Edd Straw, analist bij The Race, denkt dat Red Bull Racing zich in een unieke positie bevindt met het nieuwe motorenproject. Wanneer Honda de sport dit seizoen verlaat, zal Red Bull zijn eigen motoren gaan produceren. Volgens Straw heeft dat veel voordelen, Red Bull heeft nu namelijk zijn eigen lot volledig in eigen handen.
‘De voordelen van een volledige integratie van het motor- en chassisprogramma zijn alom bekend. We weten bijvoorbeeld dat Ferrari, Mercedes en Alpine allen een groot voordeel hebben in die zin', begint Straw zijn analyse op het Youtube-kanaal van The Race. 'De kans om beide factoren te kunnen optimaliseren voor pure prestaties is voor Red Bull een droom die uitkomt', gaat de analist verder.
Volgens Straw is Red Bull Racing namelijk veel flexibeler en veelzijdiger dan de directe concurrenten. ' Ze hebben namelijk geen enkele band met een autofabrikant, dat zorgt ervoor dat het team zich kan voorbereiden op welke toekomstige verandering dan ook op dat vlak. Dat is voor Mercedes, Ferrari en Renault al moeilijker. Het interessante eraan dat het team enkel zijn ‘naam’ kan verkopen, maar het team kan er ook voor kiezen om een autofabrikant mee te laten werken', legt Straw uit.
Red Bull op commercieel vlak flexibeler
Juist beide mogelijkheden geven Red Bull Racing veel meer flexibiliteit ten opzichte van bijvoorbeeld Ferrari. Dat team bouwt ook de bolides op één centrale plek, maar is nog steeds wel gebonden als volledige autofabrikant. 'Het is natuurlijk een enorme investering, maar Red Bull is wel minder afhankelijk van een mogelijke deal met een nieuwe autofabrikant. Ze hebben in die zin een veel groter voordeel’
Red Bull heeft wat Straw betreft in ieder geval genoeg ambitie om het programma tot een succes te maken. De vraag is dan ook of er een andere fabrikant al klaar staat om de naam over te nemen. Volgens Toto Wolff zou Volkswagen al klaar staan. Ook Straw sluit dat niet uit. ‘Niemand weet wat er achter de schermen is besproken over de toekomst. Zelfs als zo’n deal niet kan werken heeft het team de mogelijkheid om veel verder te kijken', legt de analist uit.
Red Bull kan verder kijken dan 'traditionele' autofabrikanten
‘Ze kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een traditionele fabrikant aan te trekken, zelfs een merk als Tesla kan bijvoorbeeld instappen. Juist omdat Red Bull de motoren zelf produceert’, gaat Straw verder. Red Bull heeft daarom de mogelijkheid om verschillende fabrikanten aan te trekken, zonder dat automerken zich definitief hoeven te binden aan het produceren van een motor.
Ook is het probleem wat geld betreft ondervangen. Geen enkel team kan het zich namelijk veroorloven om meer geld uit te geven aan een motor. Het budgetplafond zorgt ervoor dat alle teams hetzelfde mogen uitgeven, waardoor investeringen bij alle teams min of meer even groot zullen zijn. Dat ziet ook Straw. ‘Red Bull heeft zijn ambitie daarnaast bewezen en is gewoonweg verder dan enkel het maken van een energiedrankje. Het zou naief zijn om te denken dat zij niet kunnen strijden met Mercedes, Ferrari en Renault.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties