Terwijl alle teams langzaamaan de focus weer verleggen op de voorbereiding voor het aankomende seizoen, benadrukte Tom McCullough, de performance director van Aston Martin, vooral dat hij een bloedstollend 2024 verwacht. Ondanks de onverslaanbare dominantie van Max Verstappen en Red Bull Racing verwacht de Brit alsnog dat de onderlinge verschillen tussen de teams alsmaar kleiner zullen worden.
Aston Martin kende vooral een seizoen vol pieken en dalen, terwijl Red Bull er, met Verstappen achter het stuur van de RB19, zonder al te veel problemen overwinning na overwinning binnensleepte. Toch viel een oplettend kijkende McCullough een volledig ander beeld op, want de onderlinge verschillen tussen de teams werd met iedere race weer een stuk kleiner. Volgens de performance director van Aston Martin zegt dit een hoop over de kansen die de concurrentie in 2024 voorgeschoteld kunnen krijgen.
McCullough rekent op kleine onderlinge verschillen
In gesprek met Motorsport.com benadrukte McCullough vooral dat de race in Abu Dhabi een perfect voorbeeld was voor zijn theorie. 'Als je alleen al kijkt naar de acht teams die daar in de top tien stonden en die kleine verschillen tijdens de kwalificatie kunnen we haast niet anders dan beseffen hoe fenomenaal het wel niet is. Het toont echt wel aan dat stabiele reglementen er echt voor zorgen dat alles dichter bij elkaar kan komen.'
McCullough hoopt daarom dat het seizoen van 2024 een aantal fantastische kansen zal bieden voor alle teams. 'Enkele teams hebben het afgelopen seizoen veel stappen kunnen zetten, maar zij zullen de eersten zijn die benadrukken dat zij slecht van start gingen. Volgend jaar zal dus echt een geweldig jaar worden voor de sport.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Toch verwacht de performance director dat de kansen niet zomaar uit de lucht zullen vallen, en dus is er wel degelijk werk aan de winkel voor de teams. 'Ik denk dat de uitvoering op de baan heel belangrijk zal zijn, en ik ga er eigenlijk ook niet vanuit dat de verschillen groot zullen zijn. Maar iedereen zal op zoek gaan naar die extra downforce ten opzichte van de rest want dat zorgt gewoon voor voordeel op de baan.'
Aston Martin heeft tactiek voor 2024 al besloten
McCullough durft, buiten zijn uitspraken over onderlinge verschillen om, toch nog niets te zeggen over de kansen van Aston Martin voor volgend seizoen. Tijdens de winterstop na het seizoen van 2022 werden er namelijk grote stappen gezet, al weet de performance director wel dat een herhaling van dat wonder waarschijnlijk niet zal gebeuren deze winter. 'Het helpt sowieso wel om een grote sprong te maken als je het seizoen daarvoor een stuk minder sterk was. Als we diezelfde sprong nu willen maken moeten we voor Red Bull terecht komen, maar dat gaat gewoon niet gebeuren!'
De tekst gaat verder onder de afbeelding
De tekst gaat verder onder de afbeelding
'Gaandeweg het seizoen hebben we de auto nog verder ontwikkeld,' benadrukte McCullough, 'en aan het einde van het jaar zaten we ineens een stuk dichter bij het vierde snelste team. Dus ja, we zaten dichter bij de top, maar de sprong was niet zo groot als je naar het einde van 2022 kijkt.' Toch kijkt Aston Martin vooral naar consistentie, en dus gaf McCullough ook toe dat daar de focus voornamelijk op zal liggen de komende maanden. 'We proberen een auto te ontwikkelen die je mee kan nemen naar alle circuits, en waarbij je alleen maar voor- of achtervleugels hoeft bij te stellen om competitief te zijn.'
Het afgelopen seizoen bleven de veranderingen namelijk cruciaal om een goed resultaat te kunnen leveren, al was men bij Aston Martin niet blij met die van van zaken. 'Momenteel hebben we nog een auto waar we bepaalde delen aan moeten passen als de voorkeur bijvoorbeeld uitgaat naar lage snelheden of hogere snelheden, dus daarom bleven we alles per race aanpassen.' Voor 2024 wil de Britse renstal het dus over een andere boeg gooien: 'Dan willen we een auto waar we niet al te veel aan hoeven te doen, waar de basis gewoon wat beter is. Ik denk dat alles wat we hebben geleerd van het testen met verschillende onderdelen en delen op de baan ons al veel geleerd heeft.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties