In de Formule 1 wordt er veel gespeculeerd over transfers van teambazen en coureurs. Ook willen er nog wel eens jonge coureurs naar voren geschoven worden als potentiële vervangers voor rijders op de huidige grid. Bij het Geruchtencircuit lees je alle laatste suggesties rondom de toekomst van de Formule 1.
Dinsdag 25 juli:
'Buitenlandse media noemen vier teams omtrent overschrijding budgetplafond, waaronder Red Bull'
Het budgetplafond houdt de gemoederen de afgelopen weken weer flink bezig. Er werd gesproken over drie teams die de limiet zouden hebben overschreden, maar er werden geen namen genoemd. Buitenlandse media hebben nu vier verschillende namen genoemd. Corriere dello Sport noemt Aston Martin en Alpine, Britse media noemen Aston Martin, Alpine en Mercedes, terwijl L'Equipe de namen Aston Martin, Mercedes en Red Bull Racing laat vallen. De Britse renstal Aston Martin is een constante in dit geval en volgens L'Equipe is het team van Lawrence Stroll ook de renstal die het meeste gevaar loopt. De FIA heeft aangegeven dat de speculaties ongegrond zijn en dat het onderzoek voort wordt gezet.
Dinsdag 18 juli:
'Drie F1-teams hebben mogelijk budgetplafond overschreden in 2022'
De Italiaanse tak van Motorsport.com heeft aangegeven dat er geruchten rondgaan dat drie teams zich niet hebben gehouden aan de financiële regels. Binnen afzienbare tijd zal de FIA de teams die zich wel hebben gehouden aan de limieten een duim omhoog geven, maar er zijn dus drie renstallen waar twijfels over bestaan. Om welke teams het gaat, is niet duidelijk. Toch lijkt het erop dat er mogelijk weer controverse zal zijn rondom de financiële reglementen.
Zondag 16 juli:
'Albon wijst vermoedelijk aanbod van Red Bull af'
De door de FIA erkende journalist Yhacbec López heeft via zijn Twitter-account laten weten dat Alexander Albon, de Brits-Thaise coureur die momenteel in dienst is bij Williams, mogelijk een recent aanbod van Red Bull Racing afgeslagen. Albon maakte tot eind 2021 onderdeel uit van het Red Bull-programma, maar verruilde zijn plek voor een kans bij het team van Williams nadat hij zijn plek bij Red Bull verloor. Albon is momenteel in topvorm en probeert samen met het Williams-team weer terug te vechten richting de top, wat vermoedelijk een rol speelt in zijn keuze om het aanbod af te slaan.
Donderdag 13 juli:
'Red Bull Powertrains achter op schema: krachtbron tien pk onder beoogde doel'
Volgens geruchten die Auto, Motor und Sport te horen is gekomen, loopt Red Bull Powertrains achter op schema. Christian Horner heeft zich de afgelopen tijd negatief uitgelaten over de 2026-reglementen, maar wel gezegd dat had motorproject een flink eind op weg is. Andere partijen beschuldigen de teambaas van Red Bull Racing ervan dat hij de regels wil aanpassen, omdat het niet lekker loopt bij het motorproject van de Oostenrijkse renstal.
De geruchten bevestigen het gevoel van de concurrentie van Red Bull. 'Als je rondvraagt, lijkt Red Bull inderdaad achter op schema te liggen. Er zouden opstartproblemen zijn, wat normaal is bij een project dat vanaf een blanco vel papier wordt opgebouwd. Er wordt gezegd dat de verbrandingsmotor uit Milton Keynes ongeveer tien pk onder het beoogde doel ligt. Volgens de berichten zou Mercedes het beste uit de startblokken zijn gekomen, maar dat zijn vooralsnog alleen maar geruchten.'
Zaterdag 8 juli:
'Ferrari heeft Albon op het oog als vervanger van Sainz'
Er is momenteel veel te doen om contracten in de Formule 1, ook bij het team van Ferrari. De verbintenissen van Charles Leclerc en Carlos Sainz lopen eind volgend seizoen af, maar met laatstgenoemde is nog niet gesproken over een mogelijke verlenging. Daarnaast zijn er geruchten dat Sainz mogelijk naar Audi zal verkassen. Ferrari heeft Alexander Albon als vervanger op het oog, meldt Corriere dello Sport. Sainz zou de Italiaanse renstal willen verlaten om wereldkampioen te worden, terwijl Ferrari het team om Leclerc heen bouwt. Albon moet dan ook tweede viool spelen naast Leclerc en ervoor zorgen dat de renstal zoveel mogelijk punten scoort. Het contract van Albon bij Williams loopt ook na het 2024-seizoen af.
Woensdag 5 juli:
'Red Bull Powertrains neemt ingenieur van Ferrari over'
Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com staat Ferrari op het punt om twee engineers kwijt te raken aan de concurrentie. Emanuele Guidotti, een ingenieur die gespecialiseerd is in de turbo en simulaties, zou al niet meer werkzaam zijn in Italië en is op weg naar Mercedes, terwijl Angelo Rosetti ook een aanbod van Mercedes had ontvangen, maar uiteindelijk ervoor gekozen zou hebben om Red Bull Powertrains te gaan versterken. Rosetti heeft twaalf jaar voor Ferrari gewerkt, en legde de focus op de verbrandingsmotor en vloeistofmechanica. Zijn waarde voor Red Bull Powertrains kan significant zijn, aangezien hij bij Ferrari een sleutelrol vertolkte als Head of Simulation. Het is dan ook niet gek dat zowel Mercedes als Red Bull Rosetti een aanbod hebben gedaan, waarbij Red Bull dus aan het langste eind trok.
Vrijdag 16 juni:
'Contractduur grootste obstakel tussen Hamilton en Mercedes'
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is dit jaar al voor het elfde jaar in dienst bij Mercedes, waarmee hij de lengte van de dienstperiode van Michael Schumacher bij Ferrari evenaart. Zowel Mercedes als Hamilton hebben al aangegeven dat ze langer willen samenwerken, maar ondanks hoopgevende woorden van teambaas Toto Wolff is er nog geen contractverlenging bekendgemaakt. Volgens Daily Mail vormt het salaris van de 38-jarige Hamilton geen struikelblok meer, en mag Hamilton op zo'n 50 miljoen pond per jaar rekenen. Hamilton zou echter aansturen op een contractverlenging van nog eens vijf jaar, en dat zou het team te gortig zijn. Mercedes zou volgens eerdere geruchten slechts een éénjarige contractverlenging aanbieden, en daar zou Hamilton dan weer geen trek in hebben. Vermoedelijk zullen ze dus ergens een compromis moeten sluiten als het aankomt op de contractduur.
Dinsdag 6 juni:
'Bridgestone gaat concurrentiestrijd aan met Pirelli en wil F1 weer van banden voorzien'
Bridgestone wil mogelijk weer banden gaan leveren aan de Formule 1, meldt Motorsport-Total. Eerder dit jaar opende de FIA een tender en konden bandenleveranciers zich inschrijven om mogelijk tussen 2025 en 2027 banden te leveren aan de koningsklasse van de autosport. De inschrijving sloot op 15 mei en de FIA gaat in de komende tijd kijken naar de kandidaten. Het bestuursorgaan wil niet prijsgeven hoeveel leveranciers zich hebben aangemeld, maar bronnen stellen dus dat het Japanse Bridgestone zich heeft aangemeld. Aan het einde van het 2010-seizoen stopte Bridgestone met het leveren van banden en vanaf dat moment stapte Pirelli in.
Donderdag 1 juni:
'Domenicali polst Vettel voor rol als duurzaamheidsmanager F1'
Sebastian Vettel was afgelopen weekend te vinden in de Formule 1-paddock. Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com bezocht de viervoudig wereldkampioen zijn oude teams, ging hij even langs bij Lewis Hamilton en dineerde hij met het team van Ferrari. Hij was daar echter niet alleen voor zijn plezier. 'Uit de paddock kwam naar voren dat Sebastian de rol van duurzaamheidsmanager aangeboden kreeg, oftewel de persoon die verantwoordelijk is voor de delicate duurzaamheidsprojecten die Formule 1 al enkele jaren uitvoert.'
Donderdag 1 juni:
'Alfa Romeo vanaf volgend seizoen mogelijk titelsponsor van Haas'
Alfa Romeo lijkt geïnteresseerd te zijn om in de Formule 1 te blijven. Het Italiaanse automerk verloor het titelsponsorschap bij Sauber, aangezien Audi een deal wist te sluiten met de Zwitserse renstal. Joe Saward schrijft in zijn blog dat de CEO van Alfa Romeo een gesprek heeft gehad met Günther Steiner. Alfa Romeo zou geïnteresseerd zijn in een deal met Haas. Het zal lastig worden voor Alfa Romeo om dezelfde rol bij Haas te spelen als bij Sauber, maar aangezien de Amerikaanse renstal een Ferrari-klantenteam is, is de interesse niet vergezocht. Het team zou volgend jaar mogelijk als Alfa Romeo Moneygram Haas F1 Team door het leven gaan.
Maandag 22 mei:
'Elkann om de tafel met Leclerc, Ferrari geeft garanties over binnenhalen prominente ingenieurs'
John Elkann heeft het momenteel druk bij Ferrari. De CEO van het Italiaanse merk lijkt in gesprek te zijn met Lewis Hamilton en de Amerikaan is momenteel in Maranello om verschillende vergaderingen te houden. Een contractverlenging van Charles Leclerc lijkt één van de punten op de agenda en deze verlenging lijkt ook dichterbij te komen, stelt Formu1a.uno. De Monegask heeft samen met Carlos Sainz wel de garantie gekregen dat Ferrari prominente namen aan het technische team gaat toevoegen, maar wie dat zijn, is nog niet duidelijk. Hierdoor laat Ferrari Laurent Mekies ook niet makkelijk gaan, zeker omdat er geen ingenieurs van Red Bull Racing komen.
Maandag 22 mei:
'Elkann in gesprek met Hamilton: Ferrari wil coureur met megacontract verleiden'
Eddie Jordan hoopt dat Lewis Hamilton zijn Formule 1-loopbaan afsluit bij het team van Ferrari en als het aan John Elkann ligt, dan gaat dat ook gebeuren. Volgens de Daily Mail onderhouden de CEO van Ferrari en de zevenvoudig wereldkampioen contact en wil de Amerikaan Hamilton verleiden met een megadeal. Ferrari zou namelijk een contract van veertig miljoen pond (46 miljoen euro) willen opstellen en als het nodig is, wil het team zelfs meer bieden. Voor Hamilton speelt geld echter geen rol, maar mocht de grote update van Mercedes niet werken, dan zou een overstap overwogen worden. Dan komt de Brit naast Charles Leclerc te rijden en moet Carlos Sainz op zoek naar een andere werkgever.
Zondag 14 mei:
'Seidl wil Vettel verleiden voor terugkeer, Sainz ook op lijstje Audi'
Andreas Seidl wil voor 2026 Sebastian Vettel zien te verleiden om terug te komen naar de Formule 1, meldt het Zwitserse Blick. Audi hecht veel waarde aan het Duitse DNA en daar hoort dan ook een coureur bij uit Duitsland. Het is echter wel zeer de vraag of Vettel trek heeft in een terugkeer. Mocht de poging van Seidl onsuccesvol blijken, dan gaat Audi mogelijk voor Carlos Sainz. De Spanjaard werd al eerder gelinkt aan Audi mede door het feit dat zijn vader al jaren aan het Duitse merk is gelinkt.
Zaterdag 13 mei:
'Alpine overweegt Ferrari-coureur Sainz'
Alpine-CEO Laurent Rossi toonde zich afgelopen week uitermate kritisch op de prestaties van zijn Formule 1-team. Het leidde onder andere tot geruchten over Mattia Binotto als nieuwe teambaas, maar de Spaanse krant El Nacional deelt nu een nieuw gerucht met de wereld. Volgens het Spaanse medium zou landgenoot Carlos Sainz overwogen worden als coureur. Sainz kwam eerder al voor Renault uit, en zou ofwel Esteban Ocon, ofwel Pierre Gasly moeten vervangen. Volgens El Nacional is Ocon niet de verwachte leider en is ook Gasly absoluut geen topcoureur.
Donderdag 11 mei:
'Ontevreden Alpine sprak met Binotto over rol als teambaas'
Het team van Alpine is volgens Formu1a.uno in een zoektocht naar een nieuwe teambaas uitgekomen bij Mattia Binotto. Laurent Rossi heeft zijn ontevredenheid in het team en Otmar Szafnauer duidelijk gemaakt, waardoor het niet uitgesloten is dat de Amerikaan vervangen zal worden. Alpine heeft al een aanbod neergelegd bij Binotto, maar deze heeft de voormalig Ferrari-teambaas van tafel geveegd. Dat betekent overigens niet dat er geen overeenkomst gesloten zal worden. Ook Eric Boullier zou op de radar staan van Alpine.
Dinsdag 9 mei:
'Alpine en Amerikaanse autodealer bespraken in Miami mogelijke overname F1-team'
Het is niet uitgesloten dat het team van Alpine overgenomen gaat worden door de Amerikaanse autodealer AutoNation, schrijft Motorsport-Total. Renault blijft voorlopig het team financieren, maar er zijn de afgelopen weken geruchten geweest dat er nieuwe investeringen van externe partijen zouden kunnen komen. 'De speculaties namen toe tijdens het Grand Prix-weekend in Miami nadat AutoNation een sponsorovereenkomst met Alpine had aangekondigd. Er wordt gesuggereerd dat de eenmalige samenwerking een voorbode zou kunnen zijn van een overname het team, en het was geen toeval dat Alpine CEO Laurent Rossi en Renault CEO Luca de Meo allebei in Miami waren.'
Zaterdag 22 april:
'Ferrari neemt tweetal Red Bull-teamleden over voor 2024'
Ferrari heeft twee ingenieurs van Red Bull Racing weten over te halen voor een overstap naar Maranello, zo schrijft Corriere dello Sport zaterdagochtend. Het is onbekend om welke teamleden van Red Bull het gaat, maar wat vaststaat, is dat ze vanaf 2024 werkzaam zijn voor het Italiaanse topteam. Het tweetal is momenteel nog met betaald verlof en mogen om die reden nog niet in dienst treden bij Ferrari.
Naast het feit dat het onbekend is wie Ferrari heeft aangenomen, is het volgens de Italiaanse krant ook nog maar de vraag hoe groot de invloed van het tweetal zal zijn. De afgelopen drie jaar heeft de Scuderia namelijk al zo'n dertig mensen overgenomen van teams als Red Bull en Mercedes. 'En het is niet zo dat het de problemen heeft opgelost', aldus Corriere dello Sport.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties