Alpine is op dramatische wijze aan het nieuwe seizoen begonnen: Esteban Ocon moet als negentiende aan de Grand Prix beginnen, en hield in de kwalificatie alleen teamgenoot Pierre Gasly achter zich. Beide Franse coureurs balen van de zwakke opening van het seizoen, maar proberen, nog voor de eerste race, ook naar positieve puntjes te zoeken.
Gasly was in 2023 ook al de langzaamste man in Q1 in Bahrein, en mag bij de start van de Grand Prix dus weer in hetzelfde startvak plaatsnemen. Ditmaal zal hij teamgenoot Ocon dus naast zich zien staan. 'Het is niet verrassend dat we snelheid tekortkomen. We moeten nu het beste maken van wat we nu hebben, maar het is ook duidelijk dat we nog wel stappen gaan zetten', zegt de hekkensluiter van de kwalificatie. 'We moeten geduldig zijn. Het is pas de eerste kwalificatie en we weten dat de auto nog niet levert wat we qua potentieel van de auto verwachten.'
Alpine laat het op meerdere vlakken liggen
Een mogelijke manier om tijd te winnen, zit in een dieet. De Alpine heeft van alle bolides de minste verf op de auto, en dat wijst er al op dat de A-524 te zwaar is. Volgens sommige berichten zou het zelfs elf kilogram zijn. 'Zoveel is het niet', aldus Gasly, die daarmee bevestigt dat de auto te zwaar is. 'We weten dat we op veel gebieden iets moeten vinden. Het is niet één ding dat we moeten verbeteren, maar het geheel. We moeten echter geduldig zijn', herhaalt de voormalige Red Bull Racing-coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Parijs is nog ver'
De Alpine-coureurs proberen dan ook vooral de moed erin te houden, en houden zich hierbij vast aan het feit dat er een lang seizoen in het vooruitzicht ligt. 'We zagen de voortekenen al in de testdagen, maar we wisten het natuurlijk nog niet zeker', zegt Ocon, die de bui dus al zag hangen. 'De situatie is zoals het is: we staan achteraan en we komen snelheid tekort. Het is een lastige situatie voor ons allemaal.' Toch probeert Ocon de moed nog niet in de schoenen te laten zakken. 'Je zou verwachten dat de auto belabberd is om te besturen, maar dat is niet zo. Met de keuzes die we gemaakt hebben, is het best oké. In de vrije trainingen waren we slecht, maar de kwalificatie ging al beter.'
Gasly houdt zich vooral vast aan de kleine onderlinge verschillen. De Alpine-coureur kwam in Q1 met zijn laatste tijd nog een seconde tekort op de snelste man, Carlos Sainz, en baalde ook van de keuzes van zijn team. 'We waren de laatste auto op het circuit', zegt Gasly, die zijn snelle ronde inging in de slotseconde. 'Ik heb het gevoel dat we misschien een kans hadden gehad om Q2 te halen.'
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties