Peter Windsor is zwaar onder de indruk van wat Max Verstappen en Red Bull Racing hebben laten zien tijdens de eerste krachtmeting van het seizoen. Max Verstappen sloot in Q3 voor het eerst dit weekend een sessie als snelste af, en dankte dat volgens Windsor aan de veelzijdigheid van zijn RB20, de goede strategie van zijn team, en uiteraard aan zijn eigen talent.
Volgens Windsor is de toon meteen weer gezet. 'Ondanks alle hype, en alle analyses dat dit een veel competitiever seizoen zou worden, zag alles er aan het einde van de kwalificatie in Bahrein wel heel vertrouwd uit qua uitslag', merkt Windsor op, met Verstappen en Charles Leclerc weer op de eerste startrij. 'Laten we echter de prestatie van Max Verstappen niet onderwaarderen, want het was een case study over hoe je de trainingen en de kwalificatie moet aanpakken. Maak je huiswerk en laat je niet afleiden', luidt het advies van Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal.
Red Bull trekt eigen plan, en profiteert van topsnelheid
Windsor wijst er daarbij op dat het Oostenrijkse team de dag opende met een afwijkende bandenkeuze. 'Zelfs in de derde training gingen ze op harde banden naar buiten, en alle anderen reden op de zachte banden, en richtten zich volledig op de kwalificatie. Red Bull deed gewoon wat huiswerk op de harde band, en liet vervolgens niks spectaculairs zien op de zachte banden. Het interessantste deel van de dag was hoe de auto's, en dan vooral Red Bull, zich aanpasten, met wijzigingen in de vleugelstanden.'
De analist laat vervolgens de topsnelheden zien uit de derde training, waarbij Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen de lijst aanvoeren met respectievelijk 320 en 318 kilometer per uur. Ook Sergio Pérez, Lance Stroll, Alexander Albon, en Max Verstappen waren snel in een rechte lijn, met minimaal 317 kilometer per uur. De achterhoede werd juist gevormd door vier auto's met Mercedes-motoren: George Russell, Oscar Piastri, Lewis Hamilton, en Lando Norris.
'Kijk nu wat Red Bull gedaan heeft in de kwalificatie', vervolgt Windsor bij een lijstje waarbij Verstappen veruit het snelste was met 327 kilometer per uur. De Nederlander profiteerde daarbij wel van een slipstream bij het ingaan van zijn laatste ronde. 'Dat is het resultaat van al het huiswerk. Ze hebben wat minder vleugel genomen waarschijnlijk.' Pérez sluit op de tweede plek aan met 323 kilometer per uur, voor het Williams-duo. Ferrari zit op 320 en 318 kilometer per uur, terwijl Norris met 313 kilometer per uur de hekkensluiter blijft.
Verstappen 'het toppunt van kunst' in veelzijdige RB20
'De kwalificatie kwam aan op de laatste ronde in Q3', blikt Windsor terug. 'Het was Max Verstappen versus Charles Leclerc. De beste kans van Ferrari om druk op Verstappen te zetten was door te zorgen dat ze voor Max konden beginnen. Misschien konden ze dan de strategie van Red Bull beïnvloeden, dus Ferrari probeerde die poleposition te pakken. Leclerc zag heel goed uit, tot Max in die laatste run drie tienden sneller ging. Het was echt een briljante ronde. Het zag er niet uit als drie tienden sneller, en juist dan weet je dat dit het toppunt van kunst is', zegt een lyrische Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ferrari zat in de kwalificatie op dezelfde topsnelheid als in de vrije training. Dat is misschien ook wel het verhaal van de kwalificatie: Red Bull had nog veel achter de hand, en kon nog downforce van de auto afhalen', kaart de 71-jarige aan. 'Ferrari wilde geen neerwaartse druk van de auto afhalen, vermoedelijk met het oog op het bandenmanagement in de race. Dat is het verschil tussen de RB20 en de SF-24 van Ferrari. Red Bull laat nu al zien dat het veel veelzijdiger is, als het aankomt op aanpassen aan de omstandigheden, en hoeveel voordeel qua topsnelheid ze nodig hebben.'
Verstappen 'waarschuwt de auto'
'Het hoogtepunt was wel de prestatie van Verstappen', zegt Windsor nogmaals in zijn conclusie. 'Er was geen teken dat erop wees dat Max onder druk stond. Er was geen onrust, en dat is ook een onderdeel van hoe hij rijdt. Het draait niet alleen maar om reflexen, en het draait niet alleen om dapper zijn. Hij heeft de auto volledig onder controle, en hij 'waarschuwt' de auto, en laat de auto weten wat hij gaat doen. Hij was subliem in bochten 9 en 10, en zijn sterkte lag vergeleken met Ferrari in de eerste sector.'
Windsor kijkt dan ook alvast uit naar de kunsten van de Limburger in de Grand Prix. 'Je kunt je dus voorstellen wat hij in de eerste bocht van de race gaat doen, als hij dan nog leidt, maar dat is wel zo waarschijnlijk. Hij zal dan volledig de limiet opzoeken, en daarbij ook op de banden letten. In de eerste sector van de openingsronde wordt het een genoegen om hem te zien rijden.'
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Pakt Verstappen de zege in Bahrein? Krijg twee keer je inzet terug bij Jacks. Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties