2023 stond niet bol van de zware en spectaculaire crashes, in tegenstelling tot de voorbije jaren. En misschien maar goed ook. Ondanks dat de F1-bolides steeds veiliger worden, zetten de coureurs hun leven op het spel telkens wanneer ze in hun auto kruipen. Dat werd ook afgelopen seizoen nog maar eens duidelijk. F1Maximaal zocht de vijf zwaarste crashes uit.
Het begin van het einde voor Pérez
Beginnen doen we met één van dé brokkenpiloten van het seizoen, Sergio Pérez. De Mexicaan begon uitstekend aan het kampioenschap, maar kreeg in Miami een mentale tik van teamgenoot Max Verstappen. Pérez kwam dat nog maar moeilijk te boven, met de volgende Grand Prix in Monaco – een race die hij een jaar eerder won - als kantelpunt. Checo begon agressief aan zijn rondje in Q1 op de straten van Monte Carlo. Te agressief om precies te zijn. Hij schatte bocht één, ook wel bekend als Sainte Devote, volledig verkeerd in, verremde zich en boorde de zijkant van zijn RB19 de muur in. Zijn kwalificatie zat erop voordat hij goed en wel begonnen was.
Er waren wellicht zwaardere crashes afgelopen seizoen dan die van Pérez in Monaco, maar deze was misschien wel de belangrijkste. Het zelfvertrouwen van de Red Bull Racing-coureur had een ferme deuk gekregen, en weg was zijn goede vorm van het seizoensbegin. De Mexicaan stapelde de fouten op tijdens de volgende races en zag het kampioenschap door zijn vingers glippen. Verstappen viel niet stil, toonde geen medelijden met zijn teamgenoot en zou het kampioenschap eindigen met 575 punten, dat zijn er maar liefst 290 meer dan vicewereldkampioen Pérez.
Stroll mag zijn engelbewaarder bedanken
Voor de zwaarste crash van het seizoen moeten we terug naar de kwalificatie in Singapore. Het publiek op het Marina Bay Circuit, maar ook de mensen thuis, hielden even hun adem in toen Lance Stroll tijdens Q1 met hoge snelheid over de kerbs van de laatste bocht vlamde. De Canadees verloor volledig de controle over zijn auto, die plots overstuurde, en knalde tegen de muur. De schade was meteen zichtbaar: van zijn AMR23 bleef niet veel meer over. Toch had de crash nog een stuk erger gekund. Stroll werd door de impact weer de baan op geslingerd en belandde hij zo heel dicht bij de McLaren van Oscar Piastri, die de Aston Martin-coureur nog kon ontwijken.
De rode vlag werd vrijwel meteen gezwaaid, en even later kroop Stroll op eigen krachten uit zijn auto. De Canadees kwam er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf, maar nam uit voorzorg wel plaats in de medical car. Bij Aston Martin waren ze vanzelfsprekend blij dat hun coureur niets had overgehouden aan de enge crash, maar het team wist ook dat het een lastige opdracht zou worden om de auto op tijd klaar te krijgen voor de race op zondag. Een onmogelijke opdracht, zo bleek. De AMR23 met nummer 18 was te zwaar beschadigd en dus kwam Stroll niet aan de start van de GP van Singapore.
Chaos in Melbourne
Om een lang verhaal kort te maken: polesitter Verstappen verloor de leiding aan George Russell en werd even later ook voorbijgegaan door Lewis Hamilton. Charles Leclerc spinde na een contact met Lance Stroll en belandde in de gravel in bocht drie. De safetycar mocht zijn eerste opwachting maken, maar drie rondjes na de herstart crashte Alexander Albon zwaar in bocht zeven en zo werd de race een eerste keer onderbroken door rode vlaggen om het puin van de Williams op te ruimen. Even later konden we weer gaan racen op het Albert Park Circuit, maar dat was buiten Kevin Magnussen gerekend. De ophanging van zijn Haas begaf het plots en de race werd na 55 rondjes voor de tweede keer stopgezet.
Maar dat was nog lang niet alles. Met nog twee rondjes te gaan, zou het een echte sprint worden en dat betekent voor de coureurs alles uit de kast halen om plekken te winnen. Leider Verstappen en tweede Hamilton bekampten elkaar voor de eerste plek en konden zo de chaos ontlopen. Fernando Alonso, de derde bij de herstart, had minder geluk. Ferrari-coureur Carlos Sainz ging te gretig bocht één in en zorgde ervoor dat zijn landgenoot spinde. In de achtergrond gingen Pérez en Esteban Ocon van de baan om het incident tussen de Spanjaarden te vermijden, maar het was de coureur van Alpine die niet veel later misschien wel de zwaarste crash van de race liet noteren. De Fransman deed de deur dicht bij land- en teamgenoot Pierre Gasly, met alle gevolgen van dien.
Geen leuke herinneringen aan Vegas
De Grand Prix van Las Vegas zou, ondanks de vele kritiek en chaos tijdens het weekend, een van de beste races van het seizoen worden, behalve voor Lando Norris dan. De straatrace werd al vroeg opgeschrikt door een stevige crash van de McLaren-coureur, die na vier ronden een safetycar veroorzaakte. De jonge Brit kende een moeizame start van het weekend – hij sloot de kwalificatie af als vijftiende – en zag het van kwaad naar erger gaan. Op het rechte stuk verloor Norris plots de achterkant van zijn MCL60, waardoor hij spinde en diep in de run-off area van bocht twaalf verdween.
Norris, die pardoes in de muur belandde, moest zijn race noodgedwongen staken. Bij McLaren waren ze teleurgesteld, maar beseften ze ook dat het erger had kunnen aflopen. De machteloze Brit was een passagier bij de crash en kon zich enkel schrap zetten voor de impact. Daarbij miste de glijdende Norris zijn teamgenoot Piastri, die voor hem op de twaalfde plek reed, slechts op een haar na. De Australische rookie finishte uiteindelijk nog op de tiende plaats.
Een vliegende band in São Paulo
De Grand Prix van São Paulo kende een chaotische start. Tijdens de opwarmronde verdween Leclerc plots van het toneel - de Monegask mocht als tweede starten en had polesitter Verstappen het vuur aan de schenen moeten leggen. De oorzaak? De achterbanden van zijn SF-23 blokkeerden om een onverklaarbare reden, waardoor de Ferrari-coureur spinde in de middelste sector en contact met de muur maakte. Zijn race zat erop nog voordat de lichten uitgingen.
Wereldkampioen Verstappen startte plots met een lege gridplaats naast zich in Interlagos en bleef comfortabel aan de leiding bij het ingaan van bocht één. Maar achter de Nederlander barstte de chaos los. Nico Hülkenberg werd gesandwicht door teamgenoot Magnussen aan de binnenkant en Albon aan de buitenkant. Met de muur aan zijn rechterzijde kon die laatste geen kant uit en werd de Williams-coureur, na contact met de Haas van Hülkenberg, tegen Magnussen geslingerd. Zowel Albon als Magnussen gleed vervolgens rechtdoor in bocht één en beide heren moesten hun race staken.
Lees verder onder de tweet.
Maar ook anderen deelden in de klappen. McLaren-coureur Piastri was een van de onschuldige omstanders en liep schade op waarvan zijn team dacht dat het het einde van zijn race betekende. Echter, door een rode vlag en heel wat opruimwerk als gevolg van de crash had de Britse renstal toch voldoende tijd om de schade te herstellen. Daniel Ricciardo werd eveneens een slachtoffer van het incident. Bij de crash kwam een wiel van Magnussen los, dat plots de lucht in werd gekatapulteerd en (gelukkig) op de achtervleugel van de AlphaTauri terecht kwam. Ook Ricciardo kon zijn race na de herstart verderzetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties