Van der Garde wijst drie favorieten aan en levert kritiek op Ferrari: 'Dat vind ik ongelofelijk' Formule 1
Formule 1

Van der Garde wijst drie favorieten aan en levert kritiek op Ferrari: 'Dat vind ik ongelofelijk'

Van der Garde wijst drie favorieten aan en levert kritiek op Ferrari: 'Dat vind ik ongelofelijk'

Voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde heeft in zijn podcast, DRS: De Race Show, vooruitgeblikt op het Grand Prix-weekend in Nederland. Van der Garde verwacht een interessant weekend qua strategie en gaat in op de rol die de banden en het weer dit weekend kunnen gaan spelen.

Zandvoort onderging een volledige metamorfose voorafgaand aan de terugkeer op de Formule 1-kalender in 2021, met het doel om het circuit geschikter te maken voor de snelle Formule 1-auto's, en om inhaalmogelijkheden te creëren. Dat lijkt gelukt te zijn: 'Nu je al DRS hebt in bocht dertien, in de banking, kan je wel redelijk inhalen. Vorig jaar zagen we ook al dat er best wel wat inhaalacties waren', merkt Van der Garde op. De kwalificaties in Zandvoort zijn haast een garantie voor spektakel, maar de race op zondag in 2022 leverde ook een vermakelijke strijd op.

Bandenleverancier Pirelli is, met het ook op het Michelin-debacle op Indianapolis in 2005, doorgaans voorzichtig in Zandvoort, maar lijkt na de goed verlopen 2022-editie toch iets meer risico te durven nemen. 'Het voordeel dit jaar is ook dat Pirelli banden heeft meegenomen, die een stap zachter zijn dan afgelopen jaar', geeft Van der Garde aan. Pirelli neemt opnieuw de C1, C2, en C3 mee, maar deze zijn een stapje zachter dan in 2022, aangezien de C1 uit 2022 dit jaar de nog niet ingezette C0-band is. 'Dat is een voordeel met bandendegradatie', zo hoopt de voormalige Caterham-coureur op meer pitstops.

Naast de kombochten zorgt ook de locatie van het circuit in de duinen voor extra uitdagingen. 'Het circuit is best wel hard voor de banden, dus het asfalt is best wel grof. De zee en het zand liggen dichtbij, dus er komt veel zand op het circuit, dat maakt het asfalt nog grover, waardoor de bandendegradatie best wel hoog is', analyseert Van der Garde, die zelf nog testcoureur voor Pirelli is geweest. 'Doordat er steentjes op het asfalt komen, ga je glijden, dus dan maak je die banden steeds meer kapot. Dat is eigenlijk het probleem van Zandvoort. Dat maakt het ook interessanter dit jaar, omdat ze een zachtere compound hebben meegenomen, dus je zal ook meer verschillende strategieën gaan zien. Juist auto's die erg goed voor de banden zijn, zoals Red Bull Racing en Mercedes, die kunnen wel eens een voordeel hebben', voorspelt de 38-jarige coureur.

Ontzagwekkende bochten kenmerken Zandvoort

Na drie weken pauze mogen de coureurs meteen weer volledig aan de bak, en zal de nek goed getest worden. 'Iedereen vindt het een megavet circuit. Het is een beetje old school, want als je eraf gaat, lig je in de bandenstapel, of je zit vast in de grindbak, of je hebt de hele auto stuk gereden. Dat maakt het spectaculair', vindt Van der Garde. 'De moeilijkste bocht is toch wel bocht drie (de Hugenholtzbocht, red.), met die banking die ze daar gemaakt hebben. Ze snijden die bocht héél hoog aan en blijven dan ook hoog. Juist door die banking kunnen ze heel hoog rijden, dat maakt het circuit vet. Er kan ook best wel goed ingehaald worden, wat we eigenlijk niet verwacht hadden. Het Scheivlak (de snelle rechterbocht in de middelste sector, red.) is bijna vol gas.'

Weersomstandigheden kunnen hoofdrol opeisen

Niet alleen de banden gaan dit weekend een belangrijke rol spelen, ook het weer kan bepalend zijn. Na zeven raceweekenden op rij met minimaal één regensessie, lijkt de kans op een wolkbreuk groter dan die op een trendbreuk. Drie dagen lang wordt er de nodige kans op regen voorspeld. 'Max (Verstappen, red.) is goed in de regen, Lewis (Hamilton, red.) is goed in de regen, Nico Hülkenberg is goed in de regen', somt Van der Garde op. 'Lando Norris is goed in de regen, en Alexander Albon valt ook altijd wel op in de regen. Dan heb je het wel een beetje gehad.'

Bij het weer dient er echter niet alleen naar de regen gekeken te worden, maar ook de wind is belangrijk in Zandvoort. 'Wind is enorm cruciaal. Als je wind van voren krijgt bij het ingaan van het Scheivlak, kan je zomaar een paar tienden winnen', omschrijft Van der Garde het gevolg van de toegenomen neerwaartse druk. 'Wind is cruciaal voor een Formule 1-auto. Dus als het hard gaat waaien, dan kunnen sommige teams voordeel hebben, als ze een stabiele auto hebben. Als je een onstabiele auto hebt, dan kan dat echt wel een nadeel zijn.' De balans bij harde wind is met name bij Ferrari een groot probleem, dat dus niet blij zal zijn met de stevige wind die later in het weekend voorspeld wordt. 'Door die wind kan ook heel veel zand op het circuit komen. Dat maakt het nog slechter, en dan ga je nog meer glijden.'

Drie favorieten aangewezen door Van der Garde

'Het is een circuit met weinig rechte stukken, dus het is een circuit waar je veel downforce moet hebben', legt Van der Garde uit. 'Dat heeft Mercedes, die zijn natuurlijk niet heel snel op de rechte stukken. Kijk ook uit voor die McLarens, want die hebben eigenlijk hetzelfde. Zij zijn ook niet heel snel op de rechte stukken, maar ze zijn echt heel snel in de snelle en medium speed bochten, dus ik denk dat het vooral een gevecht gaat worden tussen Max Verstappen, Lewis Hamilton, en Lando Norris.'

'Dat zijn drie rijders, die het circuit ook echt goed kennen en er ook wat mee hebben. Ze hebben hier allemaal races gewonnen.' Verstappen won tweemaal in Zandvoort in de Formule 1, en schreef in 2014 ook de Masters of Formula 3 op zijn naam, iets wat Hamilton in 2005 al deed. Norris won in zijn kampioensjaar in de Europese Formule 3 twee van de drie races in Zandvoort. 'Hamilton vocht afgelopen jaar bijna voor de overwinning hier, en het zijn ook drie teams die op dit circuit hard zullen gaan.'

Waar Red Bull, Mercedes, en McLaren volgens Van der Garde goede kans maken op een bokaal, begint Ferrari ook na de zomerstop met een valse start. Carlos Sainz slaat de eerste vrije training namelijk over, een keuze die op weinig begrip kan rekenen. 'Dat vind ik ongelofelijk, dat je na de zomerstop je eerste vrije training laat schieten. Je moet als team zijnde een paar keer per jaar een training weggeven aan een testcoureur, maar dat doe je toch niet na de zomerstop?! Ik snap dat echt niet, ik vind het een hele stomme keuze.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws