseur als teambaas verantwoordelijk voor de prestaties van het team, en daar kwamen ook de nodige veranderingen bij kijken. Toch is het volgens de Fransman cruciaal om voortdurend te blijven ontwikkelen. ‘De perfecte structuur bestaat gewoon niet, je moet constant veranderen en verbeteren. Het is een constante evolutie, want als die er niet is zak je ver naar achteren omdat anderen wel blijven verbeteren.’

Ook Vasseur heeft een sterke mening over mogelijke veranderingen 

Een andere situatie, die zich voornamelijk op de achtergrond afspeelde dit weekend, was de discussie omtrent het verkleinen van de prestatiekloof. Eerder dit seizoen kwam er een voorstel dat de kloof tussen de motoren van Renault en die van de concurrentie zou moeten verkleinen, en dit weekend werden er de nodige officiële gesprekken over gevoerd. Vasseur deelt echter dezelfde mening als Mercedes-teambaas Toto Wolff. ‘Bij het stilzetten van de ontwikkeling van de motoren spraken we af dat degenen die te ver achter leken te lopen steun zouden krijgen in uitzonderlijke omstandigheden. Ik ben er echter niet zeker van dat Renault aan die voorwaarden voldoet.’

Volgens Vasseur is het namelijk niet voordelig voor de concurrentie als er een toename van de brandstofstroom als hulpmiddel zal worden geïntroduceerd. ‘Het principe is hetzelfde als in de windtunnel. Daar is de hekkensluiter van het kampioenschap degene die de meeste uren toegewezen krijgt, maar ze krijgen geen lichtere auto. Je helpt ze met ontwikkelen, maar voordelen uitdelen gebeurt niet. Anders zou dat de introductie zijn van een Balance of Performance, maar dan is er geen competitie meer over.’

Ook het verzoek van Williams omtrent een verhoging van het budgetplafond kwam dit weekend ter sprake. Zo wilde het team de infrastructuur van de fabriek in Grove verbeteren. Hier steekt Vasseur zijn terughoudendheid echter niet onder stoelen of banken. ‘We hebben de regelgeving al vaak genoeg gewijzigd, en juist het huidige stabiele karakter van de competitie komt naar mijn inziens door de stabiliteit die de sport levert.’ Het komt volgens Vasseur neer op het geven van een enkele vinger en het nemen van een hele hand. ‘Als je iedere week de regelgeving verandert omdat iemand daar voordeel uit haalt tast je de stabiliteit aan.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws