Na een teleurstellende start van het seizoen voor Alpine krijgt de Franse renstal nog meer kopzorgen, technisch directeur Matt Harman en hoofd van aerodynamica Dirk de Beer zijn opgestapt, zo weet Motorsport.com te melden. Beide heren hebben vorige maand hun ontslag al ingediend, maar ze zullen hun werkzaamheden voorlopig wel voortzetten. Alpine lijkt organisatorisch gezien er niet goed voor te staan.
De Alpine-top ontsloeg halverwege het 2023-seizoen al teambaas Otmas Szafnauer en sportief directeur Alan Permane. In het weekend van de Grand Prix van België moesten beiden plots hun spullen pakken en vertrekken. Ook CEO Laurent Rossi moest het veld ruimen. Na die drie heren verlaten Harman en De Beer het team dus ook, al heeft de Franse renstal het nog niet gemeld op haar socialemediakanalen. Het is in ieder geval duidelijk dat het organisatorisch gezien een grote puinhoop is. Met Harman en De Beer vertrekt ook een hoop ervaring, waardoor het slecht nieuws is voor Alpine.
Het team van Esteban Ocon en Pierre Gasly begon al niet supersterk aan het 2024-seizoen, nadat tijdens de testdagen al duidelijk werd dat de Franse renstal amper mee zou kunnen doen voor punten. De kwalificatie en de race in Bahrein bevestigden dat. Naast de zorgen om de auto en de tegenvallende prestaties moet Alpine zich dus ook buigen over het aantrekken van nieuwe mensen die het team vooruit zouden kunnen helpen. De Beer, die sinds 2019 hoofd aerodynamica is bij de Franse formatie, heeft van 2008 tot en met 2013 ook al bij de renstal gewerkt. De Zuid-Afrikaan heeft ook voor Williams en Ferrari gewerkt. Harman is sinds 2018 werkzaam voor Alpine, nadat hij van Mercedes kwam.
Famin wil niet bij de pakken neer zetten: 'We blijven hard werken'
Alpine-teambaas Bruno Famin wil de handdoek nog niet in de ring gooien, al helemaal niet na de eerste Grand Prix van het seizoen. Hij blijft optimistisch dat het goed gaat komen. 'We wisten dat het begin moeilijk zou zijn, en dat bleek ook zo te zijn', zegt de Fransman. 'Dat gezegd hebbende, gaan we er alles aan doen om te verbeteren en progressie te boeken. Het team en de coureurs verdienen lofzang voor hoe hard ze hebben gewerkt. We zijn bijzonder hecht. Volgende week gaan we naar een heel ander circuit, en we blijven hard werken.' Alpine sloot de Grand Prix van Bahrein af zeventiende en achttiende, met een ronde achterstand.
Lees ook
Deze week kans om te besparen op een hoge WOZ-waarde! (Ad)
Fry kon zijn ogen niet geloven: 'Wat ik bij Williams heb gezien, heb ik nog nooit meegemaakt'
Dit vinden de teams na kwalificatie GP Bahrein | 'Daar kan ik niet blij mee zijn'
Alpine ziet de bezemwagen in de spiegels: 'Niet verrassend dat we snelheid tekortkomen'
Update 14:34u (04/03) | Alpine kondigt grondige herstructurering aan
Alpine gaat na het vertrek van technisch directeur Matt Harman en hoofd van aerodynamica Dirk de Beer aan de slag met een herstructurering, zo meldt Motorsport.com. Het Franse team gaat aan de slag met een nieuwe driepijlerstructuur, vergelijkbaar met de structuur bij McLaren. Dit betekent dat er drie technische directeuren komen, allen gespecialiseerd in een onderdeel. Joe Burnell wordt de nieuwe technisch directeur betreffende de engineering, David Wheater wordt de technisch directeur betreffende de aerodynamica en Ciaron Pilbeam is nu technisch directeur van prestaties. Alle drie de mannen zullen rapporteren aan teambaas Bruno Famin.
Het Viry-motorteam wordt ondertussen geleid door technisch directeur betreffende de power unit Eric Meignan, wiens focus ligt op het 2026-project van de Franse renstal. De onlangs aangekondigde nieuwe CEO van Enstone, John Woods, is nu ook aan de slag gegaan bij het team. Alpine zegt de veranderingen door te voeren na de slechte eerste race van het 2024-seizoen, waarbij coureurs Esteban Ocon en Pierre Gasly respectievelijk niet hoger eindigde dan P17 en P18.
'We hebben besloten om deze organisatorische veranderingen door te voeren omdat we duidelijk zien dat we niet zijn waar we willen of moeten zijn in termen van prestatieniveau', zei Famin. 'En het is tijd om een nieuwe stap te zetten op het gebied van organisatie en mensen. De nieuwe driepijlerstructuur met drie technisch directeuren, elk gespecialiseerd in een ander gebied, zal zorgen voor een betere samenwerking tussen onze technische gebieden en bijdragen aan het leveren van prestaties van de fabrieken tot op het racecircuit. Ik vertrouw volledig op de capaciteiten van Joe, David en Ciaron om nauw samen te werken en het team de prestaties en verbeteringen te brengen die het nodig heeft.'
Update II 13:40u (06/03): Aangekondigde herstructurering Alpine krijgt vervolg: adviseur vertrekt na ruim twintig jaar
Nadat het team van Alpine enkele dagen geleden een grote herstructurering aankondigde vertrekt nu de volgende sleutelpersoon bij de Franse renstal. De Franse renstal kondigde recent aan dat voormalig ingenieur Bob Bell zijn functie als parttime adviseur naast zich neerlegt, aldus Motorsport.com. De Brit was al sinds 1997 betrokken bij het toenmalige Benetton en bleef het team sinds die tijd trouw, maar daar komt nu dus een einde aan.
Bell heeft de afgelopen 27 jaar verschillende rollen op zich genomen binnen het team, en enkele korte avonturen bij andere teams brachten hem toch altijd terug bij het oude nest. Na al die jaren legde hij zijn verplichtingen bij het team in 2018 neer om als een ware veteraan een rol als adviseur op zich te nemen.
Toch komt ook die periode nu ten einde, want de Britse ingenieur vertrekt als volgend sleutelfiguur in de interne puzzel van Alpine. Bell wordt hiermee het volgende hoofdstuk in de herstructurering van het Franse team, nadat technisch directeur Matt Harman en het hoofd van de aerodynamica-afdeling, Dirk de Beer, eerder hun vertrek al aankondigden.
Update III 15:00 (06/03) | Concurrentie profiteert van herstructurering Alpine, veteraan Bell heeft nieuwe werkgever
Het vertrek van Bob Bell is pas een paar uur officieel bekend, maar de Alpine-veteraan heeft al een nieuwe functie bij de concurrent te pakken. De Britse ingenieur en oud-adviseur van Alpine zal als uitvoerend directeur aan de slag gaan bij Aston Martin en daardoor nauw samenwerken met teambaas Mike Krack.
Het vertrek van Bell had mogelijk te maken met de herstructurering die werd aangekondigd bij Alpine, al was de Britse ingenieur al sinds 2018 niet meer officieel betrokken bij het team. Nu komt daar echter verandering in, meldt Motorsport.com. Bell zal een officiële functie invullen bij concurrent Aston Martin, mogelijk als toevoeging om de aansluiting met de andere topteams haalbaar te maken.
Beide partijen zijn in ieder geval blij met de samenwerking die op komst is. ‘Ik ben al een aantal jaar onder de indruk van de vooruitgang die het team laat zien,’ benadrukte Bell. ‘De mogelijkheid om daar een deel van uit te maken is heel erg bijzonder en ik kijk uit naar de samenwerking met alle technische talenten in Silverstone. De ambitie achter dit project is uiterst motiverend, en ik ben al met al een racer. Ik zie de vastberadenheid die dit team op de been houdt, en heb zin om met Mike en de rest van het team samen te werken.’
Ook Krack zelf klinkt enthousiast over de komst van de veteraan, die met al zijn jaren ervaring waarschijnlijk een hoop te bieden heeft aan een team wat nog aan de voet staat van een mogelijk mooie toekomst. ‘Ik ben verheugd om Bob Bell welkom te heten bij Aston Martin. Dit zal een belangrijke keuze zijn in het optimaliseren van alles wat wij als team doen om op de juiste vlakken te focussen op verbetering. De ervaring die Bob met zich meebrengt spreekt boekdelen, en dat zal ons helpen om nog meer stappen in de goede richting te zetten.’
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties