Top vijf races | Hectiek en chaos leverden ondanks Verstappens dominantie mooie races op Formule 1
Formule 1

Top vijf races | Hectiek en chaos leverden ondanks Verstappens dominantie mooie races op

Top vijf races | Hectiek en chaos leverden ondanks Verstappens dominantie mooie races op

Wat resultaten betreft leek het seizoen van 2023 op het eerste oog wat saai. Max Verstappen kwam maar liefst negentien keer als eerste coureur over de eindstreep en Carlos Sainz eindigde het seizoen uiteindelijk als enige niet-Red Bull Racing-winnaar, dus wat zeges betreft was er weinig sprake van variatie. Toch lijkt schijn ook in dit geval te bedriegen, want achter alle overwinningen met een Nederlands tintje verschuilde zich toch regelmatig een spannende race. Het seizoen is inmiddels ten einde gekomen en dus is het tijd om terug te blikken op de mooiste en meest zenuwslopende races van dit seizoen. F1Maximaal zette er voor dit overzicht vijf op een rij.

Chaos in Melbourne leverde Verstappen tweede overwinning van het seizoen op

De Grand Prix van Australië was vooral een hectisch tafereel, maar uiteindelijk leverde het zeker het nodige entertainment in een seizoen dat later in het teken kwam te staan van volledige Verstappen-dominantie. Bij de start werd de Nederlander nog voor de eerste bocht ingehaald door George Russell, en niet veel later ging ook Lewis Hamilton nog aan hem voorbij. Daardoor werd Verstappen, die vanaf poleposition startte, terugverwezen naar de derde positie. Voor Ferrari eindigde de start echter in tranen, want Charles Leclerc kwam in het gedrang terecht en eindigde daardoor in de grindbak. De Monegask kwam vast te zitten en dus was de raceleiding genoodzaakt om de Safety Car op pad te sturen.

De rust leek na alle chaos tijdens de eerste paar ronden weer wedergekeerd toen de Safety Car de pitstraat weer inreed, maar niets was minder waar. Alexander Albon verloor de controle over zijn bolide en kwam in de zevende ronde met een flinke klap in de bandenstapel terecht, en dus ontstond daar de tweede Safety Car-situatie. Menig coureur maakte van deze mogelijkheid gebruik om te wisselen naar een nieuwe set banden, maar daar hadden ze op korte termijn weinig aan. De raceleiding besloot vanwege alle schade namelijk met de rode vlag te zwaaien, en dus werd de race voor onbepaalde tijd stilgelegd.

Bij de herstart bleek al snel dat de eerste start van Verstappen geen toeval was, want de Nederlander kwam ook de tweede keer slecht op gang. Ook dit keer was het een Mercedes-coureur die juist wel goed uit de startblokken kwam, al was de eer tijdens de herstart aan Hamilton, terwijl ook Fernando Alonso zich aan leek te dringen bij Verstappen. De rust was echter van korte duur, want enkele bochten later ontstond er weer chaos in het middenveld: Nyck de Vries en Esteban Ocon kwamen elkaar tegen en de Nederlander vloog kort door de lucht, maar kon zijn race met wat geluk wel weer vervolgen. Ook de andere Nederlander in het veld kwam niet veel later weer op gang, want Verstappen verscheen binnen enkele ronden alweer in de spiegels van Hamilton. In ronde twaalf nam hij, met een keurige inhaalactie langs de buitenkant, de leiding in de race weer over.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Top vijf races | Hectiek en chaos leverden ondanks Verstappens dominantie mooie races op
Verstappen kon de beide Mercedes-coureurs niet achter zich houden tijdens de start. (Foto: Mercedes AMG F1)

Het goede begin van Mercedes mocht echter niet baten, want in ronde achttien zag Russell vooral veel rook in zijn achteruitkijkspiegels verschijnen. Dankzij de motorproblemen werd de Brit de derde uitvaller in Melbourne, terwijl Hamilton nog volop in gevecht was om zijn tweede plek te verdedigen. Naarmate de race vorderde begon het erop te lijken dat Russell ook de laatste uitvaller zou worden, want de meeste gevechten veroorzaakten geen grote chaos of schade. Verstappen belandde in ronde 48 nog kort buiten de baan, maar de leider in de wedstrijd kon zijn race zonder problemen weer vervolgen.

In ronde 52 overkwam Nico Hülkenberg nog hetzelfde lot, want ook de Duitse coureur schoot buiten de baan en kwam zelfs nog kort in de grindbak terecht, maar ook hij kon verder waar hij gebleven was. Aan de andere kant van de Haas-garage werd Kevin Magnussen echter ineens overvallen door pech: in ronde 54 verloor de Deense coureur zijn band rechtsachter nadat hij de muur raakte, en dat zorgde in ronde 55, met nog drie ronden te gaan tot het einde van de race, voor de tweede rode vlag. Met nog twee ronden te gaan werd drie keer uiteindelijk scheepsrecht voor Verstappen, die tijdens de herstart Hamilton en Alonso wel achter zich kon laten.

Toch ontstond er na bocht een weer onvermijdelijke hectiek: Alonso en Sainz kwamen elkaar tegen waardoor de Aston Martin-coureur in de rondte ging, en daarachter schoot ook Pérez buiten de baan. Logan Sargeant reed achteraan het veld vol in op de achterkant van de bolide van Nyck de Vries, de beide Alpine-coureurs kwamen elkaar ook nog tegen en tot overmaat van ramp schoot ook Lance Stroll nog rechtdoor. De raceleiding moest daardoor voor de derde keer met de rode vlag zwaaien. Verstappen kwam in ronde 58 alsnog als winnaar over de finish, maar alle coureurs die vóór de laatste rode vlag in de chaos terechtkwamen raakten hun plek alsnog kwijt.

Regenbuien waren geen partij voor Verstappen in Zandvoort

Ook het hoogtepunt van Verstappen kunnen we niet vergeten in dit overzicht, want de race in Zandvoort had zo ongeveer alle mogelijke scenario’s in petto voor de coureurs. Hier en daar kwam het zonnetje nog tussen de wolken door, maar toch bleven de regenbuien het raceweekend teisteren. Ook op de zondag was het niet anders: de druppels verschenen enkele uren voor aanvang van de Grand Prix al op de radar, maar toen de lampen uitgingen was de baan nog kurkdroog. Toch duurde het niet lang voordat de eerste druppels vielen, want de voorspelde regenbuien lieten zich aan het einde van de eerste ronde al zien. Verstappen had op dat moment al een prima voorsprong te pakken, maar tegen de grote druppels leek niemand opgewassen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

si202308271124 hires jpeg 24bit rgb
De regen mocht de pret in ieder geval niet drukken, ook op de tribunes niet. (Foto: Red Bull Content Pool)

De regenbui zorgde vanaf ronde twee al voor hectiek, want alle coureurs wilden zo snel mogelijk naar de pitstraat voor een setje regenbanden. Hierdoor viel de leiding de eerste paar ronden in de handen van verschillende coureurs, want naast Verstappen verschenen ook Russell en Lando Norris kort op plek één. Toch kreeg Sergio Pérez niet veel later een kans in de schoot geworpen toen hij op zijn set intermediate-banden een inhaalactie in kon zetten ten opzichte van Russell, die nog op normale banden reed. Verstappen begon niet veel later ook aan zijn eigen inhaalrace en dat was hard nodig ook, want na zijn pitstop kwam hij als twaalfde terug op de baan. Daar nam de Nederlander echter geen genoegen mee, en na tien ronden reed hij, mede dankzij een undercut op teamgenoot Pérez, weer aan de leiding.

Toch was het niet alleen maar rozengeur en maneschijn voor de coureurs, want de regen bleef voortdurend roet in het eten gooien. Niet veel later was Sargeant namelijk de ongelukkige, want in ronde zestien leek er een onderdeel van zijn bolide kapot te gaan waardoor hij in de muur belandde. De raceleiding koos ervoor om de Safety Car de baan op te sturen om de schade aan de barrières te repareren. Pierre Gasly kreeg tussendoor nog een tijdstraf van vijf seconden en zag zijn kansen vanaf de vierde plek haast als sneeuw voor de zon verdwijnen. De weergoden leken zich verder nog rustig te houden, maar de donkere wolken bleven lange tijd boven het circuit hangen.

Richting het einde van de race leek het verder rustig te blijven, op enkele gewaagde inhaalacties van Alonso na. De Spanjaard verloor veel tijd tijdens een mislukte pitstop in ronde 49, maar wist vervolgens op prachtige wijze de derde plek over te nemen van Sainz. De Ferrari-coureur had het zelf juist een stuk lastiger en moest niet veel later ook Gasly aan zich voorbij laten gaan, terwijl Albon zijn plek in de top tien succesvol kon verdedigen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen gasly zandvoort
Uiteindelijk kwam Verstappen samen met Gasly op het podium terecht in Zandvoort. (Foto: ProShots)

Toch duurde de vrede op het circuit niet lang, want de weergoden wilden niets liever dan de coureurs met één laatste knaller laten eindigen. De regen die richting het einde van de race tevoorschijn kwam zorgde dan ook voor moeilijkheden voor de rijders: Pérez, Guanyou Zhou én Yuki Tsunoda belandden onder het genot van een regendouche in de muur, en dat was voor de raceleiding reden genoeg om de race tijdelijk stil te leggen met een rode vlag. Om de veiligheid te waarborgen werd er gekozen voor een rollende start om de finale van de race in te luiden, maar Verstappen gaf de overwinning verder niet meer uit handen. Er werd tijdens de laatste ronden nog wat gevochten om de vijfde plek, die uiteindelijk bij Sainz belandde, maar de Nederlandse held zegevierde uiteindelijk zelf tijdens zijn thuisrace.

Sainz nam strategische touwtjes in eigen handen voor zege in Singapore

Tussen alle dominante optredens van Verstappen door blijft er toch één race over die bleef hangen in de gedachten van de fans, en dat was de Grand Prix van Singapore. Het was het enige raceweekend van heel 2023 waar Red Bull onvermijdelijke steken liet vallen, en daar profiteerde de concurrentie maar al te graag van. Uiteindelijk ging Sainz er met de overwinning vandoor, mede dankzij een sluw maar slim trucje, terwijl ook Verstappen de schade wist te beperken met een vijfde plek. Aan de start gebeurde er verder weinig: Sainz ging als eerste bocht één in, gevolgd door teamgenoot Leclerc en de beide Mercedes-coureurs. Hamilton belandde echter buiten de baan en haalde door het afsnijden flink voordeel uit zijn terugkeer, maar de Brit koos er voor de plek niet terug te geven.

Terwijl Verstappen bezig was met een opmars, waardoor hij in ronde vier al als negende over het circuit reed, kon Norris zich inmiddels ook mengen in de strijd om de podiumplekken. De race van Tsunoda kwam tussendoor al vroeg ten einde na een touché met Pérez, en dus werd de Japanner de eerste uitvaller van de race. Toch was het allemaal enkel een voorbode, want in ronde twintig kwam de echte hectiek pas op gang. Sargeant parkeerde zijn auto namelijk in de muur in bocht twee na een kort moment van onderstuur. De Amerikaan kon, na een bezoek aan de pitstraat, zijn race gewoon vervolgen, maar het vuil dat op de baan bleef liggen was voor de wedstrijdleiding reden genoeg om de Safety Car de baan op te sturen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

si202309170265
Verstappen moest het podium in Singapore helaas aan zich voorbij laten gaan. (Foto: Red Bull Racing Content Pool)

Door de pitstops van de andere coureurs kwam Verstappen kort op de tweede plek terecht, maar bij de herstart kon hij het tempo van Sainz gewoonweg niet bijhouden. Zijn oude harde banden zorgden er uiteindelijk ook voor dat Norris en Russell hem voorbij reden, waardoor de Nederlander uiteindelijk terugviel naar de vierde plek. Tussendoor kwamen ook Pérez en Hamilton elkaar tegen, al konden de beide heren hun wegen uiteindelijk zonder schade vervolgen. Terwijl de beide Red Bull-coureurs dus al snel verder terug leken te zakken, was de concurrentie druk in gevecht om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. De mannen van Ferrari en Mercedes creëerden een DRS-trein in de top vijf, en ook Norris sloot al snel aan.

De rust leek halverwege de race wel weer wedergekeerd, en op een spannend gevecht tussen Alonso, Pérez en Ocon na leek er lange tijd niet veel bijzonders te gebeuren. Toch zorgde de Fransman in ronde 43 uiteindelijk voor de tweede Safety Car van de race, want hij kwam met motorproblemen aan de kant van de baan te staan. Bij Mercedes maakten ze van de situatie gebruik om de pitstraat in te duiken, terwijl beide Ferrari-coureurs buiten bleven. Verstappen was tijdens zijn laatste eindsprint nog goed op weg en wist van buiten de top tien zelfs nog naar de vijfde plek te klimmen, naar de chaos was nog altijd niet voorbij.

Uiteindelijk zorgde de slotfase van de race namelijk nog voor spektakel, want Sainz trok een wel heel slim trucje uit de kast om de eerste plek te verdedigen. De beide Mercedes-coureurs maakten met hun nieuwe set banden veel tijd goed en reden in rap tempo richting Sainz en Norris, die de eerste en tweede plek nog in handen hadden. De Spanjaard zag het echter niet zitten dat die ene kans op een overwinning zomaar bij hem vandaan werd gehaald, en dus besloot hij Norris als buffer te gebruiken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

230052 singapore gp sunday 00dcbbbb dc8c 4955 9273 06b6e7fa2bec
De vreugde overheerste ongetwijfeld bij het team van Ferrari toen Sainz over de finishlijn reed. (Foto: Ferrari F1 Media)

In ronde 58 meldde Sainz namelijk over de boordradio dat hij Norris bewust DRS gaf, want daardoor moest Russell eerst de Brit nog voorbij als hij een poging wilde wagen om de leiding in de race aan te vallen. Uiteindelijk pakte het plan van Sainz perfect uit: Norris verdedigde met hand en tand en kon de beide Mercedes-coureurs met moeite achter zich houden, en Russell maakte uiteindelijk een fout die hem fataal werd. De Brit reed in de laatste ronde net iets té gedreven rond en raakte daardoor de muur, waardoor hij uiteindelijk rechtdoor schoot en daarmee ook zijn derde plek verloor. Maar de één zijn dood is de ander zijn brood, want daardoor eindigde Hamilton wél op het podium.

Verstappen kwam met de schrik vrij na initieel sterk optreden van Hamilton

Er ontstonden tijdens het seizoen van 2023 maar zelden momenten waarop de concurrentie het Verstappen nog enigszins lastig kon maken, maar de race in Austin leek er daar uiteindelijk één van te gaan worden. Verstappen ging er uiteindelijk wel met de overwinning vandoor, maar hij kreeg deze gaandeweg de race zeker niet cadeau. De Nederlander moest namelijk vanaf de zesde startpositie aan de race beginnen en de remproblemen waar hij verder nog op stuitte maakten het ook niet makkelijker. Verstappen moest het daarom rustig en doordacht aanpakken, al leek het er al snel op dat dat wel goed zou komen.

Norris werd uiteindelijk de grote winnaar bij de start, want de Brit nam de leiding in de race al snel over van de vanaf poleposition gestarte Leclerc. De Monegask werd naar de tweede plek verwezen terwijl Verstappen in eerste instantie een poging waagde om Hamilton buitenom in te halen. Die actie mislukte uiteindelijk en daardoor kreeg de Nederlander het aan de stok met Piastri. Tussendoor zag Sainz een kans om naar de tweede plek te klimmen, maar na het spannende gevecht hield Leclerc uiteindelijk toch stand. De onderlinge strijd zorgde er echter wel voor dat Norris twee seconden uit kon lopen op Leclerc. De Ferrari-coureur leverde dus aardig wat tijd in tijdens het verdedigen van de tweede plek.

De beide Ferrari-coureurs vielen vanaf ronde vijf steeds verder terug terwijl Verstappen en Hamilton geduldig hun kansen afwachtten om vervolgens toe te slaan. Terwijl het veld steeds verder leek te stabiliseren werd Ocon terug de pitstraat in geroepen, en uiteindelijk eindigde het in een uitvalbeurt. Na een touché met Piastri in de openingsronde bleek namelijk dat de Fransman teveel schade op had gelopen aan de auto, en dat probleem kon niet zomaar opgelost worden. Terwijl Piastri vier ronden later hetzelfde lot onderging waagde Verstappen een poging om de derde plek over te nemen van Leclerc, en na een stevig gevecht was de poging uiteindelijk succesvol. Na de pitstops had Verstappen dankzij een undercut de tweede plek van Hamilton afgepakt, en na een inhaalactie in ronde 28 lag de Nederlander uiteindelijk aan de leiding.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hamilton verenigde staten mercedes
Hamilton moest, ondanks een sterk optreden in Austin, zijn tweede plek na afloop toch weer inleveren. (Foto: Mercedes AMG F1)

Halverwege de race leek alles nog rustig te verlopen, en dus was het in ronde 36 tijd voor de tweede pitstop van Verstappen. De Nederlander wisselde naar een set harde banden om aan het reglement te voldoen, maar vooralsnog leek er geen vuiltje aan de lucht te zijn. Hamilton volgde in ronde 39 maar wisselde naar de medium-banden, terwijl Verstappen de leiding in de wedstrijd weer overnam van Leclerc. Ondanks zijn zesde startpositie duurde het niet lang voordat de Nederlander weer in de top drie verscheen, en de leiding leek hij ook met gemak te kunnen verdedigen. Vanaf ronde veertig liet hij Leclerc en Norris achter zich, en met een onderling verschil van twee seconden ten opzichte van Norris op plek twee leek Verstappen steeds beter op weg te zijn naar de overwinning.

Toch drong Hamilton in de laatste zeven ronden alsnog aan. Zijn medium-banden waren inmiddels klaar voor het gevecht en in ronde 49 vond hij de aansluiting aan de staart van Norris. De McLaren-coureur moest met hand en tand verdedigen toen Hamilton overwacht in zijn spiegels verscheen, maar tevergeefs. Uiteindelijk reed de zevenvoudig wereldkampioen met speels gemak naar de tweede plek, en Verstappen stond als volgende slachtoffer op zijn lijstje. In de laatste vier ronden wist Hamilton het gat ten opzichte van de Nederlander nog terug te brengen naar twee seconden, maar het was net niet genoeg voor de overwinning. Uiteindelijk zou na de race nog blijken dat een eventuele overwinning er toch niet zou komen in Austin, want Hamilton werd vanwege de overmatige schade aan zijn vloer gediskwalificeerd. Uiteindelijk bleek dat ook de reden voor zijn snelle inhaalslag te zijn, al zag het er van buitenaf een stuk spannender uit dan het in werkelijkheid was.

Las Vegas snoerde critici de mond met vermakende race

Het gaat misschien wat tegen de verwachtingen in dat de Grand Prix van Las Vegas in dit overzicht verschijnt, want tot op de dag van de race zelf vloog de kritiek iedereen om de oren. De bewoners van de stad waren niet blij, Formule 1-fans uitten hun ongenoegen en zelfs een groot deel van de coureurs voelde zich onprettig bij de alsmaar groeiende samenkomst van entertainment en sport, en niemand leek echt te begrijpen waarom de Formule 1 deze race nou zo graag op de kalender wilde. Toch liet de stad van de glitter and glamour zich van zijn beste kant zien op de zondag, want het stratencircuit leverde een bloedstollend spannende én vermakelijke race.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

grid verstappen redbull ferrari leclerc lasvegas
Ondanks alle kritiek werd het circuit in Las Vegas toch het podium voor een van de spannendste races van het seizoen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Leclerc sleepte poleposition binnen op de zaterdag en verwees Verstappen daarmee naar de tweede startpositie, maar het duurde niet lang voordat de Nederlander orde op zaken kon stellen. Toch ging het niet zo soepel als gehoopt, want de beide heren kwamen net iets te wijd uit de bocht en eindigden daarom naast de baan. De echte chaos ontstond echter vlak achter het gevecht om de leiding, waar Alonso en Sainz in de rondte gingen. Toch kon iedereen, na het oplossen van de opgelopen schade, alsnog zijn weg weer vervolgen.

De chaos liet vervolgens niet veel langer op zich wachten, want in ronde drie vloog de bolide van Norris op volle snelheid richting de muur nadat hij de controle over zijn auto leek te verliezen. De McLaren-coureur werd daarmee de eerste en uiteindelijk ook laatste uitvaller van de race, en wegens alle schade besloot de raceleiding uiteindelijk toch de Safety Car de baan op te sturen. De herstart liep goed af voor Verstappen, die na enkele bochten al een voorsprong van bijna twee seconden te pakken had, maar de cruciale inhaalactie die hem de leiding in de schoot wierp spookte toch nog rond in zijn achterhoofd.

En terecht, want Verstappen kreeg uiteindelijk een tijdstraf van vijf seconden voor het incident. Gezien de snelheid van de Nederlander leek hij daar verder niet wakker van te liggen, al zou de spanning later in de race nog wel wat oplopen. Tussendoor leken Piastri en Ocon de smaak wel goed te pakken te hebben, want de beide heren begonnen aan een inhaalslag en wonnen daarmee enkele posities. Dit alles ging echter ten koste van Sargeant, die na een indrukwekkende zaterdag op zoek wilde naar punten op de zondag maar tijdens de race raakte hij zijn positie in de top tien al snel kwijt omdat de bandenslijtage toch extremer was dan gehoopt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen las vegas win
Verstappen was, ondanks de kritiek die hij eerder uitsprak over de race, stiekem toch wel blij met de overwinning in Las Vegas. (Foto: Red Bull Content Pool)

Tussendoor kreeg ook Verstappen het steeds lastiger, want Leclerc wist het gat te dichten. In de zestiende ronde wist de Monegask Verstappen zelfs voorbij te rijden, en Verstappen zag dat als teken om zijn straf uit te zitten tijdens zijn pitstop. Ook Hamilton en Piastri kregen het met elkaar aan de stok, want ze raakten elkaar, wat voor de beide heren uiteindelijk resulteerde in een lekke band. Niet veel later ontstond er, in exact dezelfde bocht, een soortgelijk incident tussen Verstappen en Russell. De Nederlander kwam enkele ronden na zijn pitstop namelijk achter de Brit terecht, maar toen Verstappen vervolgens een gewaagde inhaalactie in wilde zetten zag Russell hem niet in zijn spiegels. De beide heren raakten elkaar en de onderdelen vlogen de baan over, en dus was de raceleiding genoodzaakt om de Safety Car voor de tweede keer naar buiten te sturen.

Russell kreeg uiteindelijk een tijdstraf van vijf seconden voor het incident, maar Verstappen reed nog altijd op de vijfde plek toen de herstart werd aangekondigd. Toch liet de Nederlander het daar niet bij: Verstappen had tien ronden nodig om de leiding weer in handen te krijgen, terwijl het voor Pérez een stuk lastiger bleek om zijn tweede plek te verdedigen. De Mexicaan begon in eerste instantie aan een prima inhaalactie in het gevecht met Leclerc, maar in de laatste ronde van de race leek hij even niet op te letten. Uiteindelijk verloor Pérez de tweede plek dus alsnog aan de Monegask, die zich tijdens de seizoensfinale regelmatig van zijn beste kant liet zien. Die derde plek was gelukkig alsnog voldoende voor de Mexicaan om zijn tweede plek in het kampioenschap te verdedigen, dus eind goed al goed in Las Vegas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws