Stella komt met verwarrende uitleg op de proppen: 'Niet alleen aan het kampioenschap denken' Formule 1
Formule 1

Stella komt met verwarrende uitleg op de proppen: 'Niet alleen aan het kampioenschap denken'

Stella komt met verwarrende uitleg op de proppen: 'Niet alleen aan het kampioenschap denken'

McLaren werkte zich tijdens de Grand Prix van Hongarije in een lastig pakket door Lando Norris naar binnen te halen, terwijl Oscar Piastri aan de leiding lag. Het zorgde uiteindelijk voor een rondenlange smeekbede van de engineer van Norris om Piastri voorbij te laten. Uiteindelijk besloot Norris te doen wat het team van hem vroeg en pakte Piastri zijn eerste zege in de Formule 1.

Andrea Stella heeft als teambaas invloed gehad op wat er gebeurde op de baan en legt nu uit waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. 'De reden dat we onszelf in deze situatie hebben geplaatst, was dat je hier op de Hungaroring nooit achter andere bolides een pitstop wilt maken', vertelt de Italiaan bij Viaplay. 'We hebben met Verstappen gezien hoe moeilijk dat kan worden. Verse banden een snellere auto', voegt Stella eraan toe.

McLaren geeft team prioriteit

McLaren wilde een dergelijk probleem voorkomen. 'Met Lando en Oscar wilden we ervoor zorgen dat, mocht er zich een pitstopprobleem voordoen, we de marge hadden om beide auto's voor Mercedes en Ferrari naar binnen te halen', gaat de teambaas verder. 'De achterste McLaren zou eerst moeten gaan, dat hebben we vooraf in de meeting besproken, dus dat was allemaal prima', doet Stella uit de doeken. 'We hebben twee geweldige teamspelers bij McLaren, dus we kunnen het ons veroorloven om eerst aan het team en dan pas aan onze persoonlijke belangen te denken', benadrukt de teambaas van de Britse renstal.

Norris gaf in zijn interview na de race aan dat het team eigenlijk beter Piastri als eerste naar binnen hadden kunnen halen zodat deze situatie voorkomen had kunnen worden. 'We wilden niet dat de laatste stint te lang zou worden. We waren een beetje nerveus wat betreft de banden en hoe lang ze het vol zouden houden', geeft Stella toe. 'Tijdens de eerste twee stints was de degradatie hoog en we wilden goede banden houden tot de laatste ronde, voor het geval er een safetycar zou komen', legt de Italiaan verder uit. 'We hebben de stop zo lang mogelijk uitgesteld, in het geval van een undercut zouden we de communicatie dan herzien', aldus de teambaas.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lando Noris tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije, 2024.
McLaren liet Norris als eerste een pitstop maken. (Foto: Pirelli)

Die communicatie verliep niet geweldig. De engineer van Norris bleef lang smeken om Piastri voor te laten, ondanks dat de Australiër steeds tijd bleef verliezen op zijn Britse teamgenoot. 'Veel fans die dit hebben gezien, begrijpen nu nog beter wat de cultuur van Mclaren inhoudt', probeert Stella het recht te praten. 'Teamplayers, teamgeest. Het belang van het team is het belangrijkste', benadrukt de Italiaan. 'Wie deze cultuur niet begrijpt hoort niet thuis bij McLaren. Dat is wat onze fans aan ons waarderen', beweert hij.

Niet enkel kampioenschap doet ertoe

Stella heeft veel ervaring in de Formule 1 en heeft al eerder lastige situaties meegemaakt. 'Wanneer je met coureurs omgaat, weet je dat als ze op P1 rijden, een deel van hun brein zegt: je finisht op P1', legt de teambaas uit. 'Dat vinden we fijn aan een coureur. Dat vind ik ook fijn, maar ik wil ook een teamspeler', gaat hij verder. 'We moeten elk raceweekend ons best doen en ervan genieten', meent de Italiaan. Het kampioenschap is volgens hem niet het enige wat ertoe doet. 'We moeten niet alleen aan het kampioenschap denken, maar we moeten ook ons team, de sponsoren en de fans een fijne uitkomst geven', sluit hij zijn uitleg af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws